TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2021-08-23 - Półmetek wakacji w hotelach wypoczynkowych na plusie, gorzej w miastach i w obiektach biznesowych

Hotele w lipcu odnotowały wyraźną poprawę wyników, zwłaszcza obiekty wypoczynkowe, położone poza miastami - taki wniosek płynie z najnowszej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego na temat aktualnej sytuacji branży.

reklama


Z badania IGHP wynika również, że aż 62 proc. pracowników hoteli jest już w pełni zaszczepionych. Biorąc to pod uwagę oraz fakt, że obiekty są odpowiednio przygotowane do funkcjonowania w reżimie sanitarnym, Izba podkreśla, że hotele w Polsce są bezpiecznymi miejscami publicznymi, w których świadczone są usługi.

Lipiec to kolejny miesiÄ…c wyraźnej poprawy wyników operacyjnych hoteli, pomimo utrzymania limitu 75 proc. dostÄ™pnych pokoi. Należy jednak pamiÄ™tać, że do powyższych limitów nie sÄ… wliczane osoby zaszczepione. Ponad 3/4 hoteli odnotowaÅ‚o Å›redniÄ… frekwencjÄ™ powyżej 40 proc., w tym ponad poÅ‚owa powyżej 60 proc.

Hotele poza miastami z bardzo dobrymi wynikami

Co byÅ‚o do przewidzenia, w lipcu, jeszcze wyraźniej niż w czerwcu, obiekty pozamiejskie osiÄ…gnęły lepsze wyniki od hoteli miejskich. FrekwencjÄ™ powyżej 40 proc. uzyskaÅ‚o ponad 87 proc. obiektów, z tego aż 70 proc. odnotowaÅ‚o obÅ‚ożenie powyżej 60 proc. Warto zauważyć, że żaden z obiektów nie miaÅ‚ frekwencji poniżej 20 proc. Wyniki hoteli miejskich byÅ‚y bardzo zbliżone do Å›rednich dla caÅ‚ej grupy uczestniczÄ…cej w ankiecie.
Jeszcze bardziej wyraźna różnica jest widoczna w wynikach hoteli obsÅ‚ugujÄ…cych goÅ›ci biznesowych oraz wypoczynkowych. W tej drugiej grupie obÅ‚ożenie powyżej 40 proc. odnotowaÅ‚y wszystkie obiekty, w tym 81 proc. hoteli miaÅ‚o frekwencjÄ™ powyżej 60 proc. W przypadku hoteli biznesowych, frekwencjÄ™ powyżej 40 proc. odnotowaÅ‚o 60 proc., z tego w 19 proc. obiektów obÅ‚ożenie przekroczyÅ‚o 60 proc.

Informacje dotyczÄ…ce Å›redniej ceny także wskazujÄ… na kolejny miesiÄ…c poprawy. Blisko 60 proc. hoteli osiÄ…gnęło Å›rednie ceny wyższe niż w lipcu 2019 r., przy czym prawie 30 proc. odnotowaÅ‚o wzrosty o wiÄ™cej niż 10 proc. W przypadku 14 proc. obiektów ceny nie zmieniÅ‚y siÄ™, a spadek wykazaÅ‚o 24 proc. hoteli.

Umiarkowane prognozy na jesień, ze słabym październikiem

Dane dotyczÄ…ce przyjÄ™tych rezerwacji na nastÄ™pne trzy miesiÄ…ce również wskazujÄ… na poprawÄ™ sytuacji w drugim miesiÄ…cu wakacji. Natomiast pierwsze dwa miesiÄ…ce jesienne sÄ… już mniej optymistyczne, co wiąże siÄ™ ze spadkiem udziaÅ‚u goÅ›ci wypoczynkowych, wyczekiwaniem przez hotele odbudowy ruchu biznesowego, ponownie krótkim okienkiem rezerwacyjnym oraz stanem niepewnoÅ›ci zwiÄ…zanym z rozwojem epidemii i co siÄ™ z tym Å‚Ä…czy, ryzykiem wprowadzenia kolejnych ograniczeÅ„ w funkcjonowaniu hoteli.

W sierpniu obÅ‚ożenie wyższe niż 40 proc. szacuje dokÅ‚adnie 2/3 hoteli, z czego ponad 40 proc. wskazuje na frekwencjÄ™ wyższÄ… niż 60 proc. We wrzeÅ›niu prognozy obÅ‚ożenia sÄ… już na niższym poziomie, a jego rozkÅ‚ad bardziej równomierny: 1/3 hoteli szacuje frekwencjÄ™ na poziomie nie wyższym niż 20 proc., kolejna 1/3 nie przekracza 40 proc., a powyżej tego wskaźnika obÅ‚ożenie deklaruje kolejna 1/3 obiektów. Październik to na razie obraz dużej niepewnoÅ›ci: blisko 3/4 hoteli wskazuje na obÅ‚ożenie poniżej 20 proc., z tego aż 30 proc. poniżej 5 proc. We wszystkich trzech miesiÄ…cach odsetek hoteli, które pozostanÄ… lub planujÄ… zamkniÄ™cie nie przekracza 2 proc.

Nastroje w branży i prognozy powrotu przychodów sprzed pandemii - bez zmian

Podobnie jak w poprzednich miesiÄ…cach, 87 proc. hoteli nie przewiduje osiÄ…gniÄ™cia zysku z dziaÅ‚alnoÅ›ci operacyjnej wczeÅ›niej niż na koniec 2022 r., a wyraźnie niekorzystny odsetek hoteli wskazujÄ…cych na okres późniejszy niż rok 2022 wynosi nadal ponad poÅ‚owÄ™ (51 proc). Ocena powrotu przychodów do poziomu z lat 2018-19 również nie zmieniÅ‚a siÄ™. Nadal jako najbardziej prawdopodobny wskazany zostaÅ‚ rok 2023: 46 proc. hoteli, ale rok 2024 i późniejsze lata także stanowiÄ… istotnÄ… część wyników ankiety, bo 34 proc.

IGHP ponownie zapytaÅ‚a hotelarzy o nastroje branży. MajÄ…c na uwadze wyraźnÄ… poprawÄ™ wyników w lipcu, odpowiedzi nie zaskakujÄ…: nastroje pesymistyczne wskazaÅ‚o tylko nieco ponad 12 proc. hoteli, optymistów jest blisko 28 proc., natomiast najliczniejszÄ… grupÄ™ stanowiÄ… odpowiedzi "bez zmian" - 60 proc.

Więcej zapytań z segmentu MICE na okres powakacyjny

PomijajÄ…c hotele, które nie dysponujÄ… odpowiedniÄ… infrastrukturÄ… do obsÅ‚ugi konferencji, 80 proc. obiektów potwierdziÅ‚o, że otrzymuje zapytania o możliwość organizowania spotkaÅ„ biznesowych. ZwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ odsetek hoteli, które oceniÅ‚y liczbÄ™ zapytaÅ„ na dużo lub umiarkowanie, do 45 proc. (w czerwcu byÅ‚o to 35 proc.). UwzglÄ™dniajÄ…c fakt, że hotele sÄ… przygotowane pod wzglÄ™dem sanitarnym do obsÅ‚ugi segmentu MICE i jednoczeÅ›nie roÅ›nie popyt na spotkania biznesowe, obostrzenia dotyczÄ…ce limitu powierzchni (10 mkw. na 1 os.) powinny zostać jak najszybciej zniesione, a przynajmniej istotnie poluzowane, co od wielu miesiÄ™cy postuluje IGHP.

Niski udział Polskiego Bonu Turystycznego w sprzedaży w lipcu

Wyniki ankiety dotyczÄ…ce wsparcia sprzedaży usÅ‚ug hotelowych przez program Polskiego Bonu Turystycznego sÄ… zaskakujÄ…co niekorzystne. W lipcu Å›redni udziaÅ‚ pobytów opÅ‚aconych za pomocÄ… PBT w sprzedaży ogółem wyniósÅ‚ zaledwie 11 proc. OczywiÅ›cie w przypadku hoteli o charakterze wypoczynkowym udziaÅ‚ ten byÅ‚ wiÄ™kszy, ale również na niskim poziomie 15 proc. Z kolei w hotelach obsÅ‚ugujÄ…cych przede wszystkim goÅ›ci biznesowych, udziaÅ‚, co byÅ‚o do przewidzenia, stanowiÅ‚ niecaÅ‚e 6 proc. Pomimo tego, blisko 40 proc. hoteli uważa, że PBT tworzy nowy popyt na usÅ‚ugi. Na podstawie wyżej omówionych wskaźników należy jednak uznać, że jest on na niskim poziomie.

Imponujący odsetek w pełni zaszczepionych pracowników hoteli

W perspektywie umiarkowanych prognoz popytu na usÅ‚ugi hotelowe na jesieni, a jednoczeÅ›nie w zwiÄ…zku ze stanem niepewnoÅ›ci co do rozwoju tzw. czwartej fali pandemii, IGHP ponownie zapytaÅ‚a hotelarzy o kwestiÄ™ dotyczÄ…cÄ… zaszczepienia personelu (poprzednio takie pytanie Izba zadaÅ‚a w maju). Odpowiedzi potwierdzajÄ… wielkÄ… spoÅ‚ecznÄ… odpowiedzialność naszej branży. UÅ›redniajÄ…c wyniki, 66 proc. pracowników zostaÅ‚o zaszczepionych pierwszÄ… dawkÄ… (o 11 pp. wiÄ™cej niż w maju), a w peÅ‚ni zaszczepionych jest aż 62 proc. - i to pokazuje duży wzrost w stosunku do maja, bo aż o 26 pp. DodajÄ…c do tego fakt, że obiekty reprezentujÄ… bardzo wysoki poziom gotowoÅ›ci do dalszego funkcjonowania w reżimie sanitarnym, co m.in. wykazaÅ‚y liczne kontrole sÅ‚użb paÅ„stwowych, należy uznać, że hotele w Polsce sÄ… bezpiecznymi miejscami publicznymi, w których Å›wiadczone sÄ… usÅ‚ugi.

W ankiecie przeprowadzonej online w dniach 9-16 sierpnia wzięło udziaÅ‚ 207 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. SpoÅ›ród nich 66 proc. poÅ‚ożonych jest w miastach. 26 proc. to obiekty sieciowe. WiÄ™kszość ankietowanych (82 proc.) to hotele liczÄ…ce do 150 pokoi, 63 proc. hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a Å›rednia wielkość obiektu wyniosÅ‚a 95 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiÅ‚y 35 proc., Å‚Ä…czÄ…ce segment biznesowy z turystycznym również 35 proc., a specjalizujÄ…ce siÄ™ w turystyce wypoczynkowej 30 proc. DominujÄ…cymi formami biznesu hotelowego wÅ›ród ankietowanych obiektów sÄ… mikro, maÅ‚e i Å›rednie przedsiÄ™biorstwa (88 proc.). Wszystkie powyższe statystyki sÄ… praktycznie niezmienne od poczÄ…tku przeprowadzania przez IzbÄ™ ankiet, niezależnie od zmieniajÄ…cej siÄ™ liczby respondentów.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com