TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Nowe pokolenia podróżujących zmienią w ciągu tej dekady turystykę. Pokolenia Z i Y (Millennials) skupiają się na doświadczeniach, samopoznaniu, ale idea odpowiedzialności społecznej nie jest im obca.
reklama
Zrozumienie nowych oczekiwań jest kluczowe dla marek turystycznych i destynacji, które chcą zachować lub zdobyć popularność. Te pokolenia dorastały z nieograniczonym dostępem do informacji i tanich lotów. Często odrzucają tradycyjne modele turystyki na rzecz bardziej osobistych doświadczeń, pokolenia Y i Z cenią spontaniczność, przygodę i rozwój osobisty. Dla nich technologia, zwłaszcza np. TikTok, odgrywa kluczową rolę w inspiracji podróżniczej, bo uważają oni, że TikTok oferuje autentyczne spojrzenie na destynacje, często z perspektywy lokalnych mieszkańców.
Oczywiście kierowanie się trendami ten niesie jednak ryzyko nadmiernej turystyki w popularnych miejscach, co przeczy ideom odpowiedzialności, jednak trendy wydają się mieć pierwszeństwo. Wydaje się, że to sam przemysł turystyczny musi znaleźć równowagę między marketingiem, a ochroną lokalnych mieszkańców i walorów destynacji.
Filmy i seriale coraz częściej inspirują do podróży ("set jetting"), przykładowo hity jak "Squid Game" zwiększyły zainteresowanie Seulem. Miejsca filmowe przyciągają turystów chcących poczuć klimat ulubionych produkcji, więc organizacje turystyczne współpracują z branżą filmową, by przyciągnąć podróżnych.
Jednak warto pamiętać, że dla młodych podróżników kluczowe jest autentyczne doświadczenie, a nie tylko odwiedzanie miejsc. Popularność zdobywa także "travel experience" - podróże oparte na uczestnictwie, a nie zwiedzaniu, więc koncerty i festiwale stają się głównym celem wyjazdów. Także sport również przyciąga podróżnych - tzw. "Stadium Safaris". Wydarzenia sportowe, jak Mistrzostwa Świata, to dla wielu przeżycie społecznościowe.
Dla młodych pokoleń zabawa nocą to mniej alkoholu, a więcej świadomych doświadczeń. Tutaj trendy obejmują świadome imprezy, teatr immersyjny, czy nocną jogę. Sami podróżujący szukają miejsc zgodnych z ich wartościami i tożsamością. LGBTQ+ podróżnicy wybierają miasta z otwartymi społecznościami, jak Berlin czy Bangkok. Coraz popularniejsze stają się "Weekend Extenders" - krótkie, częste podróże.
Sama praca zdalna sprzyja łączeniu obowiązków zawodowych z podróżami i wiele destynacji zauważyło ten trend. Obiekty hotelowe dostosowują się do nowej generacji podróżnych, oferując wygodne warunki do pracy.
Pokolenia Y i Z odchodzą od tradycyjnej turystyki na rzecz osobistych przeżyć i kluczem do sukcesu w tym przedziale wiekowym będzie zaoferowanie im unikalnych, angażujących doświadczeń. Ma to także swoją negatywną stronę dla popularnych miejsc, które kolokwialnie mówiąc mogą "nie dowieźć" oczekiwań młodych turystów, zarówno pod względem doznań, czy widoków, jak i z uwagi np. słabą dostępność lub zbyt wysokie ceny czego przykładem są relacje o drożyźnie w Zakopanem haps.pl czy w Krakowie krakow.eska.pl . Takie relacje mediach społecznościowych będą rozprzestrzeniać opisy rozczarowań i dana destynacja będzie tracić popularność szczególnie wśród młodych.
© 2025 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami