TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2023-01-26 - Grudzień rozczarowujący dla hotelarzy

Wyniki operacyjne hoteli z miesiÄ…ca na miesiÄ…c sÄ… coraz gorsze. W grudniu wyraźnie wiÄ™cej hoteli odnotowaÅ‚o frekwencjÄ™ poniżej 30 proc. i jednoczeÅ›nie mniej obiektów miaÅ‚o obÅ‚ożenie powyżej poÅ‚owy swoich możliwoÅ›ci, przy czym wyjÄ…tkiem byÅ‚ okres Å›wiÄ…teczno-noworoczny - wynika z najnowszej ankiety dotyczÄ…cej sytuacji branży na koniec grudnia, przeprowadzonej wÅ›ród hotelarzy przez IzbÄ™ GospodarczÄ… Hotelarstwa Polskiego.

reklama


Na poczÄ…tku stycznia IGHP przeprowadziÅ‚a cykliczne badanie branży hotelarskiej na temat sytuacji w obiektach w grudniu. Odpowiedzi udzielone przez hotelarzy wskazujÄ… na znaczÄ…ce pogorszenie wyników w stosunku do poprzedniego miesiÄ…ca.

Uśrednione wyniki hoteli w grudniu nie były zgodne z oczekiwaniami hotelarzy. Jednak pierwszy kwartał 2023 roku, szczególnie w hotelach konferencyjno-kongresowych, zapowiada się optymistycznie. Niech to będzie dobrą prognozą na nowy rok. Więcej szczegółów poznamy w kolejnym badaniu IGHP na temat sytuacji branży w styczniu mówi Marcin Mączyński, sekretarz generalny IGHP.

W grudniu wyraźnie wzrosła grupa hoteli z frekwencją mniejszą niż 30 proc. i jednocześnie zmniejszyła się z obłożeniem powyżej 50 proc. Utrzymały się natomiast dysproporcje w wynikach obiektów wypoczynkowych / pozamiejskich, które zanotowały gorsze wskaźniki od hoteli biznesowych / miejskich.

Wśród wszystkich hoteli uczestniczących w ankiecie, 29 proc. (o 15 pp. więcej niż w listopadzie) nie przekroczyło frekwencji 30 proc., a satysfakcjonujący poziom obłożenia powyżej 50 proc. uzyskało 41 proc. (odpowiednio 8 pp. mniej) hoteli, w tym 26 proc. obiektów - powyżej 60 proc.

W hotelach miejskich blisko poÅ‚owa (48 proc.) uzyskaÅ‚a frekwencjÄ™ powyżej 50 proc. Co czwarty hotel w tej grupie nie przekroczyÅ‚ obÅ‚ożenia 30 proc. W hotelach pozamiejskich co prawda 24 proc. (6 pp. wiÄ™cej niż w listopadzie) obiektów zanotowaÅ‚o frekwencjÄ™ powyżej 50 proc., ale aż 38 proc. (14 pp. wiÄ™cej niż w listopadzie) stanowiÅ‚a grupa, która uzyskaÅ‚a obÅ‚ożenie poniżej 30 proc.

Zbliżone relacje zanotowaÅ‚y obiekty w podziale na obsÅ‚ugujÄ…ce goÅ›ci z segmentów biznesowego oraz wypoczynkowego. W hotelach biznesowych 45 proc. uzyskaÅ‚o obÅ‚ożenie powyżej 50 proc. Z kolei frekwencji 30 proc. nie osiÄ…gnęło 24 proc. hoteli (ale oznacza to odpowiednio spadek i wzrost o ponad 20 pp. w relacji do listopada!). W obiektach wypoczynkowych byÅ‚o 29 proc. z frekwencjÄ… powyżej 50 proc. i 33 proc., które uzyskaÅ‚y obÅ‚ożenie poniżej 30 proc.

Wyższe ceny w zdecydowanej większości hoteli

Odpowiedzi ankietowanych hotelarzy wskazują, że wzrost cen w stosunku do grudnia 2021 roku, jak i tego sprzed trzech lat, odnotowuje zdecydowana większość hoteli. W stosunku do roku 2019 na wzrost wskazało 89 proc. obiektów, natomiast w relacji do roku 2021, 84 proc. Konieczność podnoszenia cen przez hotele wynika z wciąż rosnącej inflacji, a zwłaszcza kosztów towarów i usług, żywności, wynagrodzeń oraz wysokich cen gazu i energii elektrycznej.

Rezerwacje - niepokojąco niskie obłożenie w nadchodzących miesiącach

Dane dotyczÄ…ce przyjÄ™tych rezerwacji na kolejne trzy miesiÄ…ce wskazujÄ… na pogorszenie siÄ™ prognoz w stosunku do ankiety sprzed miesiÄ…ca, a wiÄ™c jeszcze sÅ‚abszy miesiÄ…c bieżący i niepokojÄ…co niskie obÅ‚ożenie w kolejnych.

W styczniu 60 proc. hoteli wskazuje aktualnÄ… frekwencjÄ™ poniżej 30 proc. (miesiÄ…c temu dla grudnia byÅ‚o to 44 proc.). Z kolei obÅ‚ożenie powyżej 50 proc. posiada tylko 10 proc. hoteli. W hotelach biznesowych 71 proc. obiektów nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje 10 proc. (to gorsza o kilkanaÅ›cie pp. prognoza niż miesiÄ…c temu dla grudnia). Wskaźniki aktualnego obÅ‚ożenia dla obiektów wypoczynkowych to 60 proc. hoteli z frekwencjÄ… poniżej 30 proc. i 7 proc. z obÅ‚ożeniem powyżej 50 proc. (spadek podobny jak w obiektach biznesowych).
Kolejny miesiąc, luty, to lekka poprawa w stosunku do danych ankietowych sprzed miesiąca, ale nadal bardzo niski poziom frekwencji - 77 proc. (o 6 pp. mniej) hoteli posiada obłożenie poniżej 30 proc., natomiast frekwencję powyżej 50 proc. wskazało zaledwie 5 proc. obiektów. Marzec jest jeszcze słabszy niż luty: 91 proc. hoteli z obłożeniem poniżej 30 proc.

Hotele miaÅ‚y wiÄ™cej goÅ›ci w Sylwestra niż w Boże Narodzenie. Wyniki grudnia (i poczÄ…tku stycznia) obejmujÄ… okres Å›wiÄ…teczny i noworoczny. Z danych wynika, że faktyczne rezultaty byÅ‚y nieco lepsze niż prognozy sprzed miesiÄ…ca, hotele wypoczynkowe zanotowaÅ‚y wyraźnie lepsze wyniki niż biznesowe i, zgodnie z prognozami, zdecydowanie wiÄ™kszym zainteresowaniem goÅ›ci cieszyÅ‚ siÄ™ Sylwester niż ÅšwiÄ™ta Bożego Narodzenia.
Dla caÅ‚ej grupy hoteli uczestniczÄ…cych w ankiecie, 23 proc. uzyskaÅ‚o obÅ‚ożenie w okresie Å›wiÄ…tecznym poniżej 30 proc. (rezultat lepszy od prognozy sprzed miesiÄ…ca - o 3 pp. niższy wskaźnik). Do tego należy dodać grupÄ™ hoteli, które w ogóle nie sprzedawaÅ‚y oferty specjalnej w tych dniach - 28 proc. obiektów (5 pp. mniej niż prognoza sprzed miesiÄ…ca). Hoteli wypeÅ‚nionych wiÄ™cej niż w 70 proc. byÅ‚o 23 proc. (odpowiednio 4 pp. wiÄ™cej). Podobnie jak w prognozach z ankiet sprzed miesiÄ…ca, hotele biznesowe w faktycznych wynikach wypadÅ‚y w okresie Å›wiÄ…tecznym zdecydowanie gorzej niż wypoczynkowe. 49 proc. nie sprzedawaÅ‚o oferty, a obÅ‚ożenie poniżej 30 proc. odnotowaÅ‚o 33 proc. obiektów. W hotelach wypoczynkowych tylko 13 proc. nie sprzedawaÅ‚o oferty, a 18 proc. uzyskaÅ‚o obÅ‚ożenie poniżej 30 proc., natomiast 40 proc. obiektów zapeÅ‚niÅ‚o siÄ™ w ponad 70 proc. GrupÄ™ 29 proc. stanowiÅ‚y hotele z frekwencjÄ… pomiÄ™dzy 30 i 70 proc. - faktyczne wykonanie oznacza wiÄ™c tylko kilkupunktowÄ… poprawÄ™ w stosunku do prognozy z ankiety sprzed miesiÄ…ca.

Z kolei w okresie noworocznym, dla caÅ‚ej grupy hoteli uczestniczÄ…cych w ankiecie, 8 proc. (rezultat lepszy od prognozy sprzed miesiÄ…ca - o 15 pp. niższy wskaźnik) uzyskaÅ‚o obÅ‚ożenie poniżej 30 proc., 18 proc. obiektów nie sprzedawaÅ‚o oferty w ogóle. Hoteli wypeÅ‚nionych wiÄ™cej niż 70 proc. obÅ‚ożeniem byÅ‚o 52 proc. (odpowiednio 18 pp. wiÄ™cej). Podobnie jak w okresie Å›wiÄ…tecznym, hotele biznesowe wypadÅ‚y gorzej niż wypoczynkowe. 31 proc. nie sprzedawaÅ‚o oferty, obÅ‚ożenie poniżej 30 proc. uzyskaÅ‚o 16 proc. obiektów, natomiast w 70 proc. lub wiÄ™cej wypeÅ‚niÅ‚o siÄ™ 25 proc. W hotelach wypoczynkowych 11 proc. nie sprzedawaÅ‚o oferty, zaledwie 2 proc. uzyskaÅ‚o obÅ‚ożenie poniżej 30 proc., natomiast w 70 proc. lub wiÄ™cej wypeÅ‚niÅ‚o siÄ™ 64 proc. obiektów.

Mało rezerwacji na ferie zimowe

SpoÅ›ród wszystkich hoteli uczestniczÄ…cych w ankiecie 44 proc. posiada aktualnie (na dzieÅ„ udziaÅ‚u w ankiecie) obÅ‚ożenie w okresie ferii poniżej 30 proc. Do tego należy dodać grupÄ™ 34 proc. obiektów, które w ogóle nie sprzedajÄ… oferty specjalnej. Hoteli wypeÅ‚nionych wiÄ™cej niż w 70 proc. jest zaledwie 3 proc. To poprawa tylko o kilka punktów procentowych w stosunku do danych z ankiety sprzed miesiÄ…ca. Podobnie jak dla okresów Å›wiÄ…tecznego czy noworocznego, hotele biznesowe w czasie ferii wypadajÄ… gorzej niż wypoczynkowe. 61 proc. nie sprzedaje oferty, a obÅ‚ożenie poniżej 30 proc. notuje 25 proc. obiektów. Jednak w hotelach wypoczynkowych również nadal nie widać rezerwacji na ferie: 20 proc. nie sprzedaje oferty a 56 proc. (poprawa o 13 pp. w stosunku do prognoz z ankiety sprzed miesiÄ…ca) posiada obÅ‚ożenie poniżej 30 proc. Obiektów zapeÅ‚nionych w ponad 70 proc. nie ma w ogóle.

Czego obawiajÄ… siÄ™ hotelarze

Na powrót popytu na usługi hotelowe do poziomu z lat 2018-19 nie wcześniej niż w roku 2024 wskazało 2/3 hoteli (67 proc. - wzrost o 12 pp. w stosunku do sondażu sprzed trzech miesięcy). Natomiast 23 proc. hoteli uważa, że popyt już jest na poziomie lat referencyjnych sprzed pandemii.
Wśród hotelarzy przeważa nastrój pesymistyczny - taką odpowiedź zaznaczyło 55% ankietowanych, jednak pokrzepiające jest, że to o 12 pp. mniej niż trzy miesiące temu. Głównymi powodami pesymistycznych perspektyw są: obawy o dalszy wzrost kosztów działalności (62 proc. respondentów) oraz załamanie się popytu i spadek przychodów (42 proc.). W jednakowym stopniu (13 proc.) respondenci martwią się wojną na Ukrainie i jej konsekwencjami w turystyce, brakami w zatrudnieniu oraz wzrostem obciążeń podatkowych.
Z kolei nie dużo mniej liczna grupa optymistów (45 proc.) widzi szanse w przyszÅ‚oÅ›ci w oparciu o: możliwoÅ›ci wzrostu Å›redniej ceny (44 proc. respondentów), silnÄ… pozycjÄ™ swojego hotelu na rynku (35 proc.), możliwoÅ›ci zwiÄ™kszenia frekwencji (30 proc.), możliwoÅ›ci utrzymania kosztów dziaÅ‚alnoÅ›ci we wÅ‚aÅ›ciwej proporcji do przychodów (21 proc.) oraz przewidywane zwiÄ™kszenie liczby turystów zagranicznych odwiedzajÄ…cych PolskÄ™ (18 proc.). Nie bez znaczenia pozostaje także wrodzony optymizm hotelarzy (31 proc. respondentów).

W ankiecie przeprowadzonej w dniach 9-13 stycznia wzięło udziaÅ‚ 150 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. SpoÅ›ród nich 70 proc. poÅ‚ożonych jest w miastach. 25 proc. to obiekty sieciowe. WiÄ™kszość ankietowanych (89 proc.) to hotele liczÄ…ce do 150 pokoi, 68 proc. hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a Å›rednia wielkość obiektu wyniosÅ‚a 81 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiÅ‚y 33 proc., 30 proc. specjalizujÄ…ce siÄ™ w turystyce wypoczynkowej a Å‚Ä…czÄ…ce segment biznesowy z turystycznym 37 proc. DominujÄ…cymi formami biznesu hotelowego wÅ›ród ankietowanych obiektów sÄ… mikro, maÅ‚e i Å›rednie przedsiÄ™biorstwa (95 proc.).



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com