TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2017-04-11 - KE zarzuca nierzetelność serwisom rezerwacyjnym

Rezerwacja hoteli i lotów przez internet staje się coraz powszechniejsza, a klienci coraz częściej napotykają problemy związane z usługami turystycznymi online. Według europejskich centrów konsumenckich usługi te są obecnie jednym z najczęstszych źródeł skarg konsumentów.

reklama


W październiku 2016 r. Komisja Europejska i organy zajmujące się ochroną konsumentów w UE rozpoczęły skoordynowany przegląd 352 serwisów internetowych oferujących porównywanie cen i rezerwację biletów oraz zakwaterowania w całej UE. W wyniku badania ustalono, że ceny podane w 235, czyli dwóch trzecich z nich, nie były wiarygodne. Na przykład na późniejszym etapie rezerwacji pojawiały się dodatkowe składniki ceny, o których konsument nie został wyraźnie poinformowany, albo też ceny promocyjne nie odpowiadały żadnej z dostępnych usług.

Odnośne organy zwróciły się do serwisów internetowych, których dotyczył ten problem, by dostosowały swoje praktyki do unijnych przepisów w dziedzinie ochrony konsumentów, które wymagają od nich pełnej przejrzystości w kwestii cen i przedstawiania ofert w jasny sposób już na początkowym etapie dokonywania rezerwacji.

Internet oferuje konsumentom wiele informacji pomocnych w przygotowaniu, porównywaniu i rezerwowaniu wakacji. Jednak gdy recenzje w porównywarkach internetowych sÄ… stronnicze lub ceny nie sÄ… przejrzyste, strony te wprowadzajÄ… konsumentów w bÅ‚Ä…d. PrzedsiÄ™biorstwa oferujÄ…ce takie usÅ‚ugi muszÄ… przestrzegać przepisów europejskiego prawa ochrony konsumentów, tak samo jak biura podróży. Organy ochrony konsumentów bÄ™dÄ… wymagaÅ‚y od serwisów internetowych rozwiÄ…zania tych problemów. Konsumenci majÄ… prawo do takiej samej ochrony online, jak offline - powiedziaÅ‚a V ra Jourová, komisarz do spraw sprawiedliwoÅ›ci, konsumentów i równouprawnienia pÅ‚ci.

Sieć współpracy w zakresie ochrony konsumenta skontaktuje się 235 serwisami internetowymi, w przypadku których stwierdzono nieprawidłowości, i zwróci się o ich naprawienie. Jeżeli serwisy te nie zastosują się do polecenia Komisji, organy krajowe będą mogły wszcząć postępowanie administracyjne lub sądowe, bezpośrednio lub za pośrednictwem sądów krajowych - stosownie do przepisów prawa krajowego

Ogólnoeuropejski przegląd stron internetowych ("akcja kontrolna UE") to seria kontroli przeprowadzanych równolegle przez organy ochrony konsumentów w poszczególnych krajach. Kontrole te pozwalają ustalić, czy przestrzegane są przepisy prawa UE w zakresie ochrony konsumentów. W przypadku gdy w wyniku kontroli stwierdzone zostanie naruszenie unijnego prawa ochrony konsumentów, organy do spraw ochrony konsumentów zwracają się do danych przedsiębiorstw z wnioskiem o wprowadzenie odpowiednich zmian. Poprzednie akcje kontrolne UE obejmowały: linie lotnicze (2007), treści udostępniane w telefonii komórkowej (2008), towary elektroniczne (2009), zakup biletów przez internet (2010), kredyty konsumenckie (2011), treści cyfrowe (2012), usługi biur podróży (2013), gwarancje na towary elektroniczne (2014) oraz dyrektywę w sprawie praw konsumentów (2015).

Co roku Komisja koordynuje przegląd stron internetowych konkretnego sektora. Wspiera ją w tym sieć współpracy w zakresie ochrony konsumenta, która zrzesza organy konsumenckie z 28 państw (26 państw członkowskich, Norwegii i Islandii). Organy te są odpowiedzialne za egzekwowanie prawa UE w zakresie ochrony konsumentów w UE.

Wyniki przeglądu porównywarek cen i serwisów internetowych do rezerwacji usług turystycznych z 2016 r.

Organy należące do sieci współpracy w zakresie ochrony konsumenta w 28 krajach (26 krajów UE, Norwegia i Islandia) skontrolowały łącznie 352 serwisy internetowe służące do porównywania ofert i cen, głównie w sektorze usług turystycznych.

W ramach skontrolowanych serwisów 23,6 proc. stanowiły porównywarki cen zakwaterowania, 21,3 proc. - porównywarki cen biletów (na samolot, statek, pociąg, autobus), 5,1 proc. - porównywarki cen wynajmu samochodów, a

44,6 proc. świadczyło usługi porównywania zarówno produktów, jak i usług (biletów, zakwaterowania, pakietów turystycznych itp.).

Przegląd ujawnił szereg nieprawidłowości w funkcjonowaniu porównywarek internetowych. Główne nieprawidłowości występowały w cenach i sposobie ich obliczania.



Inne nieprawidłowości wykryte przez organy należące do sieci były związane z:


Najmniej problematyczną kwestią było prezentowanie reklam i marketing. Jedynie 2,8 proc. serwisów internetowych zawierało tego rodzaju nieprawidłowości.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com