TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
ACI EUROPE opublikowała dziś raport o ruchu lotniczym za styczeń 2024 r.
reklama
Ruch pasażerski w europejskiej sieci portów lotniczych wzrósł w styczniu o +7% w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku, przy czym wzrost ten był napędzany głównie przez pasażerów międzynarodowych (+8%), a nie pasażerów krajowych (+2%).
W rezultacie ruch pasażerski był bardzo bliski pełnego ożywienia - zaledwie o 3% niższy od wolumenu przed pandemią (styczeń 2019 r.). Podczas gdy liczba pasażerów międzynarodowych po raz pierwszy osiągnęła pełny wzrost (0%), ruch krajowy pozostał -13% poniżej poziomu ze stycznia 2019 r.
Ogólnie rzecz biorąc, w styczniu utrzymało się ożywienie w ruchu pasażerskim, z dalszym wzrostem w ciągu ostatniego roku, a międzynarodowy ruch pasażerski w końcu po 5 latach powrócił do poziomu sprzed pandemii. Popyt zasadniczo pozostał odporny w obliczu znacznie wyższych cen biletów lotniczych, mimo że na kilku rynkach dynamika wzrostu uległa spowolnieniu lub nawet zatrzymała się. Powoduje to dalsze rozbieżności na i tak już bardzo rozdrobnionym rynku portów lotniczych, gdzie zmiany geopolityczne i strukturalne na rynku lotniczym - w tym prymat popytu na wypoczynek i selektywna ekspansja tanich przewoźników - kształtują wydajność ruchu jak nigdy dotąd - skomentował Olivier Jankovec, dyrektor generalny ACI EUROPE.
Imponujące wyniki osiągnęły lotniska w Słowenii (+29,8%), Czechach (+28,9%), Malcie (+22,6%), Polsce (+18,9%) i na Węgrzech (+16,6%). Na drugim końcu spektrum znajdują się porty lotnicze w Szwecji (-1,3 %) i Holandii (+14,5 %) odnotowały spadek ruchu pasażerskiego, podczas gdy wzrost był niewielki na lotniskach w Rumunii i na Łotwie (w obu przypadkach +1,3 %), a także w portach lotniczych w Rumunii i na Łotwie (w obu przypadkach +1,3 %). Francja, Portugalia i Norwegia (wszystkie +1,7%).
W porównaniu z poziomem przed pandemią (styczeń 2019 r.) rynek UE+ wyniósł -4%, przy czym porty lotnicze opierają się głównie na popycie w zakresie rekreacji znacznie przekraczającym ich wolumen przed pandemią: Malta (+27%), Cypr (+21,6% ), Polska (+20,5%), Chorwacja (+15,9%), Portugalia (+14,8%), Hiszpania (+12,7%) i Grecja (+12,4%). Z kolei porty lotnicze na Słowacji (-38,8 %), w Szwecji (-29,2 %), Słowenii (-27,5 %), Finlandii (-24,2 %) i Niemczech (-23,7 %) w dalszym ciągu dalekie są od pełnego ożywienia gospodarczego.
Warte odnotowania jest wyhamowanie krajowego ruchu pasażerskiego na lotniskach w Niemczech (-50,9%), Szwecji (-41,6%) i Finlandii (-31,5%) - co przyczyniło się do ich ogólnie gorszych wyników - a także na lotniskach we Francji (-30,5%). %) i Wielkiej Brytanii (-21,6%). Kontrastuje to z portami lotniczymi w Hiszpanii (+12,9%), Portugalii (+7,3%), Grecji (+6,9%) i Włoszech (+1,3%), gdzie krajowy ruch pasażerski przekroczył poziom sprzed pandemii.
Na lotniskach w pozostałej części Europy ruch pasażerski wzrósł w styczniu o +3% w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku, przy czym imponujące wyniki osiągnęły porty lotnicze w Albanii (+51,2%), Macedonii Północnej (+47,1%), Uzbekistanie (+46,1%). %), Gruzja (37,4%) oraz Bośnia i Hercegowina (+26,8%).
O ile porty lotnicze w Turcji (+3,8%) utrzymały dynamikę wzrostu pomimo znacznie niższych wolumenów ruchu krajowego (-19%), ukraińskie lotniska pozostały zamknięte dla całego lotniczego ruchu pasażerskiego ze względu na trwającą wojnę, a konflikt w Izraelu mocno dotknął krajowe lotniska ( -56,3%).
W porównaniu z poziomem przed pandemią (styczeń 2019 r.) porty lotnicze w pozostałej części Europy osiągnęły lepsze wyniki niż średnia dla kontynentu wynosząca +2%. Lotniska w Uzbekistanie (+210%) potroiły liczbę pasażerów, a następnie w Albanii (+182%), Kazachstanie (+103%), Armenii (+80%), Kosowie (+70,2%) i Serbii (+60,2%). %).
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami