TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2025-10-24 - Rekordowe wakacje na polskich torach

Rekordowa ilość pasażerów skorzystała z połączeń kolejowych w wakacje - wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego

reklama


W lipcu i sierpniu z usług kolei skorzystało ponad 74,7 mln pasażerów, co oznacza wzrost o ponad 5,3 mln (+7,7%) w porównaniu z rokiem poprzednim. Sierpień okazał się historycznie najlepszym miesiącem pod względem liczby podróżnych oraz wartości pracy przewozowej, natomiast lipiec był rekordowy pod względem pracy eksploatacyjnej.

Sezon wakacyjny 2025 r. okazał się udany dla zdecydowanej większości przewoźników kolejowych. Warto podkreślić, że długodystansowe połączenia do miejscowości turystycznych w Polsce dostępne są już nie tylko w ofercie przewoźnika dalekobieżnego, lecz także wybranych spółek regionalnych. Przykłady z innych krajów pokazują, że kolej może być integralną częścią szerszego produktu turystycznego, łącząc transport z ofertą atrakcji i doświadczeń turystycznych - stwierdza dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Coraz więcej Polaków wybiera podróże koleją w okresie wakacji

Analizując dwa pełne wakacyjne miesiące 2025 r., pod względem liczby pasażerów i pracy przewozowej lepszy okazał się sierpień - odpowiednio prawie 38,1 mln pasażerów i 3,3 mld pasażerokilometrów. Wyższe wartości pracy eksploatacyjnej odnotowano zaś w lipcu - 19,9 mln pociągokilometrów.

Łącznie w lipcu i sierpniu 2025 r. z usług kolei skorzystało ponad 74,7 mln pasażerów, wartość pracy przewozowej przekroczyła 6,3 mld pasażerokilometrów, a eksploatacyjnej - ponad 39,6 mln pociągokilometrów, co stanowi najwyższe wyniki uzyskane w tych miesiącach od co najmniej dekady.

Zapewnienie terminowości przejazdów jest kluczowym elementem jakości usług kolejowych w sezonie letnim. Dane PKP PLK pokazują, że działania na rzecz poprawy jakości przewozów przynoszą efekty. Każdego dnia wakacji na tory wyjeżdżało średnio 6,1 tys. pociągów - rok wcześniej było to niemal 5,6 tys. (w poprzednich latach średnio: 5 tys. w 2023 r., 4,9 tys. w 2022 r. i 4,7 tys. w 2021 r.). Równocześnie poprawia się punktualność: z ponad 375,2 tys. uruchomionych w lipcu i sierpniu 2025 r. pociągów niemal 340,8 tys., (90,82%) dotarło do stacji docelowej z opóźnieniem nieprzekraczającym 6 minut (90,11% w 2024 r., 88,6% w 2023 r., 85,3% w 2022 r. i 87,9% w 2021 r.).
Wakacje 2025 r. - udany sezon dla większości przewoźników

W lipcu i sierpniu najwięcej pasażerów przewiozło PKP Intercity - ponad 18,1 mln osób, nieco mniej obsłużyło POLREGIO - ponad 17,3 mln pasażerów. Koleje Mazowieckie w obu miesiącach przewiozły prawie 11 mln pasażerów.

Sezon wakacyjny 2025 r. przyniósł większości przewoźników lepsze wyniki niż w analogicznym okresie 2024 r. PKP Intercity obsłużyło prawie 1,97 mln pasażerów więcej niż rok wcześniej (+12,2%). W przypadku Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie wzrost wyniósł 0,85 mln pasażerów (+29,7%), a Kolei Mazowieckich - 0,83 mln (+8,1%).

W lipcu i sierpniu 2025 r. najlepsze wyniki pod względem punktualności osiągnęły PKP SKM (97,3%), SKM Warszawa (95,5%) oraz Łódzka Kolej Aglomeracyjna (95%). Najniższą punktualność odnotowało PKP Intercity (73,7%) - w tym przypadku widoczna jest wyraźna coroczna poprawa wskaźników (71,9% w 2024 r. wobec 66,6% w 2023 r.).

Średnia odległość na jaką podróżował pasażer kolei w lipcu i sierpniu 2025 r. wyniosła 84,7 km.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2025 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com