TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2020-05-14 - TFG: Liczba zawieszeń działalności znacząco wzrosła

Branża turystyczna wyczekuje na rozwój sytuacji związanej z pandemią koronawirusa. Z ostatnich danych Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego wynika, że w marcu i kwietniu liczba zawieszeń działalności przedsiębiorców turystycznych wzrosła w porównaniu do tego samego okresu roku poprzedniego o 76%, wynosząc odpowiednio 290 (marzec 2020) i 374 (kwiecień 2020) w odniesieniu do 4728 przedsiębiorców, którzy nadal pozostają aktywni.

reklama


ZamkniÄ™cie granic, odwoÅ‚anie lotów, a przede wszystkim apele rzÄ…dzÄ…cych i zdrowy rozsÄ…dek Polaków przeÅ‚ożyÅ‚y siÄ™ na ograniczenie do minimum ruchu turystycznego, a kolejne imprezy odwoÅ‚ywali przedsiÄ™biorcy, z innych zaÅ› rezygnowali sami klienci. Dalsza niepewność co do przebiegu pandemii może zaważyć na sytuacji przedsiÄ™biorców w najbliższych tygodniach i miesiÄ…cach, chociaż duże nadzieje wiąże siÄ™ z dziaÅ‚aniem rozwiÄ…zaÅ„ przyjÄ™tych przez rzÄ…d w ramach kolejnych odsÅ‚on tarczy antykryzysowej.

Uchwalona przez Sejm tarcza antykryzysowa zezwoliÅ‚a na wydÅ‚użenie biurom turystycznym okresu na zwrot pieniÄ™dzy - peÅ‚nej kwoty lub zaliczki - do 180 dni (plus pierwotny 14 dniowy okres), co poprawia pÅ‚ynność finansowÄ… firm. Po drugie, biuro podróży, które przyjęło opÅ‚atÄ™ za imprezÄ™ turystycznÄ…, może zaproponować klientowi voucher na innÄ… usÅ‚ugÄ™, ważny przez rok od odwoÅ‚anej wycieczki. WybierajÄ…c voucher, klient nie musi czekać 180 dni na zwrot wpÅ‚aconych Å›rodków, a biuro podróży unika sytuacji, w której musiaÅ‚oby masowo zwracać pieniÄ…dze.

W przypadku niewypÅ‚acalnoÅ›ci touroperatora, TFG zapewnia, aby klient biura podróży otrzymaÅ‚ zwrot pieniÄ™dzy wpÅ‚aconych na realizacjÄ™ umowy o imprezÄ™ turystycznÄ…. Z kolei biura turystyczne mogÄ… również wystÄ…pić o zwrot skÅ‚adek wpÅ‚aconych do TFG. Dzieje siÄ™ to w przypadku, gdy ze wzglÄ™du na COVID-19 klienci rozwiążą umowÄ™ lub organizator turystyki rozwiąże umowÄ™ o udziaÅ‚ w imprezie turystycznej i nastÄ…pi zwrot wpÅ‚aty klientowi przez touroperatora. Aktualnie TFG rozpatruje wnioski głównie maÅ‚ych i Å›rednich przedsiÄ™biorców. Takich wniosków jest obecnie ok. 30. Wnioski o zwrot skÅ‚adek na TFG można skÅ‚adać w postaci papierowej drogÄ… korespondencyjnÄ… lub w postaci podpisanej korespondencji elektronicznej za poÅ›rednictwem systemu ePUAP. Fundusz pracuje również nad możliwoÅ›ciÄ… wystÄ™powania o zwrot wpÅ‚aconych skÅ‚adek za poÅ›rednictwem portalu, na którym znajdujÄ… siÄ™ szczegółowe informacje dla biur i turystów, dostÄ™pnego pod adresem tfg.ufg.pl.

Należy jednak pamiÄ™tać, że turyÅ›ci mogÄ… liczyć na ochronÄ™ TFG tylko pod warunkiem, że po pierwsze przedsiÄ™biorca turystyczny, z którym zawarli umowÄ™, legitymuje siÄ™ wpisem do Rejestru Organizatorów Turystyki i PrzedsiÄ™biorców UÅ‚atwiajÄ…cych Nabywanie PowiÄ…zanych UsÅ‚ug Turystycznych. Po drugie przedsiÄ™biorca odprowadziÅ‚ skÅ‚adki na poczet Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Nawet jeżeli teraz nie planujemy kolejnego wyjazdu, warto pamiÄ™tać, żeby zawsze - najlepiej przed wykupieniem imprezy - sprawdzać czy touroperator, z którym zawieramy umowÄ™, figuruje w Ewidencji prowadzonej przez TFG. To zapewni nam komfort i bezpieczeÅ„stwo na wypadek nieprzewidzianych sytuacji.
Fundusz zwraca również uwagę na najczęściej pojawiające się pytania, zarówno ze strony przedsiębiorców, jak i turystów. Mając na względzie stabilizację rynku turystycznego w Polsce i zapewnienie bezpieczeństwa tysiącom Polaków wybierających się na przyszłe, długo oczekiwane wakacje, przedstawiciele Funduszu przypominają o najważniejszych kwestiach związanych z jego funkcjonowaniem i prawami oraz obowiązkami wszystkich zainteresowanych stron.

Przedstawiciele Funduszu przygotowali odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania związane z funkcjonowaniem i wsparciem udzielanym przez TFG. Wszystkie niezbędne informacje można łatwo znaleźć na portalu Funduszu pod adresem tfg.ufg.pl.

PYTANIA I ODPOWIEDZI - NA PODSTAWIE DOŚWIADCZEŃ FUNDUSZU

Czy voucher, który proponuje klientowi touroperator, zawsze jest chroniony przez TFG w przypadku wystąpienia niewypłacalności przedsiębiorcy?

Ochronie na wypadek niewypłacalności przedsiębiorców turystycznych podlegają vouchery oferowane przez organizatorów turystyki w sytuacji odstąpienia od umowy przez podróżnego lub rozwiązania umowy przez organizatora turystyki w bezpośrednim związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2. Dotyczy to wyłącznie umów o imprezy turystyczne zawartych z przedsiębiorcami wpisanymi do rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych. Informacje o wpisie do rejestru i zabezpieczeniu finansowym na wypadek niewypłacalności przedsiębiorcy turystycznego znajdują się w Ewidencji prowadzonej przez UFG dostępnej na stronie tfg.ufg.pl.

Jaka kwota podlega ochronie TFG, jeżeli touroperator proponuje voucher w wysokości wyższej niż 100% wartości wpłat?

Ochronie na wypadek niewypłacalności organizatora turystyki podlegają wyłącznie środki wymienione na voucher odpowiadające wpłatom dokonanym wcześniej przez podróżnych na poczet realizacji umów o imprezy turystyczne. Jeśli biuro stanie się niewypłacalne i zabraknie środków z I filaru systemu zabezpieczeń finansowych na wypadek niewypłacalności organizatora turystyki (gwarancje bankowe, gwarancje ubezpieczeniowe, ubezpieczenia), to brakujące środki zostaną zwrócone przez Turystyczny Fundusz Gwarancyjny do wysokości 100% wpłat podróżnych.

W jakiej sytuacji przedsiębiorca turystyczny może otrzymać zwrot składki z TFG, a jakie sytuacje nie podlegają takiemu zwrotowi?

Zwrot składek przekazanych na TFG jest możliwy wyłącznie, gdy podróżny odstąpi od umowy w trybie określonym w art. 47 ust. 4 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, lub organizator turystyki rozwiąże umowę o udział w imprezie turystycznej w trybie określonym w art. 47 ust. 5 pkt 2 tej ustawy. Odstąpienie od umowy lub rozwiązanie umowy musi pozostawać w bezpośrednim związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2. W ww. przypadkach podróżnemu przysługuje zwrot 100% dokonanych wpłat,
w związku z czym zwrot wpłat podróżnym stanowi warunek konieczny do uzyskania zwrotu składek przekazanych na TFG.

Skorzystanie przez przedsiębiorcę turystycznego z możliwości przesunięcia do 180 dni terminu odstąpienia od umowy lub rozwiązania umowy oraz zwrotu wpłat podróżnym, oznacza brak możliwości ubiegania się o zwrot składek przekazanych na TFG do momentu, gdy odstąpienie
od umowy lub rozwiązanie umowy stanie się skuteczne i wpłaty zostaną zwrócone podróżnym.

Prawo ubiegania się o zwrot składek przekazanych na TFG nie przysługuje przedsiębiorcy również w przypadku skorzystania przez podróżnych z voucherów na realizację imprezy turystycznej w ciągu roku od dnia, w którym miała się odbyć impreza odwołana w związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2.

Czy zwrot składki w związku z rozwiązanymi umowami jest dokonywany automatycznie czy też konieczne jest złożenie dodatkowych dokumentów do TFG?

Zwrot składki nie jest dokonywany automatycznie przez TFG. W celu uzyskania zwrotu należy wystąpić z wnioskiem, w którym należy wykazać kwotę mającą podlegać zwrotowi. Ponadto do wniosku należy dołączyć:


Czy jeśli klient zrezygnuje z wyjazdu w związku z zagrożeniem zakażeniem COVID-19, to otrzyma zwrot wniesionej wpłaty do touroperatora ze środków TFG?

Środki zgromadzone w TFG są wypłacane wyłącznie w sytuacji, gdy impreza turystyczna lub powiązane usługi turystyczne nie zostaną zrealizowane (w całości lub w części) na skutek niewypłacalności przedsiębiorcy turystycznego. Środki TFG nie są przeznaczone na wypłaty w innych sytuacjach, jak np. rezygnacja z imprezy turystycznej, niezależnie od przyczyny. W celu rezygnacji z wyjazdu w pierwszej kolejności należy skontaktować się z przedsiębiorcą turystycznym, z którym została zawarta umowa o udział w imprezie turystycznej lub świadczenie powiązanych usług turystycznych. Zasady rezygnacji powinny być tam określone.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com