TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Unia Europejska dąży do zintegrowania systemów poboru opłat drogowych w różnych krajach. Chodzi o to, by w przyszłości kierowcy mogli przejechać cały kontynent, uiszczając zbiorczą opłatę u jednego operatora poboru opłat. Państwa członkowskie muszą zapewnić interoperacyjność swoich systemów, aby było to możliwe.
reklama
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi przetarg, który zadecyduje o nowym kształcie systemu poboru opłat od polskich kierowców. Jego dotychczasowy zarządca podkreśla, że wybór powinien być uzasadniony ekonomicznie i dostosowany do krajowych wymogów.
W Europie, w przeciwieÅ„stwie do innych regionów Å›wiata, sÄ… znacjonalizowane systemy poboru opÅ‚at drogowych. Takie systemy dziaÅ‚ajÄ… w Polsce, Czechach, Niemczech i innych krajach, a dla przykÅ‚adu w Stanach Zjednoczonych obowiÄ…zuje system koncesyjny. Na europejskim rynku mamy też do czynienia z różnymi technologiami, które konkurujÄ… ze sobÄ…. Niektóre firmy preferujÄ… technologiÄ™ satelitarnÄ…, inne wolÄ… mikrofale. To po prostu różne podejÅ›cie do tej samej kwestii - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Klaus Kröll, wiceprezes Kapsch w regionie EMEA.
W Polsce toczy się obecnie postępowanie, które ma wyłonić nowego operatora elektronicznego systemu poboru opłat drogowych viaTOLL. GDDKiA rozstrzygając przetarg, zadecyduje również o nowym kształcie e-myta. Do udziału w postępowaniu zgłosiło się łącznie dziewięć podmiotów. Są wśród nich słowacki SkyToll, konsorcjum, w skład którego wchodzą Comarch i Orange Polska, austriacki Kapsch (dotychczasowy operator viaTOLL), konsorcjum powołane przez T-Systems i Strabag, i-CELL (narodowy operator podobnego systemu na Węgrzech), niemiecki Vitronic, francuska Grupa Egis w konsorcjum z TK Telekom, włoski AutostradeTech oraz Neurosoft i ID Block Systems - oba pochodzące z Polski.
Część firm startujących w przetargu GDDKiA opiera swoje pomysły na technologii satelitarnej wykorzystywanej do poboru e-myta m.in. w Niemczech, Szwajcarii i na Węgrzech. Od technologii radiowej różni się ona tym, że wymaga mniejszej infrastruktury przydrożnej, w tym wypadku bramownic kontrolujących prawidłowość poboru opłat.
Wiceprezes Kapsch w regionie EMEA podkreÅ›la, że wybór technologii, na której zostanie oparty system e-myta, powinien być dostosowany do lokalnych potrzeb. Technologia to z pewnoÅ›ciÄ… ważny temat. Każdy kraj chce mieć system, który jest ekonomiczny, wydajny i - jak to jest w przypadku Polski - przynosi duże wpÅ‚ywy. Jednak nie ma dobrych i zÅ‚ych technologii, wszystko zależy od okolicznoÅ›ci. Koniec koÅ„ców trzeba dopasować technologiÄ™ do scenariusza, a on może siÄ™ różnić w zależnoÅ›ci od kraju - zaznacza Klaus Kröll.
Technologia radiowa i pozycjonowanie satelitarne są rekomendowane przez Komisję Europejską jako spełniające standardy EETS (Europejska Usługa Opłaty Elektronicznej). GDDKiA może więc wybrać jedną z tych dwóch możliwości, decydując o nowych kształcie systemu viaTOLL. UE dąży do zintegrowania systemów poboru opłat drogowych w różnych krajach, dzięki czemu w przyszłości kierowcy mogliby przejeżdżać przez cały kontynent tylko z jednym urządzeniem pokładowym (służącym do uiszczania opłat).
Chodzi o to, aby systemy w Czechach, Niemczech, Austrii, Polsce i innych krajach współpracowaÅ‚y ze sobÄ…. To nie sÄ… kwestie technologiczne, bo mamy dyrektywÄ™ Unii Europejskiej nakazujÄ…cÄ… unifikacjÄ™ standardów, raczej chodzi o to, jak wdrażajÄ… jÄ… poszczególne kraje - mówi Klaus Kröll. W przyszÅ‚oÅ›ci pojawiÄ… siÄ™ operatorzy, którzy znacznie uÅ‚atwiÄ… firmom i osobom prywatnym wnoszenie opÅ‚at drogowych. W najlepszym scenariuszu bÄ™dziemy mogli przejechać caÅ‚Ä… EuropÄ™, a potem dostać rachunek wyliczony przez dostawcÄ™ usÅ‚ug - bez wzglÄ™du na to, czy kierowca jest osobÄ… prywatnÄ…, czy profesjonalnym przewoźnikiem - dodaje.
Według danych Kapsch obecnie w systemie viaTOLL jest zarejestrowanych blisko 1,1 mln pojazdów i 678 tys. podmiotów gospodarczych. Niemal 60 proc. to użytkownicy z Polski, kolejni są Niemcy i Litwini.
Elektroniczny system poboru opłat za przejazdy wybranymi odcinkami dróg krajowych i autostrad viaTOLL działa od lipca 2011 roku (zastąpił karty opłaty drogowej, czyli tzw. winiety). Obowiązkowo muszą korzystać z niego kierowcy autobusów i pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t. Umowa z dotychczasowym zarządcą e-myta, Kapsch Telematic Services, wygasa w listopadzie przyszłego roku. Do tego czasu GDDKiA chce zawrzeć umowę z nowym operatorem, który będzie zarządzał systemem do 2024 roku.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami