TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Ruch lotniczy odbudowuje się szybciej niż przewidywała Międzynarodowa Rada Portów Lotniczych.
reklama
ACI EUROPE skorygowało w górę swoją prognozę ruchu pasażerskiego na rok 2022 i kolejne lata, zakładając, że w ciągu całego roku na europejskich lotniskach nastąpi spadek o 22% poniżej poziomu z 2019 r.. Wcześniejsza, publikowana w październiku prognoza przewidywała spadek o 32% w porównaniu z rokiem 2019. Pełny powrót do poziomu sprzed pandemii spodziewany jest obecnie w 2024 r., a nie w 2025 r.
Stowarzyszenie portów lotniczych zwróciło jednak uwagę na ostrożność, wskazując na potrójne zagrożenie związane z powrotem geopolityki, pogorszeniem warunków gospodarczych i zagrożeniem nowymi wariantami Covid, które powodują znaczną niepewność i ryzyko spadku ruchu.
Za tymi liczbami kryją się różne wyniki dla różnych portów lotniczych. Wynika to z faktu, że ożywienie ruchu lotniczego nadal w dużej mierze napędzane jest przez ruch turystyczny i napędzane przez rozwój przepustowości niskokosztowych przewoźników. Niesymetryczne narażenie na ryzyko spadku ruchu (w szczególności związane z wojną na Ukrainie) oraz problemy kadrowe dotykają przede wszystkim większych portów lotniczych.
W chwili obecnej ruch pasażerski rozwija się zgodnie z naszym optymistycznym scenariuszem, ponieważ na wielu rynkach zniesione zostały ograniczenia w podróżowaniu, a popyt jest silny. Jednak historia ostatnich trzech lat sugeruje ostrożność, zwłaszcza że w Europie - nie mówiąc już o całym świecie - nadal nie mamy ustalonego podręcznika postępowania w przypadku przyszłych wariantów COVID19, jeśli chodzi o podróże. Poza bezpośrednimi wyzwaniami operacyjnymi związanymi z problemami kadrowymi, nie da się uniknąć rosnących napięć geopolitycznych i obaw związanych ze stagflacją, co oznacza, że ryzyko dla ruchu lotniczego zmierza tylko w jednym kierunku - w dół - powiedział Olivier Jankovec, dyrektor generalny ACI EUROPE.
W pełnym scenariuszu bazowym z 2022 r. europejskie porty lotnicze nadal będą miały 540 mln pasażerów mniej niż w 2019 r. - co daje skumulowaną stratę od początku pandemii w wysokości 3,7 mld pasażerów. Odpowiada to całkowitemu wzrostowi liczby pasażerów osiągniętemu w ciągu 36 lat poprzedzających pandemię. Jeśli spadek przychodów portów lotniczych i utrzymująca się słabość finansowa są czynnikami stojącymi za obecnymi wyzwaniami operacyjnymi, to ostra presja inflacyjna tylko zwiększa wyzwania związane z inwestycjami portów lotniczych w zrównoważony rozwój, cyfryzację i przepustowość. Zdaniem ACI Europe, rządy i organy regulacyjne powinny wykroczyć poza spory o finansowe punkty procentowe i zapewnić europejskim portom lotniczym możliwość generowania przepływów pieniężnych i odzyskania siły bilansowej niezbędnej do uniknięcia kryzysu inwestycyjnego w portach lotniczych.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami