TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2007-02-07 - Problemy z budową kolejnych odcinków autostrady A4

Na początek marca zaplanowano rozpoczęcie budowy nowego odcinka autostrady A4 od Zgorzelca do Krzyżowej. Jednak Generalna Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ponownie nie zdążyła z wykupieniem gruntów pod inwestycję.

reklama


Ryszard Wawryniewicz, dolnośląski poseł PiS zaznacza - To zadanie przerasta intelektualnie i organizacyjnie GDDKiA. Od lat wiadomo, że budowany będzie odcinek między Krzyżową, a Zgorzelcem i że będą na to pieniądze. A oni nie są w stanie uporać się z przygotowaniem tej inwestycji.

GDDKiA złożyła do wojewody dolnośląskiego wniosek o budowę odcinka planowej drogi ze Zgorzelca do Krzyżowej. Chodzi o drogę ze Zgorzelca do Bolesławca, ponieważ tu udało się już wykupić ziemię. Jednak droga ta nie połączy się z istniejącą już autostradą A4, jeżeli nie powstanie kolejny odcinek od Bolesławca do Krzyżowej. Joanna Bajor, zastępca dyrektora wrocławskiego oddziału GDDKiA zaznacza - Sprawy wywłaszczeniowe trwają latami. Od każdej decyzji są trzy instancje odwoławcze. My z przejęciem gruntów próbujemy się uporać od dwóch lat. Do przejęcia mamy jeszcze 13 działek. Najdalej za trzy miesiące powinniśmy mieć już prawo do tych nieruchomości.

Wawryniewicz podkreśla - Dyrekcja zawsze podaje długą listę obiektywnych przyczyn opóźnienia, ale te argumenty to żadne usprawiedliwienie. Wiadomo, że kiedyś w końcu wykupi wszystkie grunty, ale nam zależy, żeby autostrady budowane były szybko.

Koniec budowy drogi ze Zgorzelca do Krzyżowej, gdzie ma połączyć się z autostradą A4 zaplanowano na grudzień 2008 roku. W przypadku, gdy nie uda się dotrzymać tego terminu, przepadnie 252 mln euro unijnej dotacji. Wówczas finansowanie inwestycji musiałby przejąć budżet państwa. Andrzej Maciejewski, rzecznik prasowy GDDKiA zapewnia - Nie ma obawy, drogę oddamy na czas. Dodaje - Opóźnienie z przejęciem gruntów nie ma wpływu na tempo prac. W marcu rozpoczniemy budowę autostrady między Zgorzelcem a Bolesławcem. A w trakcie zdobędziemy pozwolenie na odcinek od Bolesławca do Krzyżowej, gdzie prace ruszą w drugiej połowie roku.

GDDKiA jest krytykowana również za opóźnienia z wykupem gruntów pod budowę Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Decyzję o jej lokalizacji minister transportu podjął w 2003 roku i już wówczas można było rozpocząć przejmowanie nieruchomości. Jednak ta droga cały czas nie może powstać. Dlatego też GDDKiA zdecydowała się rozpocząć inwestycję od wybudowania mostu, przez który w przyszłości będzie przebiegać obwodnica.

Ryszard Wawryniewicz poinformował - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie daje sobie rady, dlatego minister transportu zdecydował się powołać drogowe spółki "specjalnego przeznaczenia", które zastąpią GDDKiA przy realizacji największych inwestycji, na przykład autostrad i dróg szybkiego ruchu. Będzie obowiązywał w nich lepszy system wynagrodzeń i organizacji pracy.

Niestety, pierwsze spółki tego typu powstaną najwcześniej za pół roku.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com