TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2019-05-14 - UTK: Najmniej punktualne są pociągi dalekobieżne

Urząd Transportu Kolejowego w najnowszej analizie szczegółowo przeanalizował przyczyny opóźnień blisko 1,8 mln pociągów pasażerskich.

reklama


Liczne prace remontowe, usterki systemu sterowania, awarie taboru i niewłaściwa organizacja odprawiania podróżnych to podstawowe przyczyny opóźnień pociągów pasażerskich w Polsce. Za niepunktualność pociągów odpowiedzialni są zarządcy infrastruktury i przewoźnicy, także czynniki zewnętrzne (np. pogoda) i podmioty trzecie - wynika z raportu o opóźnieniach pociągów pasażerskich w 2018 r.

Publikacja pokazuje statystyki punktualnoÅ›ci na przestrzeni ostatnich lat na sieci kolejowej oraz na stacjach, gdzie pasażerowie najdÅ‚użej czekajÄ… na opóźnione pociÄ…gi. Ocenie poddani zostali wszyscy przewoźnicy. Potwierdzono prawidÅ‚owość, że  najmniej punktualne sÄ… pociÄ…gi dalekobieżne (miÄ™dzywojewódzkie), a najbardziej - pociÄ…gi realizujÄ…cy swoje trasy na wydzielonej infrastrukturze. WÅ›ród najczÄ™stszych przyczyn opóźnieÅ„ spowodowanych przez przewoźników można wymienić lokowanie podróżnych czy późne zgÅ‚oszenie gotowoÅ›ci do odjazdu, a także sprawy techniczne jak np. naprawa taboru lub wymiana na skutek awarii.

Po stronie zarządcy infrastruktury opóźnienia spowodowane były licznymi pracami modernizacyjnymi na infrastrukturze kolejowej. W szczególności bezpośrednie przełożenie na punktualność pociągów miały: niewłaściwa organizacja prac budowlanych, ograniczenia prędkości czy usterki urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym.

Analiza UTK porusza również kwestię pociągów odwołanych. Chociaż stanowią one jedynie niecały 1% liczby pociągów warto zauważyć, że następuje to najczęściej jako skutek awarii taboru. Przyczyna ta jest o tyle istotna, że w niektórych przypadkach awaria jednego pojazdu może oznaczać utrudnienia i zakłócenia w realizacji innych połączeń.

Częste opóźnienia i odwołania pociągów skutkują zauważalnym spadkiem jakości świadczenia usług i powodują pogorszenie konkurencyjności przewoźników kolejowych w stosunku do innych rodzajów transportu. Efektem braku działań w zakresie poprawy punktualności może być zmniejszenie liczby pasażerów oraz utrata zaufania do kolei.

Cały raport jest dostępny poniżej:


Możesz także pobrać plik: turinfo_20190514_raport_punktualnos___10_05.pdf



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com