TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2017-08-08 - Jak może wyglądać przyszłość branży turystycznej?

Branża turystyczna stoi w przededniu wielkich zmian, ale to jak będą one wyglądały i dokąd nas zaprowadzą nie jest jeszcze do końca jasne. Czy podążymy w kierunku rozdrobnienia, innowacyjności, standaryzacji czy też znacznego ograniczenia? Nowe badanie ujawnia cztery scenariusze, z których każdy pociąga za sobą szereg implikacji dla zainteresowanych stron.

reklama


Cyfrowi asystenci, nowe kanaÅ‚y pÅ‚atnicze, sztuczna inteligencja czy autonomiczne samochody - technologia nigdy nie niosÅ‚a ze sobÄ… wiÄ™cej szans dla turystyki niż obecnie. Z kolei protekcjonizm i konflikty miÄ™dzynarodowe stwarzajÄ… zagrożenie dla wolnoÅ›ci i chÄ™ci podróżowania. Wszystkie te zmiany zachodzÄ…ce jednoczeÅ›nie na naszych oczach mogÄ… oznaczać okres destabilizacji.

Mając to na uwadze, Amadeus zlecił firmie konsultingowej A.T. Kearney przeprowadzenie badania potencjalnych czynników, które w ciągu najbliższych pięciu-siedmiu lat mogą zaburzyć funkcjonowanie branży turystycznej. Wyłaniają się z nich dwa główne wątki: możliwość bezproblemowego podróżowania i zapotrzebowanie na spersonalizowane doświadczenia z podróży.

Płynne przemieszczanie się między państwami i różnymi środkami transportu, łatwe zmienianie planów wyjazdów i, w razie problemów, tworzenie nowych, to elementy bezproblemowego świata podróży. Realizacja tej wizji wymaga jednak międzyrządowej współpracy i wymiany danych między firmami - od portów i linii lotniczych przez hotele, restauracje aż po transport naziemny.

Technologia związana z agregowaniem danych i sztuczną inteligencją, pozwoli na ekstrakcję tych danych i dzięki temu poznanie zachowań i preferencji podróżnych, a następnie dopasowanie do nich oferty, tak by odpowiadała na indywidualne potrzeby. Jednak dzielenie się danymi będzie wymagało istotnych zmian w zachowaniach konsumenckich i w przepisach. Bez nich, spersonalizowane podróże mogłyby okazać się zbyt kosztowne dla większości konsumentów.

Amadeus, w raporcie prezentuje cztery scenariusze uwzględniające możliwości rozwoju sytuacji w branży turystycznej.

Scenariusz pierwszy: Picasso

W pierwszym z nich - nazwanym Picasso, ze względu na swój kubistyczny, fragmentaryczny charakter - światowy dobrobyt gospodarczy sprzyja rozwojowi spersonalizowanych ofert turystycznych, a narastający nacjonalizm i obawy dotyczące bezpieczeństwa przyczyniają się do fragmentaryzacji branży turystycznej i prowadzą do jej rozwoju w lokalnym wymiarze. Silne gospodarki dostarczają bodźców dla technologicznych gigantów do inwestycji w innowacje, pozwalające docierać do większej liczby osób. Korzystając z danych i sztucznej inteligencji, firmy te mogą identyfikować preferencje konsumentów i odpowiednio dopasować swoje oferty.

Jednak szanse dla technologicznych gigantów na osiągnięcie krociowych zysków zostają nieco przyćmione przez fragmentację rynku i ograniczenia w dostępie do danych. Ich wpływy są ograniczane geograficznie. Internetowi giganci zaczynają więc skupiać się na lepszym wykorzystaniu możliwości płynących z zamieszczania reklam firm turystycznych na swoich platformach, zamiast bezpośrednio z nimi konkurować.

Z kolei firmy informatyczne z branży turystycznej pomogą w rozwijaniu nowych biznesów np. oferujących usługi turystyczne w miejscach pobytu. To nie przelot decyduje o wyborze kierunku podróży. Największa wartość przypada w udziale tym, którzy kontrolują ostatni etap wyjazdu.

Dali - surrealistyczny świat podróży

Drugi scenariusz, Dali, jest bardziej innowacyjny, futurystyczny, a nawet trochÄ™ surrealistyczny. Wzrost dobrobytu napÄ™dza popyt na spersonalizowane podróże. Postawy spoÅ‚eczne i liberalizacja przepisów dotyczÄ…cych prywatnoÅ›ci sprzyjajÄ… wymianie danych. PoÅ‚Ä…czenie tych dwóch czynników przyczynia siÄ™ do wzrostu inwestycji oraz innowacji w gospodarce cyfrowej. Internet rzeczy wpÅ‚ywa na wzrost wzajemnych powiÄ…zaÅ„, a sztuczna inteligencja wykorzystuje ogromnÄ… ilość dostÄ™pnych danych, aby inspirować kolejne podróże. Współpraca podnosi wydajność, sprzyja optymalizacji cen i obÅ‚ożenia, a także pozwala na zmianÄ™ trasy w przypadku zÅ‚ej pogody lub dużego natężenia ruchu.

W efekcie podróżowanie staje się tańsze, bezpieczniejsze i sprawniejsze. Wiąże się z nim mniej kontroli bezpieczeństwa, a oferta pobytowa dopasowana jest do indywidualnych upodobań. Dla podróżnych to dobra wiadomość. Z kolei dla firm z sektora IT, oznacza wygasanie niektórych źródeł przychodów, i tworzenie nowych przez budowanie i zarządzanie platformami łączącymi się z szerszym ekosystemem danych. Tradycyjne i internetowe agencje turystyczne mogą jednak stracić część biznesu na rzecz nowych graczy.

Pesymistyczny Bosch

Trzeci ze scenariuszy, nazwany Bosch, widzi przyszłość w czarnych barwach i przewiduje: wzrost nastrojów nacjonalistycznych, recesję gospodarczą, rosnący protekcjonizm i nieufność. Innowacje ulegają stagnacji, a branża pozostaje rozdrobniona. Dane klientów są przechowywane w obrębie kraju, ograniczając zakres korzystania ze sztucznej inteligencji. Chociaż to zła wiadomość dla podróżnych, większa część obecnego łańcucha wartości podróży i branży pozostają w dużym stopniu niezmienione, a technologiczni giganci zachowują swoją obecną pozycję w ekosystemie.

Standaryzacja rodem z Warhola

Ostatni scenariusz, nazwany Warhol, niczym sÅ‚ynne dzieÅ‚o artysty z puszkami zupy Campbell's jest urzeczywistnieniem standaryzacji i utowarowienia. Zgodnie z tym scenariuszem Azja siÄ™ rozwija a Zachód ulega stagnacji, zaÅ› konsumenci stajÄ… siÄ™ bardziej wrażliwi na cenÄ™. Innowacje rozkwitajÄ…, ale wyÅ‚Ä…cznie lokalnie, ze wzglÄ™du na restrykcyjne prawo dotyczÄ…ce prywatnoÅ›ci, ograniczajÄ…ce możliwoÅ›ci firm technologicznych. Rynek podróży staje siÄ™ masowy i skoncentrowany na cenie, a wspólne platformy pomagajÄ… odpowiedzieć na dość ograniczone zapotrzebowanie ze strony podróżnych na zindywidualizowane usÅ‚ugi. KrólujÄ… tanie linie lotnicze.

Z raportem Amadeusa można zapoznać się poniżej.


Możesz także pobrać plik: turinfo_20170808_what-if-imagining-the-future-of-the-travel-industry.pdf



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com