TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2021-04-22 - Wyniki hoteli drastycznie spadły

Do 17 proc. wzrosÅ‚a w marcu liczba zamkniÄ™tych hoteli w Polsce, a wÅ›ród otwartych obiektów 8 na 10 odnotowaÅ‚o Å›rednie obÅ‚ożenie znacznie poniżej progu rentownoÅ›ci - wynika z najnowszej analizy Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. Wysoki wzrost zachorowaÅ„ na Covid-19 i ponowny lockdown hoteli dla ruchu turystycznego z ograniczonÄ… listÄ… dopuszczonych pobytów sÅ‚użbowych wyraźnie negatywnie wpÅ‚ynęły na wyniki branży hotelowej w pierwszych dniach wiosny.

reklama


Z ankiety przeprowadzonej wÅ›ród hotelarzy przez IGHP na temat sytuacji hoteli w marcu wynika, że ponownie zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ liczba hoteli zamkniÄ™tych, które stanowiÅ‚y aż 17 proc. ankietowanej grupy (w lutym 11 proc.). Z pozostaÅ‚ej części, aż 80 proc. obiektów odnotowaÅ‚o Å›redniÄ… frekwencjÄ™ poniżej 20 proc. (w lutym byÅ‚o to 65 proc.), z czego 47 proc. poniżej 10 proc., a 11 proc. poniżej 2 proc. obÅ‚ożenia. W marcu, podobnie jak w poprzednich miesiÄ…cach, nie byÅ‚o istotnej różnicy we wskaźnikach pomiÄ™dzy hotelami poÅ‚ożonymi w miastach i poza nimi, czy też pomiÄ™dzy hotelami segmentu biznesowego oraz turystycznego. Wskaźnik Å›redniej ceny również ulegÅ‚ pogorszeniu - 61 proc. otwartych hoteli odnotowaÅ‚o niższe ceny niż rok temu, przy czym dla 26 proc. spadki byÅ‚y wiÄ™ksze niż o 10 proc., a dla 21 proc. wiÄ™ksze niż o 20 proc. JednoczeÅ›nie 20 proc. hoteli utrzymaÅ‚o Å›rednie ceny na ubiegÅ‚orocznym poziomie.

Niespodziewanie niski stan rezerwacji na nadchodzÄ…ce tygodnie i na wakacje

Dane dotyczÄ…ce przyjÄ™tych rezerwacji na kolejne miesiÄ…ce również ulegÅ‚y korekcie w dół w stosunku do ankiety z poprzedniego miesiÄ…ca, przede wszystkim w efekcie sÅ‚abych wyników marca oraz przedÅ‚użenia restrykcji dla hoteli aż do tzw. dÅ‚ugiego weekendu majowego wÅ‚Ä…cznie. Prognozy ponownie wskazujÄ… na bardzo ostrożne oczekiwanie odbudowy zarówno ruchu biznesowego, jak i turystycznego wobec braku jasnych, dÅ‚ugoterminowych wytycznych rzÄ…du dotyczÄ…cych planu odmrażania branży turystycznej wraz z rozwojem liczby zakażeÅ„ i postÄ™pu programu szczepieÅ„. W każdym kolejnym miesiÄ…cu drugiego kwartaÅ‚u zmniejsza siÄ™ udziaÅ‚ hoteli, które planujÄ… nadal pozostać zamkniÄ™te, ale w kwietniu stanowiÄ… one aż 28 proc. (w maju 3 proc. i czerwcu 2 proc). Stan rezerwacji utrzymuje siÄ™ na bardzo niskim poziomie. Z hoteli otwartych, rezerwacje pokoi poniżej 10 proc. deklaruje w kwietniu aż 83 proc. obiektów, w maju 78 proc., a w czerwcu 71 proc. Odpowiednio stan rezerwacji poniżej 2 proc. wskazuje aż 35 proc. hoteli w kwietniu, tyle samo w maju i czerwcu! Mizernie prezentuje siÄ™ stan rezerwacji w sezonie wakacyjnym. PrzeszÅ‚o 75 proc. ankietowanych hoteli deklaruje ich stan poniżej 20 proc., z czego aż 45 proc. poniżej 5 proc., a 2 proc. hoteli pozostanie zamkniÄ™te.

IGHP zbadaÅ‚a udziaÅ‚ portali rezerwacyjnych (tzw. OTA) w rezerwacjach w najbliższych trzech miesiÄ…cach. UÅ›redniajÄ…c caÅ‚y kwartaÅ‚, tylko 8 proc. ankietowanych wskazaÅ‚o na udziaÅ‚ powyżej 50 proc. Zdecydowana wiÄ™kszość, bo ponad 80 proc. deklaruje udziaÅ‚ poniżej 30 proc., z czego 59 proc. poniżej 10 proc. Jak siÄ™ wydaje, jest to efekt tak powszechnego od poczÄ…tku pandemii bardzo krótkiego tzw. okna rezerwacyjnego oraz ciÄ…gÅ‚ego braku klarownej wizji rzÄ…du dotyczÄ…cej otwierania gospodarki w kolejnych miesiÄ…cach i znoszenia obostrzeÅ„ w branży turystycznej, w tym hotelarskiej.

Oczekiwane zyski w coraz dalszej perspektywie

Podobnie jak w poprzednich miesiÄ…cach, 89 proc. hoteli nie przewiduje osiÄ…gniÄ™cia zysku z dziaÅ‚alnoÅ›ci operacyjnej wczeÅ›niej niż na koniec 2022 roku, ale wyraźnie niekorzystnie do 60 proc. wzrósÅ‚ odsetek hoteli wskazujÄ…cych na okres późniejszy niż rok 2022. Pogorszenie nastÄ…piÅ‚o również w ocenie powrotu poziomu przychodów z lat 2018-19 - żaden z ankietowanych hoteli nie wskazaÅ‚ już obecnego roku. Za najbardziej prawdopodobny podany zostaÅ‚ 2023 rok: 43 proc. obiektów, ale rok 2024 i późniejsze lata również stanowiÄ… istotnÄ… część ankietowanych, bo 41 proc.

W ankiecie marcowej Izba kontynuowała pytanie dotyczące zmian nastrojów branży hotelarskiej. Mając na uwadze odpowiedzi na wcześniejsze pytania, nie dziwi pogorszenie również w tym aspekcie: 62 proc. hoteli wskazało na bardziej pesymistyczne (wzrost do lutego o 10 pp.), a udział odpowiedzi "bez zmian" to 36 proc. (spadek o 7 pp.).

Udział gastronomii w hotelach zredukowany prawie do zera

Dla dużej części obiektów hotelowych gastronomia stanowi istotny komponent ich dziaÅ‚alnoÅ›ci, który w 2020 roku zostaÅ‚ jeszcze bardziej niż usÅ‚ugi noclegowe ograniczony restrykcjami epidemicznymi. W efekcie miaÅ‚o to bardzo negatywne konsekwencje zarówno na przychody hoteli, jak i stan zatrudnienia.

Przed pandemią (pełny rok 2019) w blisko połowie hoteli udział przychodów z gastronomii w całych obrotach był wyższy niż 30 proc. Jednocześnie 85 proc. obiektów wskazało, że w 2020 roku spadek przychodów z gastronomii był wyższy niż 40 proc., a w przypadku aż 38 proc. hoteli spadek ten przekroczył 80 proc., a więc można przyjąć, że praktycznie został zredukowany do zera.

Taka sytuacja nie mogła pozostać bez negatywnej konsekwencji dla struktury zatrudnienia. W hotelach wynagrodzenia personelu są głównym składnikiem kosztów i niestety pierwszym, którego dotyczy restrukturyzacja. Przed pandemią (pełny rok 2019) w blisko połowie obiektów udział pracowników gastronomii wśród wszystkich zatrudnionych w hotelu był wyższy niż 40 proc.

W przypadku 40 proc. hoteli mniej niż 25 proc. pracowników gastronomii zostaÅ‚o zwolnionych lub odeszÅ‚o z pracy, w tym w 14 proc. obiektów taka sytuacja nie miaÅ‚a miejsca w ogóle. Wynika to prawdopodobnie po części z profilu tych hoteli (tzw. obiekty bed&breakfast, z ograniczonÄ… funkcjÄ… gastronomicznÄ…), a częściowo z koniecznoÅ›ci utrzymania zatrudnienia jako jednego z warunków umorzenia pomocy finansowej PFR 1.0 i 2.0. Z kolei w przypadku 44 proc. hoteli ponad 50 proc. pracowników gastronomii zostaÅ‚o zwolnionych lub odeszÅ‚o z pracy, w tym w 11 proc. obiektów skala zmniejszenia miejsc pracy przekroczyÅ‚a 80 proc.

Ankieta online zostaÅ‚a przeprowadzona w dniach 12-16 kwietnia 2021 roku. W badaniu udziaÅ‚ wzięły 222 hotele zlokalizowane we wszystkich województwach. 65 proc. spoÅ›ród nich poÅ‚ożonych jest w miastach. 27 proc. to obiekty sieciowe. WiÄ™kszość ankietowanych (84 proc.) to hotele liczÄ…ce do 150 pokoi, a Å›rednia wielkość obiektu wynosi 87 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiÄ… 37 proc., Å‚Ä…czÄ…ce segment biznesowy z turystycznym - 42 proc., a specjalizujÄ…ce siÄ™ w turystyce wypoczynkowej 21 proc. DominujÄ…cymi formami biznesu hotelowego wÅ›ród ankietowanych obiektów sÄ… mikro, maÅ‚e i Å›rednie przedsiÄ™biorstwa (87 proc.). Wszystkie powyższe statystyki sÄ… praktycznie niezmienne od poczÄ…tku przeprowadzania przez IzbÄ™ ankiet, tj. od czerwca 2020 roku, niezależnie od zmieniajÄ…cej siÄ™ liczby respondentów.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com