TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2020-03-06 - IATA aktualizuje prognozę strat finansowych w wyniku koronawirusa

Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) uaktualniło swoją analizę wpływu finansowego koronawirusa (COVID-19) na branżę transportu lotniczego na świecie.

reklama


IATA przewiduje obecnie, że w 2020 r. globalne straty w dochodach z działalności przewoźników pasażerskich wyniosą od 63 mld USD (w scenariuszu, w którym COVID-19 znajduje się na obecnych rynkach z ponad 100 przypadkami na dzień 2 marca) do 113 mld USD (w scenariuszu z szerszym rozpowszechnieniem COVID-19).

Zgodnie z poprzednią analizą IATA (wydaną w dniu 20 lutego 2020 r.), straty w dochodach miałyby wynieść 29,3 mld USD, przy założeniu scenariusza, w którym wpływ COVID-19 ograniczałby się głównie do rynków związanych z Chinami. Od tego czasu wirus rozprzestrzenił się na ponad 80 krajów, a rezerwacje terminowe zostały poważnie naruszone na trasach poza Chinami.

Rynki finansowe zareagowały silnie. Ceny akcji linii lotniczych spadły o prawie 25 % od momentu wybuchu epidemii, czyli o około 21 punktów procentowych więcej niż spadek, który nastąpił w podobnym punkcie podczas kryzysu SARS w 2003 r. W dużej mierze już ten spadek cen był szokiem dla przychodów przemysłu, znacznie większym niż wpoprzedniej analizie.

Aby uwzględnić zmieniającą się sytuację z COVID-19, IATA oszacowała potencjalny wpływ na przychody z tytułu przewozu pasażerów na podstawie dwóch możliwych scenariuszy:

Scenariusz 1: Ograniczony zasięg

Scenariusz ten obejmuje rynki z ponad 100 potwierdzonymi sprawami COVID-19 (stan na dzień 2 marca), na których odnotowano gwałtowne załamanie koniunktury, po którym nastąpił profil poprawy koniunktury w kształcie litery "V". Uwzględnionio w nim w nim również spadek zaufania konsumentów na innych rynkach (Ameryka Północna, Azja i Pacyfik oraz Europa).

Rynki uwzględnione w tym scenariuszu i ich przewidywany spadek liczby pasażerów, spowodowany przez COVID-19, przedstawiają się następująco: Chiny (-23%), Japonia (-12%), Singapur (-10%), Korea Południowa (-14%), Włochy (-24%), Francja (-10%), Niemcy (-10%) i Iran (-16%). Ponadto w Azji (z wyłączeniem Chin, Japonii, Singapuru i Korei Południowej) spodziewany jest spadek popytu o 11%. W Europie (z wyłączeniem Włoch, Francji i Niemiec) IATA przewiduje 7-procentowy spadek popytu, a na Bliskim Wschodzie (z wyłączeniem Iranu) 7-procentowy spadek popytu.

W skali globalnej ten spadek popytu przekłada się na utratę 11% światowych dochodów z tytułu obsługi pasażerów, co odpowiada 63 mld USD. Na Chiny przypadłoby około 22 mld dolarów z tej sumy. Rynki związane z Azją (w tym Chiny) stanowiłyby 47 miliardów dolarów z tej sumy.

Scenariusz 2: Szeroki zasięg

Scenariusz ten stosuje podobną metodologię, ale w odniesieniu do wszystkich rynków, które obecnie mają 10 lub więcej potwierdzonych spraw COVID-19 (stan na dzień 2 marca). Wynikiem tego jest 19% spadek światowych przychodów z obsługi pasażerów, co odpowiada 123 mld USD. Pod względem finansowym byłoby to w skali odpowiadającej temu, czego branża doświadczyła w czasie światowego kryzysu finansowego.

Rynek Wpływ na ilość pasażerów Wpływ na dochody
Australia, Chiny, Japonia, Malezja, Singapur, Korea Południowa, Tajlandia, Wietnam -23% -49,7 miliarda USD
Pozostałe kraje Azji i Pacyfiku -9% -7,6 miliarda USD
Austria, Francja,Włochy, Niemcy, Niderlandy, Norwegia, Hiszpania, Szwajcaria, Szwecja, Wielka Brytania -24% - 37,3 miliarda USD
Pozostałe kraje Europy -9% -6,6 miliarda USD
Bahrain, Irak, Iran, Kuwejt, Liban, ZEA -23% -4,9 miliarda USD
Pozostałe kraje Bliskiego Wschodu -9% -2,3 miliarda USD
Kanada i USA -10% -21,1 miliarda USD


Uwaga: Dane dotyczące strat w przychodach nie są do końca dokładne ze względu na nakładanie się niektórych rynków, np. przychody dla Chin i Niemiec zawierają przychody dla rynku chińsko-niemieckiego. Przychody są przychodami z taryfy podstawowej dla wszystkich linii lotniczych obsługujących loty do, z i na terenie kraju.

Afryka i regiony Ameryki Łacińskiej/Karaibów nie zostały wyraźnie uwzględnione w tej analizie rynkowej, ponieważ obecnie w żadnym z tych regionów nie ma krajów, w których odnotowano co najmniej 10 przypadków COVID-19.

Łagodzenie skutków:

Ceny ropy naftowej znacznie spadły (-13 USD/baryłkę Brent) od czasu na początku roku. Mogłoby to obniżyć koszty do 28 mld USD na rachunku za paliwo w 2020 r. (oprócz tych oszczędności, które zostałyby osiągnięte w wyniku ograniczenia działalności), co stanowiłoby pewną ulgę, ale nie złagodziłoby w znacznym stopniu szkodliwego wpływu, jaki COVID-19 wywiera na popyt.

Wiele linii lotniczych ogranicza przepustowość i podejmuje nadzwyczajne środki w celu zmniejszenia kosztów. Rządy muszą wziąć to pod uwagę. Linie lotnicze robią wszystko, co w ich mocy, aby utrzymać się na powierzchni, ponieważ wykonują ważne zadanie, jakim jest łączenie światowych gospodarek. W miarę jak rządy będą dążyć do wprowadzenia środków stymulacyjnych, powinny także rozważyć wprowadzenie ulg dla branży lotniczej, w zakresie podatków, opłat i przydziału slotów - powiedział dyrektor generalny IATA, Alexandre de Juniac.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com