TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) uaktualniło swoją analizę wpływu finansowego koronawirusa (COVID-19) na branżę transportu lotniczego na świecie.
reklama
IATA przewiduje obecnie, że w 2020 r. globalne straty w dochodach z działalności przewoźników pasażerskich wyniosą od 63 mld USD (w scenariuszu, w którym COVID-19 znajduje się na obecnych rynkach z ponad 100 przypadkami na dzień 2 marca) do 113 mld USD (w scenariuszu z szerszym rozpowszechnieniem COVID-19).
Zgodnie z poprzednią analizą IATA (wydaną w dniu 20 lutego 2020 r.), straty w dochodach miałyby wynieść 29,3 mld USD, przy założeniu scenariusza, w którym wpływ COVID-19 ograniczałby się głównie do rynków związanych z Chinami. Od tego czasu wirus rozprzestrzenił się na ponad 80 krajów, a rezerwacje terminowe zostały poważnie naruszone na trasach poza Chinami.
Rynki finansowe zareagowały silnie. Ceny akcji linii lotniczych spadły o prawie 25 % od momentu wybuchu epidemii, czyli o około 21 punktów procentowych więcej niż spadek, który nastąpił w podobnym punkcie podczas kryzysu SARS w 2003 r. W dużej mierze już ten spadek cen był szokiem dla przychodów przemysłu, znacznie większym niż wpoprzedniej analizie.
Aby uwzględnić zmieniającą się sytuację z COVID-19, IATA oszacowała potencjalny wpływ na przychody z tytułu przewozu pasażerów na podstawie dwóch możliwych scenariuszy:
Scenariusz 1: Ograniczony zasięg
Scenariusz ten obejmuje rynki z ponad 100 potwierdzonymi sprawami COVID-19 (stan na dzień 2 marca), na których odnotowano gwałtowne załamanie koniunktury, po którym nastąpił profil poprawy koniunktury w kształcie litery "V". Uwzględnionio w nim w nim również spadek zaufania konsumentów na innych rynkach (Ameryka Północna, Azja i Pacyfik oraz Europa).
Rynki uwzględnione w tym scenariuszu i ich przewidywany spadek liczby pasażerów, spowodowany przez COVID-19, przedstawiają się następująco: Chiny (-23%), Japonia (-12%), Singapur (-10%), Korea Południowa (-14%), Włochy (-24%), Francja (-10%), Niemcy (-10%) i Iran (-16%). Ponadto w Azji (z wyłączeniem Chin, Japonii, Singapuru i Korei Południowej) spodziewany jest spadek popytu o 11%. W Europie (z wyłączeniem Włoch, Francji i Niemiec) IATA przewiduje 7-procentowy spadek popytu, a na Bliskim Wschodzie (z wyłączeniem Iranu) 7-procentowy spadek popytu.
W skali globalnej ten spadek popytu przekłada się na utratę 11% światowych dochodów z tytułu obsługi pasażerów, co odpowiada 63 mld USD. Na Chiny przypadłoby około 22 mld dolarów z tej sumy. Rynki związane z Azją (w tym Chiny) stanowiłyby 47 miliardów dolarów z tej sumy.
Scenariusz 2: Szeroki zasięg
Scenariusz ten stosuje podobną metodologię, ale w odniesieniu do wszystkich rynków, które obecnie mają 10 lub więcej potwierdzonych spraw COVID-19 (stan na dzień 2 marca). Wynikiem tego jest 19% spadek światowych przychodów z obsługi pasażerów, co odpowiada 123 mld USD. Pod względem finansowym byłoby to w skali odpowiadającej temu, czego branża doświadczyła w czasie światowego kryzysu finansowego.
Rynek | Wpływ na ilość pasażerów | Wpływ na dochody |
Australia, Chiny, Japonia, Malezja, Singapur, Korea Południowa, Tajlandia, Wietnam | -23% | -49,7 miliarda USD |
Pozostałe kraje Azji i Pacyfiku | -9% | -7,6 miliarda USD |
Austria, Francja,Włochy, Niemcy, Niderlandy, Norwegia, Hiszpania, Szwajcaria, Szwecja, Wielka Brytania | -24% | - 37,3 miliarda USD |
Pozostałe kraje Europy | -9% | -6,6 miliarda USD |
Bahrain, Irak, Iran, Kuwejt, Liban, ZEA | -23% | -4,9 miliarda USD |
Pozostałe kraje Bliskiego Wschodu | -9% | -2,3 miliarda USD |
Kanada i USA | -10% | -21,1 miliarda USD |
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami