TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2019-04-29 - Nowoczesne technologie pomogą rozwiązać problemy hotelarzy?

Oczekiwania goÅ›ci i brak pracowników to dwa główne czynniki, które napÄ™dzajÄ… nowe technologie w branży hotelowej. Hotelarze, by poradzić sobie z niedoborem kadr, wdrażajÄ… rozwiÄ…zania, które pozwalajÄ… zautomatyzować choć część pracy.

reklama


"Branża hotelowa ma wybitnie sezonowy charakter. Nie sztukÄ… jest zapeÅ‚nić obiekt w okresie wysokiego popytu. Natomiast hotelarze mogÄ… znacznie zwiÄ™kszyć rentowność swoich obiektów, jeÅ›li popracujÄ… nad wypeÅ‚nieniem go w niskich okresach. W tym celu muszÄ… przede wszystkim dobrze znać swoich goÅ›ci i ich potrzeby" - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marcin Dragan, dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy Profitroom. "SÄ… różne segmenty goÅ›ci, do których można odzywać siÄ™ w trakcie roku, proponujÄ…c im specjalne oferty. Temu sÅ‚użą nowe technologie, np. hotelowe CRM-y, marketing automation i masa technik marketingowych, takich jak remarketing dynamiczny, który znaczÄ…co podnosi konwersjÄ™ wÅ‚aÅ›nie przy takich posezonowych kampaniach".

Nowoczesne technologie w hotelach sÄ… już także wymagane przez goÅ›ci hotelowych, którzy używajÄ… urzÄ…dzeÅ„ mobilnych, smartwatchów, mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych, i w taki sam sposób chcÄ… komunikować siÄ™ z hotelem. Z drugiej strony hotelarze adaptujÄ… nowe technologie po to, żeby poradzić sobie z brakiem kadr. Jak wynika z ubiegÅ‚orocznego badania Profitroom, aż 83 proc. hotelarzy twierdzi, że ma problem z pozyskiwaniem i utrzymaniem pracowników. Praktycznie wszyscy, bo aż 97 proc. uważa, że w przyszÅ‚oÅ›ci bÄ™dzie jeszcze trudniej o pracowników.

"Brak kadr jest w tej chwili najwiÄ™kszym problemem hotelarzy, wiÄ™c w nowych technologiach upatrujÄ… narzÄ™dzi zarówno do szybszego wdrożenia pracowników, jak i też do częściowej lub peÅ‚nej automatyzacji ich pracy. Te dwa czynniki - oczekiwania goÅ›ci hotelowych i brak pracowników - napÄ™dzajÄ… rozwój nowoczesnych technologii w hotelarstwie"- mówi Marcin Dragan.

Jak podkreÅ›la, jeszcze 10 lat temu check-in w hotelu polegaÅ‚ na tym, że klient dostawaÅ‚ do rÄ™ki klucz do swojego pokoju, który musiaÅ‚ mieć ciÄ…gle przy sobie. W tej chwili w powszechnym użyciu sÄ… już karty zbliżeniowe, kodowane przez komputer.

"Lada moment bÄ™dziemy siÄ™ logować przez smartfona, face ID powiÄ…zane z Facebookiem czy kontami Google albo po prostu przez naszÄ… chmurÄ™ wejdziemy do pokoju hotelowego" - mówi Marcin Dragan.

Branża hotelowa, tak jak każda inna, musi prowadzić dziaÅ‚alność R&D i stawiać na innowacje, żeby rozwijać siÄ™ dÅ‚ugoterminowo. Jak ocenia dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy w Profitroom, Å‚atwiej przychodzi to wiÄ™kszym podmiotom, grupom hotelowym. MaÅ‚e, indywidualne hotele majÄ… z tym problem, ponieważ nowe rozwiÄ…zania trzeba wypracować w wiÄ™kszej skali, majÄ…c do dyspozycji dużą liczbÄ™ obiektów, na których można je przetestować.

"Rynek hotelowy roÅ›nie już od wielu lat, od ostatniego kryzysu praktycznie każdy kolejny rok jest rekordowy. Co ciekawe, ceny specjalnie nie rosnÄ…, natomiast znaczÄ…co roÅ›nie obÅ‚ożenie. To jest możliwe również dziÄ™ki nowym technologiom, które umożliwiajÄ… dosprzedaż pokojów aż do ostatniego miejsca, podobnie jak w liniach lotniczych. DziÄ™ki temu przychód na pokój (tzw. współczynnik RevPAR) jest tak wysoki"- mówi Marcin Dragan.

Jak podkreÅ›la, na rynku hotelowym wyraźny jest w tej chwili trend "bleisure", czyli poÅ‚Ä…czenie business and leisure. Coraz częściej goÅ›cie hotelowi chcÄ… poÅ‚Ä…czyć wyjazd na konferencjÄ™ czy spotkanie biznesowe z możliwoÅ›ciÄ… wypoczynku z rodzinÄ… albo odwiedzin w SPA. Obiekty hotelowe przygotowujÄ… siÄ™ wÅ‚aÅ›nie do tego, żeby móc uzupeÅ‚nić typowo biznesowo-konferencyjnÄ… ofertÄ™ o ten aspekt wypoczynkowy.

Drugim, wyraźnym trendem jest to, że w ostatnich latach inwestorzy w branży hotelowej wybierajÄ… głównie inwestycje w apartamenty na dÅ‚ugoterminowy albo krótkoterminowy wynajem, które zaczynajÄ… stwarzać realnÄ… konkurencjÄ… dla modelu typowych hoteli.

"Hotele odczuwajÄ… już realnÄ… konkurencjÄ™ ze strony apartamentów, jest to bardzo dynamiczny trend. WÅ‚aÅ›ciwie wiÄ™kszość nowych inwestycji w tej branży to sÄ… apartamenty, czasami w bardzo zorganizowanej formie, jak aparthotele, czÄ™sto też w systemie condo. GoÅ›cie lubiÄ… takie apartamenty ze wzglÄ™du na standard zbliżony do hotelowego, wiÄ™kszÄ… powierzchniÄ™ i lepszÄ… cenÄ™. CzÄ™sto apartamenty sÄ… też lepiej dopasowane do potrzeb rodzin z dziećmi" - podkreÅ›la Marcin Dragan. "Hotele nie muszÄ… siÄ™ specjalnie bronić przed tym nowym modelem, bo rynek jest na tyle duży, że znajduje siÄ™ obecnie miejsce dla jednych i dla drugich. Zarówno tradycyjny model hotelarski, jak i ten apartamentowy rosnÄ… równie szybko. Jednak model apartamentowy wymaga pilnego uregulowania zarówno dla dobra goÅ›ci jak i dla zapewnienia równych zasad rynkowych z hotelami, na których spoczywa dużo wiÄ™cej ustawowych wymogów." 



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com