TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2021-06-24 - Travelist: Polacy wykorzystali 15 proc. środków z bonu turystycznego

ZbliżajÄ…cy siÄ™ sezon wakacyjny wywoÅ‚uje wzrost zainteresowania Polskim Bonem Turystycznym. Dotychczasowe efekty tego programu mogÄ… jednak zaskakiwać - jak donoszÄ… eksperci portalu Travelist, podróżni wykorzystali do tej pory jedynie 15% wszystkich dostÄ™pnych Å›rodków, a czasu na aktywacjÄ™ bonu zostaÅ‚o już coraz mniej.

reklama


Polacy wydali do tej pory 519 mln zÅ‚ w formie bonu turystycznego. To zaledwie 15% z przysÅ‚ugujÄ…cych im, zadeklarowanych przez rzÄ…d ok. 3,5 mld zÅ‚. Minęła już ponad poÅ‚owa okresu, w którym można skorzystać z bonu - bÄ™dzie to możliwe do 31 marca 2022 roku. W dostÄ™pnej puli Å›rodków pozostaje jeszcze blisko 3 mld zÅ‚.

Bon Turystyczny zostaÅ‚ oficjalnie uruchomiony w sierpniu 2020 roku. Jego podstawowym celem byÅ‚o wsparcie finansowe polskich rodzin oraz podniesienie krajowej branży turystycznej z kryzysu wywoÅ‚anego pandemiÄ…. W zaÅ‚ożeniu bon to rozwiÄ…zanie dÅ‚ugofalowe - korzystanie z niego jest możliwe na przestrzeni aż 19 miesiÄ™cy, zaÅ› jego termin ważnoÅ›ci" wyznaczono dopiero na 31 marca 2022 roku.

Eksperci portalu Travelist postanowili przyjrzeć siÄ™ bliżej sytuacji na rynku turystycznym i dowiedzieć siÄ™, w jakim stopniu Polacy wykorzystujÄ… przygotowane przez rzÄ…d rozwiÄ…zanie. Jak wynika z danych ZUS, do 18 czerwca 2021 roku Polacy zrealizowali 795 tys. pÅ‚atnoÅ›ci bonami na Å‚Ä…cznÄ… kwotÄ™ 519 mln zÅ‚. Choć sama kwota może wydawać siÄ™ duża, stanowi zaledwie 32% z caÅ‚ej puli aktywowanych do tej pory bonów (1,6 mld zÅ‚).

WpÅ‚yw na taki wynik miaÅ‚y przede wszystkim przedÅ‚użajÄ…ce siÄ™ restrykcje - otwarcie hoteli i obiektów noclegowych byÅ‚o bowiem kilkukrotnie opóźniane i ostatecznie nastÄ…piÅ‚o dopiero 8 maja tego roku. WpÅ‚yw na decyzje zakupowe miaÅ‚a też pogoda - deszczowa i pochmurna wiosna nie sprzyjaÅ‚a wakacyjnym planom, a pierwsze naprawdÄ™ sÅ‚oneczne dni nadeszÅ‚y dopiero niedawno, na przeÅ‚omie maja i czerwca - zauważajÄ… specjaliÅ›ci z Travelist.

Z ich analizy wynika, że szczyt zainteresowania bonem turystycznym nastÄ…piÅ‚ zaraz po wprowadzeniu tego rozwiÄ…zania w sierpniu 2020 roku. W tamtym czasie aż 37% transakcji w systemie rezerwacyjnym byÅ‚o w caÅ‚oÅ›ci lub częściowo opÅ‚acane z wykorzystaniem bonu. Po wakacjach zainteresowanie stopniowo spadaÅ‚o aż do poziomu ok. 10% w listopadzie i grudniu. WÅ‚aÅ›ciciele hoteli spodziewajÄ… siÄ™ jednak szybkiego wzrostu liczby pÅ‚atnoÅ›ci bonem w najbliższych miesiÄ…cach - przed nami przecież sezon wakacyjny, najgorÄ™tszy zarówno pod wzglÄ™dem temperatury, jak i ruchu turystycznego.

Z tymi przewidywaniami wiążą siÄ™ też ogromne nadzieje branży, która do tej pory odczuÅ‚a jedynie znikomy efekt paÅ„stwowego wsparcia. Różnica miÄ™dzy liczbÄ… dostÄ™pnych, aktywowanych i zrealizowanych bonów jest bowiem kolosalna. OgÅ‚aszajÄ…c zaÅ‚ożenia bonu turystycznego rzÄ…d deklarowaÅ‚, że przeznacza na wsparcie branży ok. 3,5 mld zÅ‚otych - to kwota dostÄ™pnych bonów, która jest w puli do koÅ„ca marca 2022 r.

Jednak jak wynika z raportów ZUS, Polacy nie pobrali nawet poÅ‚owy z nich. Wartość aktywowanych do tej pory bonów - czyli takich, po które faktycznie zgÅ‚osiÅ‚y siÄ™ uprawnione osoby - to 1,6 mln zÅ‚, czyli zaledwie 45% caÅ‚ej puli. Sytuacja wyglÄ…da jeszcze gorzej, kiedy spojrzymy ile bonów zostaÅ‚o faktycznie wykorzystanych - to niespeÅ‚na 15% caÅ‚ej puli. Czasu na skorzystanie ze wsparcia też jest coraz mniej - minęło już 11 z wspomnianych wczeÅ›niej 19 miesiÄ™cy.

Hotelarze wiÄ…zali duże nadzieje z bonem turystycznym. Wystarczy spojrzeć na liczby - w ofercie Travelist jest kilkaset hoteli z caÅ‚ej Polski i zdecydowana wiÄ™kszość z nich przystÄ…piÅ‚a do tego programu, udostÄ™pniajÄ…c goÅ›ciom taki sposób pÅ‚atnoÅ›ci. Po rozmowach z wÅ‚aÅ›cicielami i menedżerami tych obiektów widzimy, że oczekiwania wzglÄ™dem bonów sÄ… naprawdÄ™ duże - każdy chce choć trochÄ™ podreperować budżet, do wykorzystania pozostaje blisko 3 mld zÅ‚otych, a bon nie jest przecież bezterminowy. JeÅ›li zainteresowanie utrzyma siÄ™ na niskim poziomie, to istnieje ryzyko, że część z tych Å›rodków po prostu przepadnie - mówi Wioletta Kleczka, Commercial Director w Travelist.

Ze statystyk udostÄ™pnionych przez Travelist wynika, że klienci korzystajÄ…cy z bonu rezerwujÄ… Å›rednio o 10% dÅ‚uższe wyjazdy od tych, którzy podróżujÄ… bez niego. Dużą różnicÄ™ widać też w wartoÅ›ciach transakcji - klienci korzystajÄ…cy z bonu przeznaczajÄ… na wypoczynek Å›rednio 27% wiÄ™cej, niż pozostali.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com