TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2019-07-31 - Novaturas: więcej klientów, mniejsza rentowność

W pierwszej połowie 2019 r. liczba klientów Grupy Novaturas wzrosła o 1,9%, a jej przychody zwiększyły się o 3,8% wporównaniu z pierwszym półroczem poprzedniego roku. Nadpodaż na rynku, która utrzymuje się od 2018 r., wpłynęła jednak negatywnie na rentowność Grupy, podobnie jak całego sektora.

reklama


W pierwszym półroczu 2019 r. z usług Grupy Novaturas skorzystało ponad 137 tysięcy osób, czyli o 1,9% więcej niż w tym samym okresie poprzedniego roku. Novaturas osiągnął wzrost liczby klientów na Łotwie i w Estonii o odpowiednio 8,8% i 8,3%, natomiast na Litwie odnotował spadek o 3,3% r/r. Przełożyło się to na 3,8-proc. wzrost łącznych przychodów, które sięgnęły 83,2 mln EUR.

Turcja, która - ze względu dobry stosunek ceny do jakości oraz szeroki wybór hoteli - pozostaje najpopularniejszym kierunkiem wyjazdów wśród mieszkańców krajów bałtyckich w sezonie letnim, odpowiadała za ponad połowę przychodów ze sprzedaży wczasów zorganizowanych wdrugim kwartale 2019 r. i ponad jedną trzecią przychodów narastająco w I półroczu 2019 r.

Zdolność do utrzymywania rosnącej sprzedaży na dynamicznym i konkurencyjnym rynku jest niewątpliwą siłą Grupy Novaturas. Konkurujemy poprzez coraz bardziej zróżnicowaną ofertę dostępną w przystępnej cenie. W bieżącym sezonie ofertę wyjazdów długodystansowych powiększyliśmy o kilka perspektywicznych kierunków, takich jak Bali, Meksyk czy Seszele, natomiast średnia cena naszych wycieczek od dwóch lat utrzymuje się na podobnym poziomie - wskazała Audron Keinyt , prezes Novaturas.

Dynamiczny rozwój branży turystycznej w krajach bałtyckich w ostatnich latach przyciągnął nowych graczy, co jeszcze bardziej zwiększyło konkurencję na rynku. W połączeniu z gorącą pogodą w krajach bałtyckich, zwłaszcza w czerwcu, doprowadziło to do nadpodaży na rynku, negatywnie wpływając na rentowność całego sektora.
W pierwszym półroczu 2019 r. zysk brutto Grupy Novaturas spadł o 28,7% r/r do 10,7 mln EUR, natomiast EBITDA wyniosła 1,7 mln EUR (wobec 5,9 mln EUR w I półroczu 2018 r.), co przełożyło się na zysk netto w wysokości 0,4 mln EUR (wobec 4,4 mln EUR w I półroczu 2018 r.).

Przykładamy dużą wagę do tego, by trzymać koszty pod kontrolą i stale dążymy do zwiększania naszej wydajności. W I półroczu 2019 r. koszty ogólnego zarządu (bez uwzględnienia pozycji ocharakterze jednorazowym) zmalały o 4,9% r/r, natomiast łączne koszty operacyjne Grupy wzrosły tylko o 0,9% r/r, podczas gdy całkowite przychody w tym okresie wzrosły o 3,8% r/r. Nieustannie poszukujemy możliwości dalszej poprawy efektywności, przy zachowaniu wysokiego poziomu świadczonych usług - powiedział Tomas Staskunas, dyrektor finansowy Novaturas. W pierwszej połowie br. na naszą rentowność nadal nieznacznie wpływały wyższe koszty związane ze zmianą głównego przewoźnika lotniczego, dokonaną w IV kwartale 2018 r., niemniej jednak efekt ten zanika i nie powinien już obciążać naszych wyników finansowych - wyjaśnił dyrektor finansowy.

Będziemy bronić naszej pozycji na rynku. Przygotowaliśmy bardzo atrakcyjną iróżnorodną ofertę na nadchodzący sezon zimowy 2019/2020, a znaczna jej część została już zarezerwowana. Odnotowaliśmy 5-procentowy wzrost rezerwacji r/r przy istotnie wyższej rentowności w porównaniu z poprzednim rokiem. W przyszłym sezonie letnim zamierzamy zaoferować podobną liczbę miejsc jak w 2019 roku, stale poszukując możliwości dalszego poszerzenia oferty. Zamierzamy m.in. zwiększyć sprzedaż wycieczek krajoznawczych, a nowa oferta objazdowych wycieczek samolotowych jest już dostępna na rynkach łotewskim i estońskim - zapowiedziała dyrektor generalna Novaturas Audron Keinyt .

Wybrane wyniki finansowe touroperatora

(tys. EUR ) I półrocze 2019 I półrocze 2018 Zmiana r/r
Przychody 83260 80239 3,8%
Zysk brutto 10060 14113 -28,7%
EBITDA 1728 5875 -70,6%
Zysk netto 437 4402 -90,1%



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com