TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) ogłosiło, że w styczniu 2021 r. ruch pasażerski zanotował spadki zarówno w porównaniu z poziomem sprzed pandemią (styczeń 2019 r.), jak i w porównaniu z grudniem 2020 r.
reklama
Ponieważ porównania między wynikami miesięcznymi z 2021 i 2020 r. są zniekształcone przez nadzwyczajny wpływ COVID-19, o ile nie zaznaczono inaczej, wszystkie porównania dotyczą stycznia 2019 r., który przebiegał zgodnie z normalnym wzorcem popytu.
Całkowity popyt w styczniu 2021 r. (mierzony wskaźnikiem RPK) spadł o 72,0% w porównaniu ze styczniem 2019 r. To większy spadek, niż ten odnotowany w grudniu 2020 ., który wyniósł 69,7% w ujęciu rocznym.
Całkowity popyt na loty krajowe zmniejszył się o 47,4% w porównaniu z poziomami sprzed kryzysu (styczeń 2019 r.). W grudniu był on niższy o 42,9% w porównaniu z rokiem poprzednim. To osłabienie jest w dużej mierze spowodowane bardziej rygorystycznymi kontrolami podróży krajowych w Chinach w okresie Chińskiego Nowego Roku.
Popyt na międzynarodowe loty pasażerskie w styczniu był o 85,6% niższy niż w styczniu 2019 r., co stanowi dalszy spadek w porównaniu z 85,3% spadkiem rok do roku odnotowanym w grudniu.
Rok 2021 zaczyna się gorzej niż zakończył się rok 2020, a to wiele mówi. Nawet gdy programy szczepień nabierają tempa, nowe warianty COVID skłaniają rządy do zwiększenia ograniczeń w podróżowaniu. Niepewność co do tego, jak długo te ograniczenia będą trwały, ma również wpływ na przyszłe podróże. Rezerwacje dokonywane w lutym tego roku na sezon letni na półkuli północnej były o 78% niższe od poziomów z lutego 2019 roku - powiedział Alexandre de Juniac, dyrektor generalny IATA.
Styczniowy ruch linii lotniczych z regionu Azji i Pacyfiku gwałtownie spadł o 94,6% w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r., praktycznie nie zmieniając się w stosunku do spadku o 94,4% zarejestrowanego w grudniu 2020 r. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Region nadal cierpiał z powodu najbardziej gwałtownych spadków ruchu przez siódmy miesiąc z rzędu. Zdolność przewozowa spadła o 86,5%, a współczynnik wypełnienia miejsc zmniejszył się o 49,4 punktu procentowego do 32,6%, co jest zdecydowanie najniższym wynikiem wśród regionów.
Europejscy przewoźnicy odnotowali w styczniu spadek ruchu o 83,2% w porównaniu ze styczniem 2019 r. Zdolność przewozowa zmniejszyła się o 73,6%, a współczynnik wypełnienia miejsc spadł o 29,2 punktów procentowych do 51,4%.
Linie lotnicze z Bliskiego Wschodu odnotowały spadek popytu o 82,3% w styczniu w porównaniu ze styczniem 2019 r., co zasadniczo nie zmieniło się w porównaniu ze spadkiem popytu o 82,6% w grudniu w stosunku do roku poprzedniego. Zdolność przewozowa spadła o 67,6%, a współczynnik wypełnienia miejsc spadł o 33,9 punktu procentowego do 40,8%.
Styczniowy ruch przewoźników z Ameryki Północnej spadł o 79,0% w porównaniu z okresem 2019 r., co oznacza niewielki wzrost w porównaniu z grudniowym spadkiem o 79,5% rok do roku. Zdolność przewozowa spadła o 60,5%, a współczynnik wypełnienia miejsc spadł o 37,8 punktów procentowych do 42,9%.
Linie lotnicze z Ameryki Łacińskiej odnotowały w styczniu spadek popytu o 78,5% w porównaniu do tego samego miesiąca w 2019 r., co oznacza pogłębienie spadków z grudnia, które wyniosły 76,2% w ujęciu rok do roku. Styczniowa zdolność przewozowa zmniejszyła się o 67,9% w porównaniu ze styczniem 2019 r., a współczynnik wykorzystania miejsc spadł o 27,2 punktu procentowego do 55,3%.
Ruch afrykańskich linii lotniczych spadł w styczniu o 66,1%, co stanowiło umiarkowaną poprawę w porównaniu z 68,8% spadkiem odnotowanym w grudniu w stosunku do roku poprzedniego. Styczniowa zdolność przewozowa skurczyła się o 54,2% w porównaniu ze styczniem 2019 r., a współczynnik wykorzystania miejsc spadł o 18,4 punktu procentowego do 52,3%.
Stwierdzenie, że rok 2021 nie rozpoczął się dobrze, jest eufemizmem. Perspektywy finansowe na ten rok pogarszają się w miarę zaostrzania ograniczeń dotyczących podróży. Obecnie spodziewamy się, że w tym roku branża straci 75-95 mld dolarów w gotówce. Wbrew wcześniejszym prognozom nie uda się osiągnąć dodatniego bilansu w czwartym kwartale. Bez dodatkowych środków pomocowych ze strony rządów branża lotnicza tego nie wytrzyma. Zwiększone możliwości testowania i dystrybucji szczepionek są kluczem dla rządów do odblokowania aktywności gospodarczej, w tym podróży. Jest niezwykle ważne, aby rządy budowały i udostępniały swoje plany restartu wraz z punktami odniesienia, które będą nimi kierować. Dzięki temu branża będzie przygotowana na ożywienie gospodarcze bez zbędnych opóźnień - powiedział szef IATA.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami