TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2021-12-07 - IGHP: hotelarze potrzebują spójnych przepisów i działalności w pełnym zakresie

Zachowanie ciągłości i przewidywalność prowadzenia działalności oraz pilne wydanie rozporządzenia umożliwiającego hotelom w najbliższym czasie powrót do świadczenia usług w pełnym zakresie, a także pilne doprowadzenie do spójności przepisów Rozporządzenia z przepisami o ochronie danych osobowych, w kontekście sprawdzania paszportów covidowych - to postulaty z pisma, które Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego wystosowała 2 grudnia do premiera Mateusza Morawieckiego oraz ministra zdrowia Adama Niedzielskiego.

reklama


W piśmie adresowanym do szefa rządu i ministra zdrowia IGHP podkreśla, że branża z niepokojem przyjęła informację o wprowadzeniu dalszych ograniczeń limitu, do 50 proc. obłożenia (z wyłączeniem osób zaszczepionych przeciwko COVID-19).

Izba nawiązała do wcześniejszej korespondencji z lipca br., w której zebrała dowody medyczne i naukowe świadczące o tym, że hotele działające w odpowiednim reżimie sanitarnym nie są ogniskami wirusa SARS-CoV-2. IGHP przedstawiła również dane z najnowszej ankiety przeprowadzonej w hotelach w dniach od 25 do 29 listopada br., z której wynika, że w ponad 52% obiektów w pełni zaszczepiło się ponad 80% pracowników, a w kolejnych 36% hoteli - odsetek ten mieści się w przedziale od 51% do 80%. Świadczy to o bardzo dużej odpowiedzialności hotelarzy i o ich właściwym przygotowaniu do bezpiecznej obsługi gości.

Zwracamy się zatem w imieniu branży hotelarskiej z apelem o zachowanie ciągłości i przewidywalność prowadzenia działalności oraz o pilne wydanie rozporządzenia umożliwiającego hotelom w najbliższym czasie powrót do świadczenia usług w pełnym zakresie - czytamy w piśmie.
Odrębnym problemem wynikającym z administracyjnych ograniczeń w przyjmowaniu gości zaszczepionych ponad limit 50 proc. obłożenia jest prawna podstawa do weryfikacji gości zaszczepionych podczas ich przyjmowania do hotelu, czyli możliwość legalnego sprawdzania paszportów covidowych. IGHP zaapelowała o pilne doprowadzenie do spójności przepisów Rozporządzenia z przepisami o ochronie danych osobowych.

Pełna treść pisma:


Warszawa, 02.12.2021 r.


Pan Mateusz Morawiecki
Prezes Rady Ministrów

Pan Adam Niedzielski
Minister Zdrowia

Branża hotelowa z dużym niepokojem przyjęła informacjÄ™ o wprowadzeniu dalszych ograniczeÅ„ limitu, do 50% zajÄ™toÅ›ci obÅ‚ożenia (z wyÅ‚Ä…czeniem osób zaszczepionych przeciwko COVID-19), zgodnie z RozporzÄ…dzeniem Rady Ministrów z dn. 29 listopada 2021 roku - w sprawie ustanowienia okreÅ›lonych ograniczeÅ„, nakazów i zakazów w zwiÄ…zku z wprowadzeniem stanu epidemii (dalej RozporzÄ…dzenie). ZwiÄ™kszone ograniczenia dotyczÄ… także innych dziaÅ‚alnoÅ›ci i usÅ‚ug Å›wiadczonych przez hotele takich jak np.: restauracji oraz organizacji konferencji, spotkaÅ„, imprez okolicznoÅ›ciowych, itp.

ChcielibyÅ›my podkreÅ›lić, o czym informowaliÅ›my już w korespondencji w lipcu br., że zebraliÅ›my dowody medyczne i naukowe Å›wiadczÄ…ce o tym, że hotele dziaÅ‚ajÄ…ce w odpowiednim reżimie sanitarnym nie sÄ… ogniskami wirusa SARS-CoV-2. Dalsze obostrzenia nie sÄ… w naszym odczuciu koniecznie, ponieważ hotele stanowiÄ… marginalny odsetek miejsc publicznych, w których przenosi siÄ™ wirus. Ponadto informujemy, że z ankiety przeprowadzonej przez IGHP w hotelach, w dniach od 25 do 29 listopada br. wynika, że w ponad 52% obiektów w peÅ‚ni zaszczepiÅ‚o siÄ™ ponad 80% pracowników, a w kolejnych 36% hoteli - odsetek ten mieÅ›ci siÄ™ w przedziale od 51% do 80%. Powyższe Å›wiadczy o bardzo dużej odpowiedzialnoÅ›ci hotelarzy i o ich wÅ‚aÅ›ciwym przygotowaniu do bezpiecznej obsÅ‚ugi goÅ›ci. Zwracamy siÄ™ zatem w imieniu branży hotelarskiej z apelem o zachowanie ciÄ…gÅ‚oÅ›ci i przewidywalność prowadzenia dziaÅ‚alnoÅ›ci oraz o pilne wydanie rozporzÄ…dzenia umożliwiajÄ…cego hotelom w najbliższym czasie powrót do Å›wiadczenia usÅ‚ug w peÅ‚nym zakresie.

Dodatkowo chcielibyÅ›my zaznaczyć, że konsekwencje zaostrzonych od 1 grudnia obostrzeÅ„ bÄ™dÄ… dla polskich hoteli tym bardziej dotkliwe, że już od marca 2020 roku zmagajÄ… siÄ™ one z poważnymi konsekwencjami finansowymi kryzysu spowodowanego przez pandemiÄ™. Po wielu miesiÄ…cach zapaÅ›ci, dopiero w okresie wakacji letnich 2021 r. wiele hoteli z nadziejÄ… odnotowaÅ‚o wzrost popytu, głównie ze strony Polaków, miÄ™dzy innymi dziÄ™ki wprowadzeniu Polskiego Bonu Turystycznego. Mimo utrzymywanego limitu 75% wykorzystania pokoi hotelowych, w drugim półroczu br. przedsiÄ™biorcy hotelowi dużym wysiÅ‚kiem potrafili sprostać wzrostowi kosztów dziaÅ‚alnoÅ›ci, kryzysowi na rynku pracy i wciąż marginalnemu popytowi ze strony goÅ›ci zagranicznych oraz nieodbudowanemu segmentowi "biznes". Jednak obniżenie limitu do 50% obÅ‚ożenia w pierwszej poÅ‚owie grudnia napawa hotelarzy dużą obawÄ… o możliwość jego utrzymania po 17 grudnia. ZbliżajÄ…cy siÄ™ okres ÅšwiÄ…t Bożego Narodzenia i Nowego Roku, to dla dużej części branży hotelowej okazja do zamkniÄ™cia mijajÄ…cego roku dodatkowÄ… sprzedażą generowanÄ… przez tradycyjny popyt ze strony przede wszystkim turystów krajowych. Hotele przyjęły już zamówienia i rezerwacje na ten okres i przedÅ‚użenie obowiÄ…zujÄ…cych przepisów bÄ…dź ich zaostrzenie w drugiej poÅ‚owie grudnia spowodowaÅ‚oby dla nich ogromne, negatywne konsekwencje finansowe, nie wspominajÄ…c o niezadowoleniu tysiÄ™cy goÅ›ci, z powodu anulowania potwierdzonych wczeÅ›niej rezerwacji.

OdrÄ™bnym problemem wynikajÄ…cym z administracyjnych ograniczeÅ„ w przyjmowaniu goÅ›ci zaszczepionych ponad limit 50% obÅ‚ożenia jest prawna podstawa do weryfikacji goÅ›ci zaszczepionych podczas ich przyjmowania do hotelu. Wielokrotnie informowaliÅ›my, że taki obowiÄ…zek naÅ‚ożony na hotelarzy wymagaÅ‚by udzielenia im stosownego upoważnienia do weryfikacji zaszczepienia siÄ™ przez goÅ›ci, a także upoważnienia do przechowywania danych wrażliwych na wypadek kontroli. Odpowiednim zaÅ›wiadczeniem, na podstawie którego hotele mogÅ‚yby przyjmować goÅ›ci zaszczepionych ponad ustalony limit jest stosowany w paÅ„stwach UE Unijny Certyfikat Covid. Niniejszym apelujemy o pilne doprowadzenie do spójnoÅ›ci przepisów RozporzÄ…dzenia z przepisami o ochronie danych osobowych.

Podkreślamy, że hotele w świadczeniu swoich usług przestrzegają przepisów i zasad sanitarnych ustalonych przez Główny Inspektorat Sanitarny, co potwierdziły liczne kontrole SANEPID i Policji. Jednocześnie, niezmiennie deklarujemy dbałość o zachowanie najwyższych norm sanitarnych i tym samym o bezpieczeństwo gości w hotelach.

Liczymy na przychylność i zrozumienie dla naszych postulatów oraz na możliwość konstruktywnej dyskusji i wspólnego wypracowania niezbędnych rozwiązań.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com