TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny rozpoczął współpracę z Fundacją Centrum Monitoringu Rynku Turystycznego (CMRT). Obie instytucje będą wspólnie prowadzić działania informacyjne i edukacyjne z zakresu prawa turystycznego. Będą one skierowane do przedsiębiorców, którzy - często poza swoją podstawową działalnością - organizują różnego rodzaju wyjazdy.
reklama
Wielu przedsiębiorców nie wie, że część ich działalności podlega regulacjom ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych i nieświadomie narusza obowiązujące przepisy. To z kolei może zagrażać bezpieczeństwu ich klientów. Dlatego bardzo pozytywnie przyjęliśmy wiadomość o utworzeniu Centrum Monitorowania Rynku Turystycznego, które stawia sobie za cel edukowanie tych wszystkich przedsiębiorców, którzy mogą mieć wątpliwości, jakie wymogi ustawowe powinni spełniać i jak to zrobić. Cieszymy się z tego, że będziemy współpracować z Centrum i dzielić się naszą wiedzą mówi Damian Ziąber, rzecznik Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny zarządza Turystycznym Funduszem Gwarancyjnym (TFG) i Turystycznym Funduszem Pomocowym (TFP). Ich powstanie i zasady działania wynikają z przepisów prawa. Oba fundusze stanowią dodatkowe zabezpieczenie interesów finansowych osób korzystających ze zorganizowanych wyjazdów i samych przedsiębiorców na czas nieprzewidywalnych zdarzeń. Portal TFG (tfg.ufg.pl) pozwala na sprawdzenie czy przedsiębiorca turystyczny działa legalnie.
Z kolei Fundacja Centrum Monitoringu Rynku Turystycznego powstała z inicjatywy czterech organizacji branżowych: Polskiej Izby Turystyki, Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel, Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń TUgether. Patronat honorowy nad działalnością Centrum objęło Ministerstwo Sportu i Turystyki. Głównym celem działalności CMRT jest profesjonalizacja branży turystycznej, rozumiana jako doprowadzenie do sytuacji, w której organizowaniem wyjazdów będą się zajmowały wyłącznie podmioty spełniające wymogi ustawowe.
Jak to wygląda dziś? Wielu przedsiębiorców, na przykład prowadzących agencje eventowe, czy szkoły językowe, organizuje wyjazdy. Składają się na nie na przykład: transport, nocleg i dodatkowe atrakcje, co już stanowi imprezę turystyczną w rozumieniu prawa turystycznego. Przedsiębiorcy bardzo często nie wiedzą zatem, że taka działalność wymaga wpisania firmy do odpowiedniego rejestru u marszałka macierzystego województwa. Jednak by taki wpis uzyskać, wcześniej muszą zapewnić sobie zabezpieczenie finansowe na wypadek niewypłacalności. Profesjonalni organizatorzy turystyki chronią także swoich klientów, odprowadzając składki na TFG i TFP.
Zależy nam przede wszystkim na tym, by informować i edukować takie firmy w zakresie wszystkich wymogów ustawodawcy wobec ich działalności, wskazywać, jakie obowiązki na nich ciążą i w jaki sposób mogą naprawić sytuację, by nie dopuścić, aby jakikolwiek z aspektów ich działalności był poza prawem. Chcemy, by wszystkie podmioty organizujące wyjazdy, czy to dla klienta indywidualnego, czy biznesowego (MICE) działały zgodnie z obowiązującym prawem, a ich klienci mogli czuć się bezpiecznie. Cieszymy się, że w realizacji naszej misji będzie nas wspierał Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny podkreśla Edyta Dróżdż, prezes Fundacji Centrum Monitoringu Rynku Turystycznego.
NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA
Jakie wymogi powinni spełnić przedsiębiorcy organizujący imprezy turystyczne oraz oferujący powiązane usługi turystyczne?
1) Uzyskać zabezpieczenie finansowe na wypadek niewypłacalności, adekwatne do rodzaju i zakresu terytorialnego działalności. Może to być gwarancja ubezpieczeniowa, gwarancja bankowa, ubezpieczenie na rzecz podróżnych albo przyjmowanie wpłat na turystyczny rachunek powierniczy.
2) Wpisać się do rejestru przedsiębiorców turystycznych prowadzonego przez marszałka województwa (właściwego ze względu na siedzibę firmy).
3) Składać deklaracje TFG i TFP oraz odprowadzać należne składki zasilające te fundusze.
UWAGA: dane z rejestrów przedsiębiorców turystycznych prowadzonych przez marszałków są dostępne online na stronie tfg.ufg.pl w ramach - prowadzonej przez UFG - Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych. W ten sposób każdy (w szczególności klient) może zweryfikować, czy dany podmiot działa legalnie i czy jego zabezpieczenie finansowe odpowiada profilowi jego aktywności turystycznej.
Jak należy rozumieć takie pojęcia jak impreza turystyczna oraz powiązane usługi turystyczne?
Impreza turystyczna to połączenie co najmniej dwóch różnych usług turystycznych na potrzeby tej samej podróży, np. przelotu i noclegu. Imprezami turystycznymi mogą być np. wczasy organizowane przez biura podróży, ale też obozy sportowe, pielgrzymki czy firmowe wyjazdy integracyjne. Więcej szczegółów na ten temat (w tym także wyjątki) można znaleźć w art. 5 i 6 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.
Powiązane usługi turystyczne powstają w przypadku zakupu co najmniej dwóch usług turystycznych od różnych przedsiębiorców. Mówimy o nich wtedy, gdy zostały one zakupione podczas jednej wizyty w danym punkcie sprzedaży i na potrzeby tej samej podróży. Dotyczy to sytuacji, gdy klient wykupuje np. bilet lotniczy, rezerwuje nocleg, wypożycza auto itp. Poszczególne usługi realizowane są przez różne firmy, na podstawie oddzielnych umów. Co istotne usługi te są wybierane i opłacane oddzielnie. Kluczowe jest jednak to, że klient zakupił te usługi podczas jednego kontaktu z przedsiębiorcą ułatwiającym nabywanie powiązanych usług turystycznych. Więcej szczegółów na ten temat (w tym także wyjątki) można znaleźć w art. 5 i 6 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.
Czy jeśli organizuję wyjazd turystyczny, to zawsze, bez wyjątku muszę mieć wpis do rejestru przedsiębiorców turystycznych, posiadać zabezpieczenie finansowe i odprowadzać składki na TFG i TFP?
Nie musisz spełniać tych wymogów, jeśli:
1) oferujesz imprezy turystyczne (lub powiązane usługi turystyczne): okazjonalnie, na zasadach niezarobkowych i wyłącznie ograniczonej grupie podróżnych, np. znajomym (UWAGA: musisz spełnić wszystkie trzy warunki łącznie);
2) oferujesz imprezy turystyczne (lub powiązane usługi turystyczne) na podstawie umowy generalnej o organizowanie podróży służbowych;
3) organizujesz imprezy / wyjazdy / wydarzenia, które trwają krócej niż 24 godziny i nie obejmują noclegu;
4) oferujesz pojedyncze usługi turystyczne, np. tylko transport.
5) jesteś agentem turystycznym i oferujesz tylko wycieczki zorganizowane przez innych organizatorów turystyki
Jakie przykładowe aktywności firm - często niezwiązanych bezpośrednio z branżą turystyczną - podlegają pod regulacje ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych?
Są to firmy i podmioty, które zajmują się m.in.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami