TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2023-09-14 - Koniec wakacji poprawił wyniki hoteli

Większość hotelarzy dobrze ocenia miniony sezon wakacyjny - wynika z najnowszej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego przeprowadzonej na początku września. Sierpień przyniósł obiektom najwyższe wyniki od początku roku, jednak są one słabsze niż w 2022 roku.

reklama


Wyniki sierpnia z lekką poprawą w porównaniu do lipca. Zmniejszyła się grupa hoteli z frekwencją poniżej 30 proc. (8 proc.), a obłożenie powyżej 50 proc. zanotowało 78 proc. hoteli, w tym dokładnie połowa obiektów miała je powyżej 70 proc. Nadal dobry poziom obłożenia notowały hotele biznesowe, natomiast obiekty wypoczynkowe osiągnęły jeszcze lepsze rezultaty niż w lipcu.

W grupie hoteli biznesowych 65 proc. uzyskaÅ‚o obÅ‚ożenie powyżej 50 proc., w tym 38 proc. powyżej 70 proc. To wyniki o kilkanaÅ›cie pp. niższe niż w "biznesowym" czerwcu, ale nadal satysfakcjonujÄ…ce zważywszy na drugi miesiÄ…c wakacji. Frekwencji 30 proc. nie osiÄ…gnęło 13 proc. hoteli. WÅ›ród obiektów wypoczynkowych 97 proc. przekroczyÅ‚o frekwencjÄ™ 50 proc., w tym 65 proc. z obÅ‚ożeniem powyżej 70 proc. Frekwencji gorszej niż 30 proc. nie zanotowaÅ‚ żaden hotel. A wiÄ™c druga poÅ‚owa sezonu urlopowego przyniosÅ‚a obiektom wypoczynkowym najwyższe wskaźniki od poczÄ…tku roku.

Jednak miniony sezon sÅ‚abszy niż rok wczeÅ›niej. Poziom obÅ‚ożenia hoteli odbiegaÅ‚ jednak, podobnie jak w lipcu, od wyników uzyskanych rok temu. Dla blisko poÅ‚owy hoteli (46 proc.) wskaźnik obÅ‚ożenia pogorszyÅ‚ siÄ™ w stosunku do sierpnia ubiegÅ‚ego roku, w tym 29 proc. obiektów zanotowaÅ‚o obniżenie frekwencji do 10 pp., a 9 proc. w zakresie 11-20 pp. Z kolei 29 proc. obiektów poprawiÅ‚o obÅ‚ożenie w stosunku do sierpnia ubiegÅ‚ego roku, z wyraźnie najliczniejszÄ… grupÄ… 28 proc. hoteli z frekwencjÄ… wyższÄ… do 10 pp. 14 proc. obiektów uzyskaÅ‚o obÅ‚ożenie na tych samych poziomach co w roku ubiegÅ‚ym. Dane te byÅ‚y zbliżone w podziale na hotele biznesowe i wypoczynkowe, przy czym te pierwsze odnotowaÅ‚y wiÄ™kszy udziaÅ‚ (42 proc.) w grupie obniżenia frekwencji do 10 pp., podczas gdy obiekty wypoczynkowe stanowiÅ‚y odpowiednio 30 proc.

W blisko połowie hoteli ceny wzrosły nie więcej niż wskaźnik średniej inflacji. Podobnie jak w lipcu, spadek frekwencji hotele starały się rekompensować wzrostem średnich cen. Odpowiedzi wskazują, że 3/4 hoteli podniosło je w stosunku do sierpnia 2022 r. 39 proc. obiektów zanotowało wzrost do 10 proc., w przedziale 11-20 proc. - 26 proc. hoteli, a powyżej 20 proc. - 11 proc. Oznacza to jednak, że nadal dla blisko połowy hoteli wzrost cen jest na poziomie albo poniżej wskaźnika średniej inflacji, a więc realnie oznacza spadek. Do tego 25 proc. obiektów uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe.
W sierpniu goście zagraniczni stanowili średnio dla całej grupy ankietowanych 27 proc. Hotele biznesowe zanotowały wskaźnik 30 proc., a w obiektach wypoczynkowych wyniósł on 28 proc.

Dobra pogoda we wrześniu sprzyja poziomowi rezerwacji. Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na wrzesień są lepsze niż miesiąc temu dla sierpnia, szczególnie jeśli chodzi o zmniejszenie liczby hoteli z frekwencją poniżej 30 proc. Jednocześnie, co może zaskakiwać, mimo zakończenia wakacji obiekty wypoczynkowe mają lepsze prognozy niż biznesowe. Dla całej grupy ankietowanych 16 proc. hoteli wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30 proc. Obłożenie powyżej 50 proc. posiada ponad połowa ankietowanych (52 proc.). W hotelach biznesowych 15 proc. nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje 40 proc. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 7 proc. z frekwencją poniżej 30 proc. i 71 proc. z obłożeniem powyżej 50 proc., w tym 29 proc. powyżej 70 proc. To tylko kilka punktów procentowych mniej niż prognozy dla sierpnia sprzed miesiąca.

Wakacje 2023 według hotelarzy

Koniec sierpnia to koniec szkolnych wakacji. Podsumowując dwa letnie miesiące - wśród całej grupy ankietowanych 10 proc. hoteli uzyskało frekwencję poniżej 30 proc. Obłożenie powyżej 50 proc. uzyskało 70 proc. obiektów, w tym z frekwencją powyżej 70 proc. było 43 proc. W grupie hoteli biznesowych 55 proc. uzyskało obłożenie powyżej 50 proc., w tym 28 proc. powyżej 70 proc. Frekwencji 30 proc. nie osiągnęło 13 proc. hoteli. Wśród obiektów wypoczynkowych 94 proc. przekroczyło frekwencję 50 proc., w tym 58 proc. z obłożeniem powyżej 70 proc. Frekwencji gorszej niż 30 proc. nie zanotował żaden hotel.

Hotelarze w wiÄ™kszoÅ›ci (77 proc. wszystkich ankietowanych) dobrze oceniajÄ… caÅ‚y sezon wakacyjny, choć z tej grupy 40 proc. poniżej oczekiwaÅ„. Odpowiedzi "źle" udzieliÅ‚o 7 proc., a "poniżej oczekiwaÅ„" 15 proc. respondentów. To lepsze oceny niż z poprzedniej ankiety na półmetku wakacji, które potwierdzajÄ…, że sierpieÅ„ poprawiÅ‚ wyniki lipca. Nieco lepszÄ… ocenÄ™ dajÄ… hotele wypoczynkowe niż biznesowe (odwrotnie, niż miesiÄ…c temu). Odpowiedzi "dobrze" udzieliÅ‚o 81 proc. (choć 55 proc. poniżej oczekiwaÅ„), "źle" 10 proc., a "poniżej oczekiwaÅ„" też 10 proc. respondentów. Dla obiektów biznesowych odpowiedzi byÅ‚y nastÄ™pujÄ…ce: "dobrze" 75 proc. (28 proc. poniżej oczekiwaÅ„), "źle" 5 proc., a "poniżej oczekiwaÅ„" 20 proc.

W ankiecie przeprowadzonej przez IGHP online w dniach 5-8 września 2023 roku wzięły udział 123 hotele zlokalizowane we wszystkich województwach. Spośród nich 72 proc. położonych jest w miastach. 27 proc. to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (82 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi, 59 proc. hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 96 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 33 proc., 25 proc. specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej a łączące segment biznesowy z turystycznym to 42 proc. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (93 proc.).



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com