TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2022-06-21 - Hotele droższe niż rok temu, a liczba gości rośnie

We wszystkich kategoriach hoteli w maju frekwencja poprawiÅ‚a siÄ™ o kilkanaÅ›cie punktów procentowych w stosunku do kwietnia - wynika z ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego na temat wyników hoteli w minionym miesiÄ…cu. Hotelarze wskazujÄ…, że w wakacje można siÄ™ spodziewać nieco wyższych cen w obiektach w porównaniu do poprzedniego roku. NajwiÄ™cej hoteli wskazuje na wzrost cen w przedziale do 20 proc.

reklama


Maj byÅ‚ kolejnym miesiÄ…cem poprawy wyników w stosunku do poprzedniego i także kolejnym najlepszym w bieżącym roku. Warto zauważyć, że wskaźniki frekwencji w maju w wielu hotelach osiÄ…gnęły satysfakcjonujÄ…ce poziomy. Również, podobnie jak w marcu i kwietniu, wyniki hoteli miejskich (biznesowych) byÅ‚y wyraźnie lepsze niż obiektów pozamiejskich (wypoczynkowych).

Dla caÅ‚ej grupy hoteli uczestniczÄ…cych w ankiecie, już tylko 9 proc. nie przekroczyÅ‚o 30 proc. frekwencji (w kwietniu byÅ‚o to 18 proc.), a satysfakcjonujÄ…cy poziom obÅ‚ożenia powyżej 50 proc. uzyskaÅ‚o ponad 3/4 hoteli (w kwietniu byÅ‚a to poÅ‚owa), w tym 24 proc. obiektów uzyskaÅ‚o obÅ‚ożenie powyżej 70 proc.

W hotelach miejskich blisko 85 proc. zanotowało frekwencję powyżej 50 proc., a tylko 8 proc. obiektów nie przekroczyło 30 proc. W hotelach pozamiejskich odpowiednio połowa obiektów zanotowała frekwencję powyżej 50 proc., a 7 proc. stanowiła grupa, która uzyskała obłożenie poniżej 30 proc.

Podobnie jak w kwietniu, różnice byÅ‚y jeszcze wyraźniejsze, jeżeli spojrzymy na obiekty w podziale na obsÅ‚ugujÄ…ce goÅ›ci z segmentów biznesowego oraz wypoczynkowego. W hotelach biznesowych 87 proc. odnotowaÅ‚o wyniki powyżej 50 proc. frekwencji. Z kolei frekwencji 30 proc. nie osiÄ…gnęło tylko 2 proc. hoteli. W obiektach wypoczynkowych byÅ‚o to odpowiednio 58 proc. obiektów z frekwencjÄ… powyżej 50 proc. i 16 proc., które uzyskaÅ‚y obÅ‚ożenie poniżej 30 proc.

Dane dotyczÄ…ce Å›redniej ceny niezmiennie Å›wiadczÄ… o ciÄ…gÅ‚ej tendencji wzrostowej. Wzrost cen w stosunku do maja ubiegÅ‚ego roku, jak i tego sprzed trzech lat, odnotowuje zdecydowana wiÄ™kszość i jednoczeÅ›nie zbliżona grupa hoteli. W stosunku do roku 2019 na wzrost wskazaÅ‚o 81 proc. obiektów, a w relacji do maja ubiegÅ‚ego roku 83 proc., w tym 27 proc. hoteli wskazaÅ‚o na wzrost o wiÄ™cej niż 20 proc. Konieczność podnoszenia cen przez hotele wynika z wciąż dynamicznie rosnÄ…cych kosztów towarów i usÅ‚ug, w tym przede wszystkim cen gazu, energii elektrycznej, żywnoÅ›ci, a także wynagrodzeÅ„. Ekonomiczne konsekwencje wojny na Ukrainie sÄ… kolejnym czynnikiem wymuszajÄ…cym te wzrosty.

IGHP zapytaÅ‚a również hotelarzy o przewidywany wzrost cen na okres wakacji w stosunku do ubiegÅ‚ego roku. Zdecydowanie dominujÄ…ce odpowiedzi dotyczyÅ‚y wzrostu do 10 proc. (35 proc. ankietowanych hoteli) i w przedziale 11-20 proc. (45 proc.). Na wzrost powyżej 20 proc. wskazaÅ‚a grupa niespeÅ‚na 20 proc. hoteli.

AnalizujÄ…c dane dotyczÄ…ce przyjÄ™tych rezerwacji na kolejne trzy miesiÄ…ce, również widać wyraźnÄ… poprawÄ™ w stosunku do wyników poprzedniej ankiety, szczególnie jeÅ›li chodzi o czerwiec i lipiec. W czerwcu już tylko 16 proc. hoteli wskazaÅ‚a na obÅ‚ożenie poniżej 30 proc. (miesiÄ…c temu dla maja byÅ‚o to 31 proc.). Z kolei frekwencjÄ™ powyżej 50 proc. wskazaÅ‚a ponad poÅ‚owa hoteli.

Kolejny miesiÄ…c, tj. lipiec, to także poprawa w stosunku do czerwca z danych ankietowych w poprzednim miesiÄ…cu. Jednak tutaj 42 proc. hoteli posiada obÅ‚ożenie poniżej 30 proc. Natomiast frekwencjÄ™ powyżej 50 proc. wskazaÅ‚o 19 proc. obiektów. Lipiec to pierwszy miesiÄ…c wakacji. Widoczne sÄ… wiÄ™c wyraźne różnice w prognozach obÅ‚ożenia pomiÄ™dzy hotelami miejskimi (biznesowymi) a pozamiejskimi (wypoczynkowymi), oczywiÅ›cie na korzyść tej drugiej grupy. W hotelach miejskich ponad 75 proc. obiektów nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje tylko 9 proc. Z kolei obiekty wypoczynkowe z obÅ‚ożeniem poniżej 30 proc. stanowiÄ… tylko 29 proc., a frekwencjÄ™ powyżej 50 proc. posiada 37 proc. hoteli.

Dane lipca i sÅ‚abe na razie prognozy na sierpieÅ„ (65 proc. hoteli z obÅ‚ożeniem poniżej 30 proc.), potwierdzajÄ… obserwowane od wielu miesiÄ™cy zjawisko krótkiego okienka rezerwacyjnego, które stanowi duży problem operacyjny w zarzÄ…dzaniu kosztami, przede wszystkim kosztami personelu w obiektach wypoczynkowych.

W ankiecie przeprowadzonej w dniach 9-14 czerwca wzięło udziaÅ‚ 135 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. SpoÅ›ród nich 69 proc. poÅ‚ożonych jest w miastach. 30 proc. to obiekty sieciowe. WiÄ™kszość ankietowanych (84 proc.) to hotele liczÄ…ce do 150 pokoi, 62 proc. hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a Å›rednia wielkość obiektu wyniosÅ‚a 89 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiÅ‚y 34 proc., Å‚Ä…czÄ…ce segment biznesowy z turystycznym 38 proc., a specjalizujÄ…ce siÄ™ w turystyce wypoczynkowej 28 proc. DominujÄ…cymi formami biznesu hotelowego wÅ›ród ankietowanych obiektów sÄ… mikro, maÅ‚e i Å›rednie przedsiÄ™biorstwa (92 proc.). Wszystkie powyższe statystyki sÄ… praktycznie niezmienne od poczÄ…tku przeprowadzania przez IzbÄ™ ankiet, niezależnie od zmieniajÄ…cej siÄ™ liczby respondentów.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com