TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Czy regulacje zobowiązujące podmioty świadczące usługi pośrednictwa w sektorze obrotu nieruchomościami,a w szczególności podmioty prowadzące platformę elektroniczną wykorzystywaną do celów zakwaterowania, do przekazywania organom podatkowym określonych danych dotyczących transakcji zakwaterowania w turystycznych obiektach noclegowych nie są sprzeczne z prawem Unii? Przed takim pytaniem został postawiony Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
reklama
Przepis uregulowania regionalnego zobowiązujący podmiot prowadzący platformę elektroniczną do przekazywania określonych danych dotyczących turystycznych obiektów noclegowych ma charakter podatkowy i z tego względu jest wyłączony z zakresu stosowania dyrektywy o handlu elektronicznym
Airbnb jest spółką prawa irlandzkiego, która za pośrednictwem platformy elektronicznej umożliwia, za wynagrodzeniem, nawiązywanie kontaktu pomiędzy potencjalnymi najemcami a wynajmującymi (będącymi bądź niebędącymi przedsiębiorcami) oferującymi usługę krótkoterminowego zakwaterowania.
Stosownie do obowiązku ustanowionego w dekrecie regionu stołecznego Bruksela w sprawie podatku regionalnego od turystycznych obiektów noclegowych Airbnb Ireland została wezwana do udzielenia informacji dotyczących transakcji zakwaterowania w turystycznych obiektach noclegowych, które miały miejsce w 2017 r. Uznawszy, że udzieleniu żądanych informacji stoi na przeszkodzie prawo Unii, a w szczególności zasada swobody świadczenia usług, Airbnb Ireland wniosła do Cour constitutionnelle (trybunału konstytucyjnego, Belgia) skargę o stwierdzenie nieważności odnośnego przepisu spornego dekretu ustanawiającego wspomniany obowiązek informacyjny.
Cour constitutionnelle zwrócił się do Trybunału z pytaniem, czy przepis ten, znajdujący zastosowanie do podmiotów prowadzących platformy elektroniczne pośredniczące w świadczeniu usług zakwaterowania, stanowi przepis podatkowy, wyraźnie wyłączony z zakresu stosowania dyrektywy 2000/311 ("dyrektywa o handlu elektronicznym"). Sąd ten zmierza ponadto do ustalenia, czy przepis ten, w zakresie w jakim ustanawia obowiązek przekazywania na rzecz organów podatkowych danych dotyczących transakcji zakwaterowania w turystycznych obiektach noclegowych może stanowić przeszkodę dla swobodnego świadczenia usług.
W ogłoszonym wyroku Trybunał przypomniał, po pierwsze, że dyrektywa o handlu elektronicznym została przyjęta na podstawie przepisów traktatów, które wyłączają ze swojego zakresu stosowania przepisy podatkowe, ponieważ przyjmowanie takich przepisów znajduje podstawę prawną w innych postanowieniach owych traktatów.
Trybunał zauważył również, że motywy dyrektywy o handlu elektronicznym wyraźnie wyłączają z jej zakresu stosowania podatki. Zdaniem Trybunału, nawet jeśli usługi pośrednictwa w sektorze obrotu nieruchomościami, takie jak świadczone przez Airbnb Ireland, są usługami społeczeństwa informacyjnego, objętymi zakresem stosowania dyrektywy o handlu elektronicznym, odnośny przepis spornego dekretu, w zakresie w jakim ma zastosowanie do podmiotów prowadzących platformy elektroniczne pośredniczące w świadczeniu takich usług jest - ze względu na jego treść - nierozerwalnie związany z uregulowaniem owego dekretu, który stanowi uregulowanie podatkowe. W konsekwencji należy on do "dziedziny podatków", która jest wyraźnie wyłączona z zakresu stosowania dyrektywy o handlu elektronicznym.
Jeżeli chodzi, po drugie, o zgodność odnośnych przepisów spornego dekretu z zakazem ograniczania swobody świadczenia usług w Unii, Trybunał stwierdził, że obowiązek udzielenia określonych informacji odnoszących się do transakcji zakwaterowania w turystycznych obiektach noclegowych dotyczy wszystkich podmiotów świadczących usługę pośrednictwa w sektorze obrotu nieruchomościami, niezależnie od miejsca ich siedziby oraz od sposobu, w jaki te podmioty świadczą owe usługi.
Trybunał doszedł w związku z tym do wniosku, że przepis spornego dekretu nie jest dyskryminujący, lecz ogranicza się do nałożenia na odnośnych usługodawców obowiązku przechowywania danych dotyczących transakcji zakwaterowania w turystycznych obiektach noclegowych i, na żądanie organów podatkowych, przekazywania ich tym ostatnim dla celów dokładnego poboru podatków w związku z wynajmowaniem omawianych nieruchomości.
Jeżeli chodzi, w szczególności, o argument, w myśl którego odnośny przepis spornego dekretu może mieć w większym zakresie wpływ na usługi pośrednictwa w sektorze obrotu nieruchomościami, takie jak świadczone przez Airbnb Ireland, Trybunał zauważył, że większy zakres obowiązku jest jedynie odzwierciedleniem większej liczby transakcji, których pośrednicy ci dokonują, i ich udziału w odnośnym rynku. Trybunał przypomniał, że przepisy, których jedynym skutkiem jest spowodowanie dodatkowych kosztów danego świadczenia usług i które dotyczą w ten sam sposób świadczenia usług niezależnie od państwa członkowskiego siedziby usługodawcy nie stanowią przeszkody dla swobodnego świadczenia usług.
Zdaniem Trybunału, w zakresie, w jakim odnośny przepis spornego dekretu stosuje się do wszystkich pośredników świadczących usługi w sektorze obrotu nieruchomościami, niezależnie od miejsca ich siedziby i sposobu świadczenia pośrednictwa, przepis ten nie jest sprzeczny ze swobodą świadczenia usług w Unii.
Odnotowaliśmy to orzeczenie i sprawa wróci teraz do belgijskiego Trybunału Konstytucyjnego. Airbnb jest dobrym partnerem, jeśli chodzi o dzielenie się danymi i podatki. Z zadowoleniem przyjęliśmy już porozumienie państw członkowskich UE w sprawie wspólnych ram sprawozdawczości podatkowej dla platform cyfrowych, znanych jako DAC 7. Z niecierpliwością czekamy na wdrożenie tej dyrektywy, która zapewni bardziej spójne i standardowe podejście do dzielenia się informacjami w całej UE - oświadczył rzecznik prasowy Airbnb.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami