TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Biorąc pod uwagę inflację, ceny hoteli w 2022 roku są niższe niż w 2019 roku w większości europejskich destynacji turystycznych - wynika z badania hiszpańskiej firmy technologicznej Mabrian
reklama
Mabrian przeanalizował ceny hoteli w głównych europejskich destynacjach turystycznych w sierpniu i porównał je z lokalnymi wskaźnikami inflacji, zestawiając dane z 2022 roku z tymi z 2019 roku.
Głównym wnioskiem z tego badania jest to, że biorąc pod uwagę inflację, ceny hoteli w 2022 roku, mimo że wzrosły, jednak ich wartość jest relatywnie niższa niż w 2019 roku w większości europejskich miejsc turystycznych.
Ostatni wzrost cen w Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Francji i Portugalii w hotelach 3 i 4 gwiazdkowych oraz we Włoszech w hotelach 4 i 5 gwiazdkowych, jest poniżej poziomu inflacji, a zatem pokazuje spadek realnych cen hotelowych.
W przypadku Grecji scenariusz jest inny, ponieważ nastąpił tam znacznie bardziej znaczący wzrost średniej ceny hoteli, do 134% w przypadku hoteli 5-gwiazdkowych w porównaniu z rokiem 2019, podczas gdy wskaźnik inflacji wynosi zaledwie 6,87%. Wysoki wzrost cen hoteli 5-gwiazdkowych może być związany z niedawnym otwarciem kilku luksusowych hoteli w destynacji, co zwiększyło średnią cenę zakwaterowania w tym kraju. Greckie hotele 3- i 4-gwiazdkowe utrzymały jednak wzrost o 31% i 82% w stosunku do 2019 roku.
W Niemczech odnotowano różne wzrosty cen pomiędzy kategoriami, w wysokości 12% w hotelach 3-gwiazdkowych, 18% w hotelach 4-gwiazdkowych i 25% w hotelach 5-gwiazdkowych, podczas gdy jego inflacja jest poniżej wszystkich z nich na poziomie 10,55%.
We Włoszech i Wielkiej Brytanii, najbardziej znaczący wzrost cen występuje w hotelach 3-gwiazdkowych podczas gdy w Grecji, Francji, Hiszpanii i Niemczech kategorią, która wzrasta najbardziej są obiekty 5-gwiazdkowe. We Włoszech hotele 3-, 4- i 5-gwiazdkowe podniosły swoje ceny odpowiednio o 27%, 7% i 4%, a wskaźnik inflacji wyniósł 9,12%. Najbardziej znaczący wzrost cen włoskich hoteli obserwowany jest wśród obiektów 3-gwiazdkowych.
W Wielkiej Brytanii hotele, których ceny wzrosły, to te z kategorii 3-gwiazdkowej, ze wzrostem o 7%. Z kolei brytyjskie hotele 4- i 5-gwiazdkowe obniżyły swoje ceny w stosunku do 2019 roku, odpowiednio o 1% i 12%, podczas gdy inflacja wynosi 12%.
We Francji, w porównaniu do 2019 roku, ceny hoteli 3, 4 i 5-gwiazdkowych wzrosły odpowiednio o 2%, 5% lub 20%, przy inflacji 7,83%.
W Hiszpanii wykryto wzrost podobny do tego we Francji - ceny hoteli 3-gwiazdkowych wzrosły o 4%, 4-gwiazdkowych o 6%, a 5-gwiazdkowych o 13% w porównaniu do 2019 roku, przy inflacji 13,55%.
Z tej analizy można zrozumieć, że porównania cen rok do roku mogą być mylące w kontekście niestabilności, takiej jak obecna. W Europie nie jesteśmy przyzwyczajeni do radzenia sobie z takimi wskaźnikami inflacji. W tej chwili ważne jest, aby branża turystyczna skupiła się na wskaźnikach rentowności, takich jak RevPar i GrossPar, a nie na cenie i obłożeniu. ADR jest w dużym stopniu uzależniony od zmian inflacji i innych czynników makroekonomicznych, takich jak kursy walut. - uważają analitycy z Mabrian.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami