TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2019-07-16 - TSUE podjął decyzję w sprawie opłaty peronowej

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 10 lipca 2019 r. stwierdził, że opłata za dostęp do peronów wchodzi w zakres minimalnego pakietu dostępu do infrastruktury kolejowej.

reklama


Sposób kwalifikacji infrastruktury peronowej ma kluczowe znaczenie ze względu na zasady pobierania od przewoźników kolejowych opłaty za jej udostępnianie - informuje Urząd Transportu Kolejowego.

Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C 210/18 zapadł w następstwie pytania złożonego przez Schienen Control Kommission (organ administracyjny przy austriackim organie regulacyjnym ds. kolei). Formalnie jest on wiążący jedynie dla stron prowadzonego postępowania. Jednak zadaniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej jest zapewnienie jednolitej wykładni prawa w Unii Europejskiej.

Rozstrzygnięcie jest istotne ze względu na dozwoloną wysokość naliczanych opłat za korzystanie z peronów pasażerskich. Zasady ustalania opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej są bowiem inne niż dla obiektów infrastruktury usługowej (OIU). Opłaty za minimalny pakiet dostępu, czyli opłaty za dostęp do infrastruktury kolejowej, odpowiadają kosztom ponoszonym bezpośrednio za przejazd pociągu. Natomiast opłaty za dostęp do torów w ramach obiektów infrastruktury usługowej oraz świadczenie usług w tych obiektach nie mogą przekraczać kosztów ich świadczenia powiększonych o rozsądny zysk. Oznacza to, że opłaty za korzystanie z obiektów infrastruktury usługowej mogą być wyższe niż opłaty za korzystanie z infrastruktury kolejowej w ramach minimalnego pakietu dostępu.

Jak podaje UTK, obecnie w Polsce perony są kwalifikowane jako obiekty infrastruktury usługowej, jednak sposób pobierania opłat za ich udostępnianie jest zróżnicowany w zależności od operatora OIU. PKP Polskie Linie Kolejowe wstrzymała się od naliczania opłat za zatrzymanie przy peronach, natomiast pobiera miesięczną opłatę za udostępnianie powierzchni na informacje przewoźnika. Polskie Koleje Państwowe na trzech stacjach pasażerskich zarządzają infrastrukturą peronową i pobierają opłatę za korzystanie z niej w ramach udostępniania stacji pasażerskich. Podobne rozwiązanie stosuje PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Natomiast Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu nie przewiduje opłat za samo zatrzymanie pociągu, a nalicza miesięczną opłatę za wynajem powierzchni m.in. przeznaczonej na zamieszczanie dodatkowych informacji handlowych.

Omawiany wyrok zapadÅ‚ w wyniku sprawy, dotyczÄ…cej opÅ‚at za korzystanie z peronów kolejowych która trafiÅ‚a do Schienen Control Kommission. Przewoźnik WESTbahn Management kwestionowaÅ‚ nakÅ‚adane przez zarzÄ…dcÄ™ infrastruktury ÖBB-Infrastruktur opÅ‚aty za dostÄ™p do peronów kolejowych. Zdaniem WESTbahn Management taka opÅ‚ata powinna zawierać siÄ™ w pakiecie minimalnego dostÄ™pu i zarzÄ…dca nie powinien obciążać przewoźnika dodatkowymi kosztami. W celu rozstrzygniÄ™cia tego sporu Schienen Control Kommission zwróciÅ‚a siÄ™ do TrybunaÅ‚u SprawiedliwoÅ›ci Unii Europejskiej z dwoma pytaniami prejudycjalnymi. Schienen Control Kommission dążyÅ‚a zasadniczo do ustalenia, czy zaÅ‚Ä…cznik II do dyrektywy 2012/34/UE, należy interpretować w ten sposób, że "perony pasażerskie", o których mowa w zaÅ‚Ä…czniku I do dyrektywy 2012/34/UE, stanowiÄ… element infrastruktury kolejowej, którego użytkowanie należy do minimalnego pakietu dostÄ™pu, czy też stanowiÄ… one obiekt infrastruktury usÅ‚ugowej jako część stacji pasażerskiej.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com