TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Komisja Europejska zakazała, na mocy unijnego rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, planowanego przejęcia Flugo Group Holdings AB ("eTraveli") przez Booking Holdings ("Booking"). Przejęcie to pozwoliłoby Booking na wzmocnienie swojej dominującej pozycji na rynku hotelowych internetowych biur podróży w Europejskim Obszarze Gospodarczym. Booking nie zaoferował środków zaradczych, które byłyby wystarczające, aby rozwiać te obawy.
reklama
Decyzja jest wynikiem szczegółowego dochodzenia Komisji w sprawie transakcji, która doprowadziłaby do połączenia Booking i eTraveli, dwóch dostawców usług OTA w skoncentrowanej branży. Booking jest wiodącym hotelowym OTA, podczas gdy eTraveli jest jednym z głównych dostawców lotniczych usług OTA w Europie. Booking jest również aktywny na rynku usług metawyszukiwania, głównie poprzez swoją platformę porównywania cen KAYAK.
Tylko w EOG OTA obsługują transakcje o wartości ponad 100 miliardów euro rocznie. Usługi hotelowe OTA są największym i najbardziej dochodowym segmentem rynku OTA i są warte około 40 mld euro rocznie.
W trakcie postępowania wyjaśniającego Komisja otrzymała informacje zwrotne od wielu zainteresowanych stron, w tym hoteli i konkurencyjnych OTA. Uczestnicy rynku obawiali się, że transakcja wzmocni dominującą pozycję Booking na rynku hotelowych OTA w EOG, ograniczy konkurencję i podniesie ceny dla hoteli, a być może także dla konsumentów.
Komisja stwierdziła, że transakcja wzmocniłaby dominującą pozycję Booking na rynku hotelowych OTA, prowadząc do wyższych kosztów dla hoteli i ewentualnie dla konsumentów. W szczególności Komisja stwierdziła, że Booking jest dominującym hotelowym OTA w EOG, który konsekwentnie rozwijał się w ciągu ostatnich dziesięciu lat, osiągając udział w rynku powyżej 60%. Na rynku istnieje tylko jeden znaczący konkurent, który jest jednak znacznie mniejszy i koncentruje się głównie na rynku amerykańskim. Konkurencyjne OTA nie są w stanie wywierać wystarczającej presji cenowej na Booking, który może pobierać wyższe prowizje od hoteli niż niektórzy z jego głównych konkurentów. Co więcej, Booking korzysta z efektów sieciowych, ponieważ rozwinął znaczną skalę swojej oferty hotelowej, która z kolei przyciąga coraz większą liczbę konsumentów.
Zdaniem KE, transakcja pozwoliłaby Bookingowi na przejęcie głównego kanału pozyskiwania klientów. Po zakwaterowaniu, lotnicze usługi OTA są drugim co do wielkości rynkiem OTA i najbliższym uzupełnieniem podstawowej działalności Booking w zakresie hotelowych usług OTA. Lotnicze usługi OTA są ważnym kanałem pozyskiwania klientów dla hotelowych OTA, ponieważ generują znaczny ruch i często są pierwszym krokiem w planowaniu podróży. Na rynku lotniczych OTA, eTraveli jest najlepszym w swojej klasie OTA i numerem dwa w EOG. Booking mógł wykorzystać możliwości eTraveli, aby stać się głównym lotniczym OTA w Europie.
Transakcja pozwoliłaby Booking.com na rozszerzenie ekosystemu usług turystycznych, który obraca się wokół hotelowego biznesu OTA. Lotniczy produkt OTA jest kluczową ścieżką wzrostu w tym ekosystemie, ponieważ wygenerowałby znaczny dodatkowy ruch na platformie Booking. Wynika to z faktu, że spośród różnych usług OTA dla podróżnych, loty mają największą szansę na doprowadzenie do sprzedaży krzyżowej zakwaterowania. Pozwoliłoby to Booking skorzystać z istniejącej inercji klientów, ponieważ znaczna część tych dodatkowych konsumentów pozostałaby na platformach Booking. W związku z tym transakcja utrudniłaby konkurentom zakwestionowanie pozycji Booking na rynku hotelowych OTA.
Zwiększając ruch i sprzedaż na platformach Booking, transakcja wzmocniłaby efekty sieciowe i zwiększyła bariery wejścia na rynek i ekspansji, utrudniając konkurencyjnym OTA stworzenie bazy klientów zdolnej do wspierania działalności OTA hoteli. OTA będące obecnie na drodze do stania się pełnoprawnymi konkurentami mogą nie być w stanie tego zrobić, jeśli transakcja dojdzie do skutku.
Wzmocnienie dominującej pozycji Booking jeszcze bardziej zwiększyłoby jego pozycję przetargową wobec hoteli i przekierowało popyt z tańszych kanałów sprzedaży do Booking. Mogłoby to skutkować wyższymi kosztami dla hoteli i ewentualnie konsumentów.
Środki zaradcze zaproponowane przez Booking nie odpowiadały odpowiednio na obawy Komisji dotyczące konkurencji, tak aby można było stwierdzić, że konkurencja zostanie trwale zachowana. Booking zaproponował wyświetlanie klientom lotów ekranu wyboru na stronie wymeldowania, która jest stroną wyświetlaną podróżnym po zakupie biletów lotniczych. Na takim ekranie wyboru Booking oferował wyświetlanie wielu ofert hotelowych od konkurencyjnych hotelowych OTA, umożliwiając klientom kliknięcie wyświetlanej oferty w celu przekierowania na stronę internetową hotelowego OTA.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami