TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2023-02-21 - PoczÄ…tek roku nie napawa hotelarzy optymizmem

Pomimo rozpoczÄ™tych w styczniu ferii, hotele wypoczynkowe i poÅ‚ożone poza miastami odnotowaÅ‚y gorsze wskaźniki operacyjne niż hotele biznesowe i zlokalizowane w miastach - wynika z ankiety dotyczÄ…cej sytuacji branży w pierwszym miesiÄ…cu nowego roku, przeprowadzonej wÅ›ród hotelarzy przez IzbÄ™ GospodarczÄ… Hotelarstwa Polskiego. SatysfakcjonujÄ…cy poziom obÅ‚ożenia powyżej 50 proc. uzyskaÅ‚ tylko co trzeci hotel biorÄ…cy udziaÅ‚ w badaniu.

reklama


Dane ankietowe stycznia wskazujÄ… na dalsze (po grudniu) pogorszenie wyników w stosunku do poprzedniego miesiÄ…ca. Ponownie wzrosÅ‚a grupa hoteli z frekwencjÄ… mniejszÄ… niż 30 proc. i jednoczeÅ›nie zmniejszyÅ‚a siÄ™ z obÅ‚ożeniem powyżej 50 proc. UtrzymaÅ‚y siÄ™ natomiast dysproporcje w wynikach obiektów wypoczynkowych / pozamiejskich, które odnotowaÅ‚y gorsze wskaźniki od hoteli biznesowych / miejskich, pomimo rozpoczÄ™cia ferii w drugiej poÅ‚owie stycznia.

Dla caÅ‚ej grupy hoteli uczestniczÄ…cych w ankiecie, 34 proc. (o 5 pp. wiÄ™cej niż w grudniu) nie przekroczyÅ‚o frekwencji 30 proc., a satysfakcjonujÄ…cy poziom obÅ‚ożenia powyżej 50 proc. uzyskaÅ‚o 32 proc. (odpowiednio 9 pp. mniej) hoteli, w tym 9 proc. obiektów - powyżej 70 proc.
W  otelach miejskich, 38 proc. (10 pp. mniej niż grudniu) uzyskaÅ‚o frekwencjÄ™ powyżej 50 proc. Co czwarty hotel w tej grupie nie przekroczyÅ‚ obÅ‚ożenia 30 proc. W hotelach pozamiejskich tylko 18 proc. (6 pp. mniej niż w grudniu) obiektów zanotowaÅ‚o frekwencjÄ™ powyżej 50 proc., a aż blisko poÅ‚owa, bo 47 proc. (9 pp. wiÄ™cej niż w grudniu) stanowiÅ‚a grupÄ™, która uzyskaÅ‚a obÅ‚ożenie poniżej 30 proc.

Zbliżone relacje zanotowaÅ‚y obiekty w podziale na obsÅ‚ugujÄ…ce goÅ›ci z segmentów biznesowego oraz wypoczynkowego. W hotelach biznesowych 39 proc. uzyskaÅ‚o obÅ‚ożenie powyżej 50 proc. Z kolei progu 30 proc. frekwencji nie przekroczyÅ‚o 21 proc. hoteli. WÅ›ród obiektów wypoczynkowych 27 proc. odnotowaÅ‚o frekwencjÄ™ ponad 50 proc., a 44 proc. nie osiÄ…gnęło obÅ‚ożenia 30 proc.

Åšrednie ceny nadal wzrastajÄ…

Dane dotyczÄ…ce Å›redniej ceny niezmiennie Å›wiadczÄ… o ciÄ…gÅ‚ej tendencji wzrostowej. Odpowiedzi wskazujÄ…, że wzrost cen w stosunku do stycznia 2022 roku odnotowuje zdecydowana wiÄ™kszość hoteli: 81 proc. Dwie najwiÄ™ksze i jednoczeÅ›nie zbliżone liczebnie grupy hoteli zanotowaÅ‚y wzrosty do 10 proc. i w przedziale 11-20 proc. - odpowiednio 26 proc. i 29 proc. hoteli. Kolejne dwie grupy z przedziaÅ‚ami wzrostów 21-30 proc. i powyżej 30 proc. stanowiÅ‚y odpowiednio 12 proc. i 14 proc. Konieczność podnoszenia cen przez hotele wynika z wciąż wysokiej inflacji, a zwÅ‚aszcza ze wzrostu kosztów towarów i usÅ‚ug, żywnoÅ›ci, wynagrodzeÅ„ oraz wysokich cen gazu i energii elektrycznej.

Prognozy rezerwacji na luty

Dane dotyczÄ…ce przyjÄ™tych rezerwacji na kolejny miesiÄ…c wskazujÄ… na utrzymanie siÄ™ podobnych prognoz w stosunku do ankiety sprzed miesiÄ…ca, z poprawÄ… w obiektach wypoczynkowych, co wynika z faktu, że luty to peÅ‚ny miesiÄ…c ferii zimowych.
57 proc. hoteli wskazuje aktualnÄ… (na dzieÅ„ udziaÅ‚u w ankiecie) frekwencjÄ™ poniżej 30 proc. (miesiÄ…c wczeÅ›niej, dla stycznia byÅ‚o to 60 proc.). Z kolei obÅ‚ożenie powyżej 50 proc. posiada 19 proc. hoteli (tu poprawa o 9 pp. w stosunku do stycznia). W hotelach biznesowych 66 proc. obiektów nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje 11 proc. (to sÅ‚absza o kilka pp. prognoza niż miesiÄ…c temu dla stycznia). Wskaźniki aktualnego obÅ‚ożenia dla obiektów wypoczynkowych to poÅ‚owa hoteli (53 proc.) z frekwencjÄ… poniżej 30 proc. i 30 proc. z obÅ‚ożeniem powyżej 50 proc. (wyraźny wzrost o kilkanaÅ›cie pp. w stosunku do prognozy sprzed miesiÄ…ca dla stycznia).
Prognozy lutego to nadal okres obejmujący 6 tygodni ferii zimowych. W ankiecie znalazło się więc ponownie pytanie o rezerwacje w całym tym okresie.

Dla caÅ‚ej grupy hoteli uczestniczÄ…cych w ankiecie 28 proc. (poprawa o 16 pp. w stosunku do danych z ankiety sprzed miesiÄ…ca) posiada aktualnie obÅ‚ożenie w okresie ferii poniżej 30 proc. Do tego należy jednak dodać grupÄ™ 44 proc. obiektów (10 pp. wiÄ™cej niż w ankiecie miesiÄ…c temu), które w ogóle nie sprzedajÄ… oferty specjalnej. Hoteli wypeÅ‚nionych wiÄ™cej niż w 70 proc. jest zaledwie 3 proc. (bez zmian). Hotele biznesowe w czasie ferii oczywiÅ›cie nadal wypadajÄ… gorzej niż wypoczynkowe. 77 proc. nie sprzedaje oferty, a obÅ‚ożenie poniżej 30 proc. notuje 16 proc. obiektów. W hotelach wypoczynkowych jest lepiej niż miesiÄ…c temu, ale nadal daleko od satysfakcjonujÄ…cych wyników. 21 proc. nie sprzedaje oferty, a 41 proc. (poprawa o 15 pp. w stosunku do prognoz z ankiety sprzed miesiÄ…ca) posiada obÅ‚ożenie poniżej 30 proc. Obiektów zapeÅ‚nionych w ponad 50 proc. jest 24 proc., w tym z frekwencjÄ… powyżej 70 proc. zaledwie 3 proc.

2022 rok minął pod znakiem wzrostu kosztów i cen

IGHP zadaÅ‚a również pytania podsumowujÄ…ce wyniki hoteli w zakresie wybranych wskaźników operacyjnych i finansowych za caÅ‚y 2022 rok.
FrekwencjÄ™ 30 proc. nie osiÄ…gnęło tylko 5 proc. hoteli, natomiast satysfakcjonujÄ…cy poziom powyżej 50 proc. przekroczyÅ‚o 65 proc. obiektów, w tym 16 proc. powyżej 70 proc. obÅ‚ożenia.

Podobnie, jak wskazywaÅ‚y na to wyniki ankiet z kolejnych miesiÄ™cy ubiegÅ‚ego roku, hotele w zdecydowanej wiÄ™kszoÅ›ci zanotowaÅ‚y wzrost Å›redniej ceny za 2022 rok w relacji do roku 2021: 88 proc. wszystkich ankietowanych. Dwie najwiÄ™ksze i jednoczeÅ›nie zbliżone liczebnie grupy hoteli zanotowaÅ‚y wzrosty do 10 proc. i w przedziale 11-20 proc. - odpowiednio 32 proc. i 31 proc. hoteli. Kolejne dwie grupy z przedziaÅ‚ami wzrostów 21-30 proc. i powyżej 30 proc. stanowiÅ‚y odpowiednio 16 proc. i 9 proc.

JednoczeÅ›nie rozkÅ‚ad wartoÅ›ci Å›redniej ceny (cena netto bez VAT i bez przychodu ze Å›niadania) od 150 zÅ‚ do 500 zÅ‚ byÅ‚ bardzo równomierny w kolejnych zakresach co 50 zÅ‚, i zwykle wynosiÅ‚ 16-18 proc. w poszczególnych grupach. Mniej liczne (ok. 10 proc. każda) byÅ‚y grupy w cenach poniżej 150 zÅ‚ i w zakresie 350-400 zÅ‚. Bardzo maÅ‚o liczne byÅ‚y dwie grupy (2 proc. każda) z cenami w przedziale 400-449 zÅ‚ oraz 450-499 zÅ‚. Hoteli, które uzyskaÅ‚y cenÄ™ powyżej 500 zÅ‚, byÅ‚o 7 proc.

UdziaÅ‚ przychodów ze sprzedaży noclegów w przychodach ogółem wyniósÅ‚ Å›rednio 57 proc. Odpowiednio przychody z gastronomii stanowiÅ‚y 33 proc., a pozostaÅ‚e przychody 10 proc. Wskaźniki te nie różniÅ‚y siÄ™ istotnie w hotelach w podziale na obiekty biznesowe i wypoczynkowe.
Udział kosztów surowca (łącznie żywności i napoi) w przychodach z usług gastronomicznych wyniósł średnio 31 proc. W tej kategorii nieco wyższy wskaźnik notowały obiekty wypoczynkowe (33,5 proc.) niż biznesowe (31 proc.).

Kolejne pytania dotyczyÅ‚y udziaÅ‚u kosztów mediów w przychodach ogółem. Koszt energii elektrycznej stanowiÅ‚ Å›rednio 10 proc. W tej kategorii kosztów lepiej wypadÅ‚y obiekty wypoczynkowe, w których wskaźnik wyniósÅ‚ 7,5 proc., natomiast hotele biznesowe byÅ‚y na poziomie Å›redniej dla caÅ‚ej grupy ankietowanych. Koszt zużycia gazu (lub innych źródeÅ‚ opaÅ‚owych) stanowiÅ‚ Å›rednio 9 proc. I w tym wypadku również lepiej wypadÅ‚y obiekty wypoczynkowe ze Å›redniÄ… 7 proc, dla hoteli biznesowych wyniosÅ‚a ona 11 proc. Z kolei koszty ciepÅ‚a dostarczanego z ciepÅ‚owni miejskich (w hotelach, które korzystajÄ… z tego medium, zdecydowanÄ… wiÄ™kszość stanowiÄ… hotele miejskie/biznesowe) stanowiÅ‚y 8 proc. Obiekty biznesowe i wypoczynkowe miaÅ‚y zbliżony wskaźnik. Koszty zużycia wody i odprowadzenia Å›cieków stanowiÅ‚y Å›rednio 4 proc. Ponownie hotele wypoczynkowe zanotowaÅ‚y lepszy wskaźnik, w wysokoÅ›ci 3 proc. Koszty wszystkich mediów wyniosÅ‚y Å›rednio aż 30 proc. przychodów ogółem.
Ostatnim wskaźnikiem badanym w ankiecie byÅ‚ udziaÅ‚ kosztów osobowych (uwzglÄ™dniajÄ…c wszystkie formy zatrudnienia, w tym umowy o pracÄ™, zlecenia, ale także tzw. samozatrudnienie) w przychodach ogółem. Åšrednio wyniósÅ‚ on 33,5 proc., na tym samym poziomie uksztaÅ‚towaÅ‚ siÄ™ w hotelach biznesowych, natomiast w obiektach wypoczynkowych byÅ‚ wyższy, i osiÄ…gnÄ…Å‚ 36 proc.

W ankiecie przeprowadzonej w dniach 1-10 lutego 2023 roku wzięły udziaÅ‚ 122 hotele zlokalizowane we wszystkich województwach. SpoÅ›ród nich 69 proc. poÅ‚ożonych jest w miastach. 32 proc. to obiekty sieciowe. WiÄ™kszość ankietowanych (86 proc.) to hotele liczÄ…ce do 150 pokoi, 62 proc. hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a Å›rednia wielkość obiektu wyniosÅ‚a 88 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiÅ‚y 36 proc., 28 proc. specjalizujÄ…ce siÄ™ w turystyce wypoczynkowej a Å‚Ä…czÄ…ce segment biznesowy z turystycznym 36 proc. DominujÄ…cymi formami biznesu hotelowego wÅ›ród ankietowanych obiektów sÄ… mikro, maÅ‚e i Å›rednie przedsiÄ™biorstwa (95 proc.).



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com