TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Prezes zarządu PKP SA, Krzysztof Mamiński zapowiada zmiany w strategi dla Grupy PKP. Po ukonstytuowaniu się 18 maja nowego składu zarządu, prezes przedstawił plany rozwoju spółki.
reklama
W skład zarządu wchodzą Mirosław Antonowicz-odpowiedzialny za strategię Grupy oraz Andrzej Olszewski, członek zarządu odpowiedzialny za sprawy finansowe. Prezes Mamiński wyjaśnił dlaczego tworzenie zarządu tak długo trwało. Po reformie ustawy o zarządzaniu spółkami Skarbu Państwa o szczególnym znaczeniu, decyzję o składzie osobowym podejmuje Rada Ministrów, a nie minister infrastruktury i budownictwa.
Dopiero po wakacjach będzie możliwość korzystania z usług PKP Intercity, Polregio (Przewozy Regionalne) oraz SKM Trójmiasto przy użyciu jednego biletu. Początkowo taki bilet będzie można zakupić w kasach w przewoźników, tylko w formie biletu papierowego, z czasem także droga internetową. Bilet będzie uwzględniał ulgi ustawowe i handlowe na wszystkie trasy obsługiwane przez te spółki. Mamiński dodał, że w planach jest wdrążenie w projekt przewoźników samorządowych. Gdyby zapowiedziane zmiany weszły w życie, powstałby jeden wspólny bilet kolejowy. Jesteśmy ciekawi efektów końcowych. Jak dotąd nie udało się wprowadzić jednego biletu kolejowego.
Zdaniem Krzysztofa Mamińskiego, zmiany mogą dotknąć PKP Intercity. Chodzi o unowocześnienie lokomotyw poprzez zwiększenie zakupu Elektronicznych Zespołów Trakcyjnych i lokomotyw zdolnych do rozwijania prędkości do 200 km/h. Nowo zakupiony sprzęt, będzie musiał mieć co najmniej dwuletni okres obserwacji i próbnej eksploatacji. Inne korekty zakupowe w programie dla tej spółki wiązać się będą z "uwzględnieniem aktualnej jej sytuacji finansowej" oraz możliwością wprzęgnięcia PKP Intercity w program realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Zarząd spółki rozważa m.in. powrót do budowy linii "Y" kolei dużych prędkości i wprzęgnięcia ją w logistykę CPK, jak i wykorzystania połączeń z nim pociągami typu IC.
Członkowie zarządu PKP SA poinformowali że tylko z niewielkimi zmianami będą kontynuować politykę poprzedniego zarządu w sprawie zagospodarowania nieruchomości grupy PKP. Nie przewidują jednak sprzedaży nieruchomości dla samej sprzedaży lub w celu ratowania stanu finansów spółki.
Już teraz wiadomo, że aż 83 lokalizacje zostały wytypowane do kooperacji z partnerami biznesowymi. Współpraca może przyjąć charakter długoletniej dzierżawy bądź wspólnego przedsięwzięcia w celu tworzenia i budowy zintegrowanych węzłów logistycznych. Na tą chwilę, wyznaczono 7 projektów deweloperskich, zakładających budowę dworców z centrami handlowymi oraz kilkanaście innych projektów o mniejszej wartości. Warto przypomnieć, że PKP SA jest w trakcie realizacji programu modernizacji 168 dworców do 2022 roku.
Zadłużenie PKP SA przekracza 800 mln zł., gdzie zadłużenie to głównie sprawa głównie długów po przedsiębiorstwie państwowym PKP. W tym roku, wedle zapowiedzi władz spółki, zostanie spłacona rata w wysokości ok. 400 mln zł.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami