TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2019-06-14 - Branża piwowarska w Polsce przechodzi rewolucję

W ubiegÅ‚ym roku segment piw bezalkoholowych w Polsce zanotowaÅ‚ 80-procentowy wzrost sprzedaży - byÅ‚a to najwyższa dynamika na caÅ‚ym europejskim rynku. W tym roku branża spodziewa siÄ™ podobnego, być może nawet trzycyfrowego wzrostu.

reklama


Piwa nisko- i bezalkoholowe to obecnie najbardziej perspektywiczny segment piwnego rynku. RoÅ›nie on kosztem piw mocnych wysokoalkoholowych - ich spożycie oscyluje już wokół marginalnego poziomu. Polska branża piwowarska - która jest trzecim najwiÄ™kszym w Unii Europejskiej producentem - musi szybko reagować na radykalnÄ… zmianÄ™ upodobaÅ„ konsumentów. Z drugiej strony - jest pod silnÄ… presjÄ… kosztowÄ…, wywoÅ‚anÄ… m.in. wzrostem cen surowców i kosztów pracy oraz zapowiedziÄ… podwyżki akcyzy. 

Polski przemysÅ‚ piwowarski jest w dobrej kondycji, ta branża w ostatnich latach bardzo urosÅ‚a, rozwinęła siÄ™. Jej caÅ‚oÅ›ciowy wkÅ‚ad do polskiego PKB szacujemy na ponad 20 mld zÅ‚, jest to ważny pracodawca. Ta branża jest także liderem jeÅ›li chodzi o produkty szybko zbywalne na rynku spożywczym, generuje duży obrót zwÅ‚aszcza w najmniejszych sklepach - podkreÅ›la w rozmowie z agencjÄ… informacyjnÄ… Newseria Biznes BartÅ‚omiej Morzycki, Dyrektor Generalny ZwiÄ…zku Pracodawców PrzemysÅ‚u Piwowarskiego.

Polska jest trzecim co do wielkoÅ›ci producentem piwa w Europie - Å›rednio co dziesiÄ…te piwo dostÄ™pne na europejskim rynku jest ważone w Polsce. Branża generuje ponad 157 tys. miejsc pracy, pÅ‚aci rocznie 11 mld zÅ‚ podatków, co roku kupuje też u swoich poddostawców produkty i usÅ‚ugi za przeszÅ‚o 6,5 mld zÅ‚. Jak podkreÅ›la dyrektor ZPPP - branża piwowarska ma szeroko rozbudowany Å‚aÅ„cuch wartoÅ›ci i jest znaczÄ…cÄ… gaÅ‚Ä™ziÄ… polskiej gospodarki.

Prezes Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich Andrzej Olkowski dodaje, że w ostatnich latach zachodzi w niej rewolucja, spowodowana zmianami w upodobaniach konsumentów. RozwijajÄ… siÄ™ segmenty kojarzone z tzw. piwnÄ… rewolucjÄ… - czyli piwa niepasteryzowane, mocno chmielone, smakowe, ale również nisko- i bezalkoholowe, tzw. zerówki.

Klienci poszukujÄ… piw ciekawych - i to zarówno na rynku polskim, jak i europejskim. Ciekawe piwo to pojÄ™cie bardzo szerokie i wiele można w nim zmieÅ›cić. Ostatnie dwa lata to eksplozja sprzedaży piw bezalkoholowych, z zerowÄ… zawartoÅ›ciÄ… alkoholu, ale rosnÄ… również piwa mocno chmielone, owocowe, ale z prawdziwymi owocami, z dodatkiem owoców tropikalnych, z dodatkiem miodu. SÅ‚owem: piwa inne niż jasny lager - mówi Andrzej Olkowski.

Piwowarstwo w ogóle - w Polsce i w caÅ‚ej Europie, zwÅ‚aszcza w krajach "piwnych" - przechodzi dynamiczne zmiany. Zmienia siÄ™ produkt, jakim jest piwo, ale zmienia siÄ™ też konsument, który dzisiaj oczekuje czegoÅ› caÅ‚kiem innego. W Polsce konsumuje siÄ™ coraz mniej mocnych piw wysokoalkoholowych - to jest już margines rynku. ZyskujÄ… natomiast piwa niskoalkoholowe, radlery. Z kolei najszybciej rosnÄ…cÄ… częściÄ… rynku sÄ… piwa caÅ‚kiem bezalkoholowe - dodaje BartÅ‚omiej Morzycki.

Jak podkreÅ›la, w ubiegÅ‚ym roku segment piw bezalkoholowych w Polsce zanotowaÅ‚ 80-procentowy wzrost sprzedaży i byÅ‚a to najwyższa dynamika na caÅ‚ym europejskim rynku. W tym roku branża spodziewa siÄ™ podobnego, być może nawet trzycyfrowego wzrostu.

W tym tempie za 3 do 5 lat w Polsce co dziesiÄ…te piwo bÄ™dzie już piwem bez alkoholu. To potwierdza trend, który wynika z badaÅ„ konsumenckich. DziÅ› konsumenci szukajÄ… w piwie przede wszystkim smaku, a nie alkoholu. Czyli - pijÄ… tyle samo, natomiast proporcja spożycia alkoholu siÄ™ zmienia, coraz wiÄ™kszÄ… część stanowiÄ… piwa bezalkoholowe - mówi BartÅ‚omiej Morzycki.

Innym, wyraźnym trendem w branży piwowarskiej jest w tym momencie premiumizacjÄ…, która oznacza, że wartość rynku roÅ›nie znacznie szybciej niż zmiany wolumenowe. W ubiegÅ‚ym roku rynek zanotowaÅ‚ wzrost rzÄ™du 3-4 proc., natomiast jego wartość zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ o blisko 8 proc.

Na ten efekt zÅ‚ożyÅ‚a siÄ™ premiumizacja, czyli wiÄ™kszy odsetek piw z wyższej półki. Konsumenci piwa coraz częściej eksperymentujÄ…, poszukujÄ… piwnych nowoÅ›ci, piwnych specjalnoÅ›ci i coraz chÄ™tniej, odważniej siÄ™gajÄ… po piwa nowe, z wyższej półki - mówi BartÅ‚omiej Morzycki.

Dyrektor ZwiÄ…zku Pracodawców PrzemysÅ‚u Piwowarskiego podkreÅ›la również, że piwo jest produktem o tradycyjnym charakterze, z kilkusetletniÄ… tradycjÄ… i - mimo różnych trendów i zmian w upodobaniach konsumentów - piwo, jako produkt sam w sobie, zachowa swój tradycyjny charakter.

Jednym z trendów konsumenckich jest wÅ‚aÅ›nie powrót do dawnych smaków, odszukiwanie dawnych receptur. PatrzÄ…c np. na ofertÄ™ mikrobrowarów - ich pomysÅ‚ na biznes czÄ™sto opiera siÄ™ na wykorzystaniu receptur sprzed dziesiÄ…tek czy setek lat i powrót do takiego tradycyjnego ważenia. MyÅ›lÄ™, że piwo w gruncie rzeczy zachowa tradycyjny charakter, natomiast zawsze bÄ™dzie podlegaÅ‚o pewnym modom konsumenckim. W tej chwili takim trendem jest chęć bycia zdrowym, dbania o sylwetkÄ™, co tÅ‚umaczy popularność piw zerówek. One majÄ… mniej kalorii, mogÄ… być spożywane przez osoby aktywne fizycznie. Jako browary, staramy siÄ™ nadążać za tymi trendami i jednoczeÅ›nie wpÅ‚ywać na nie - ocenia BartÅ‚omiej Morzycki.
 
Jak podkreÅ›la, jednym z wyzwaÅ„ dla branży sÄ… obecnie rosnÄ…ce koszty, co wiąże siÄ™ m.in. z podwyżkÄ… cen energii, surowców i kosztów pracy. Wszystkie te czynniki powodujÄ…, że cena piwa jest pod silnÄ… presjÄ… kosztowÄ….

DostÄ™pność i cena surowców, dostÄ™pność wody - to sÄ… rzeczy kluczowe dla przyszÅ‚oÅ›ci branży. PatrzÄ…c na lokalny, polski rynek - także gospodarka odpadami, recykling, obieg zamkniÄ™ty to wszystko sÄ… kwestie, które nas dotyczÄ…, ponieważ jesteÅ›my branżą, która dostarcza na rynek setki milionów, a nawet miliardy butelek i puszek. JesteÅ›my jedynÄ… w Polsce branżą, która na takÄ… skalÄ™ organizuje rynek butelki zwrotnej. 50 proc. piwa jest sprzedawane w butelkach zwrotnych, to jest na polskim rynku jedyny taki przypadek - podkreÅ›la BartÅ‚omiej Morzycki.

Branża piwowarska jest też szczególnie wrażliwa na zmiany regulacyjne - zwÅ‚aszcza te dotyczÄ…ce akcyzy i obszaru polityki zdrowotnej. Dlatego istotne jest, żeby wszelkie nowe zmiany w przepisach byÅ‚y przewidywalne i nie zakłócaÅ‚y funkcjonowania rynku.

Obawiamy siÄ™ podwyżki akcyzy - ale tylko wtedy, jeżeli byÅ‚aby ona niesprawiedliwie lub nierówno wprowadzona. Jeżeli podwyżka akcyzy bÄ™dzie na poziomie, jaki zapowiadaÅ‚o Ministerstwo Finansów i dotknie wszystkie branże alkoholowe w tym samym stopniu - wówczas bÄ™dzie to jakiÅ› czynnik kosztotwórczy, ale sprawiedliwie podzielony. Bardziej obawialibyÅ›my siÄ™, gdyby nastÄ…piÅ‚a jakaÅ› zmiana systemu liczenia akcyzy, ale nie sÄ…dzÄ™, żeby to miaÅ‚o miejsce - mówi Andrzej Olkowski, prezes Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich.

Zbigniew Sikorski, przewodniczÄ…cy Sekretariatu PrzemysÅ‚u Spożywczego Niezależnego Samodzielnego ZwiÄ…zku Zawodowego "Solidarność" dodaje, że wzrost akcyzy - w poÅ‚Ä…czeniu ze wzrostem cen surowców i rosnÄ…cÄ… presjÄ… kosztowÄ… w branży piwowarskiej - może odbić siÄ™ także na sytuacji pracowników zatrudnionych w tym sektorze.
Regulacje dotyczÄ…ce szykowanego wzrostu akcyzy stanowiÄ… pewne zagrożenie dla pracowników w przyszÅ‚oÅ›ci. Branża siÄ™ rozwija doskonale, potrafi wyczuć czego oczekujÄ… klienci na rynku i odpowiednio przestawić swojÄ… produkcjÄ™. W mojej ocenie nie ma rzeczywistych podstaw, żeby tÄ™ akcyzÄ™ podnosić, bo czemu robić coÅ› nowego, jeÅ›li stare funkcjonuje dobrze? - mówi Zbigniew Sikorski.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com