TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2020-11-09 - IGHP: obniżki cen nie poprawiły sytuacji hotelarzy

Tegoroczny sezon dla hotelarzy, mimo że trudny z powodu pandemii, zakończył się definitywnie we wrześniu - alarmuje Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego.

reklama


W październiku hotele pobytowe odnotowały równie niskie wyniki frekwencji, jak obiekty położone w miastach. Nie pomogło obniżenie cen, które zastosowało aż 3/4 hoteli. Nadziei na dodatkowy popyt w kolejnych miesiącach nie daje również Polski Bon Turystyczny - wynika z najnowszego badania IGHP, przeprowadzonego na początku listopada wśród hotelarzy w dniach 2-6 listopada br.

Z badania wynika, że wskaźniki obÅ‚ożenia hoteli wyraźnie pogorszyÅ‚y siÄ™ w drugiej poÅ‚owie października. Åšrednie obÅ‚ożenie hoteli byÅ‚o zróżnicowane, podobnie jak w poprzednich dwóch miesiÄ…cach, jednak na wyraźnie niższym poziomie. 43 proc. obiektów odnotowaÅ‚o Å›redniÄ… frekwencjÄ™ poniżej 20 proc. Kolejna grupa z frekwencjÄ… w przedziale 21-40 proc. to 42 proc. ankietowanych. FrekwencjÄ™ powyżej 40 proc. zadeklarowaÅ‚o już tylko 15 proc. hoteli. Oznacza to również kolejny miesiÄ…c pogorszenia w stosunku do wyników poprzedniej ankiety.

Wyniki hoteli pobytowych ostro w dół

Warto podkreÅ›lić, że w odróżnieniu do poprzednich miesiÄ™cy, w październiku praktycznie nie ma różnicy we wskaźnikach frekwencji pomiÄ™dzy hotelami poÅ‚ożonymi w miastach i poza nimi. To oznacza, że przedÅ‚użony sezon wakacji zakoÅ„czyÅ‚ siÄ™ definitywnie we wrzeÅ›niu i hotele pobytowe zanotowaÅ‚y równie niskie wyniki co hotele miejskie. PotwierdziÅ‚y siÄ™ wiÄ™c przeważajÄ…ce opinie hotelarzy z ankiety wrzeÅ›niowej, że Polski Bon Turystyczny nie wykreuje dodatkowego popytu na usÅ‚ugi hotelarskie w okresach poza sezonem wakacji.

Åšrednia cena za nocleg wciąż spada. W październiku ponad 3/4 hoteli odnotowaÅ‚o niższe ceny niż w roku ubiegÅ‚ym, przy czym dla 52 proc. spadki byÅ‚y wyższe niż o 10 proc. Tylko 14 proc. hoteli zdoÅ‚aÅ‚o utrzymać Å›rednie ceny na ubiegÅ‚orocznym poziomie.

Udział MICE i gości zagranicznych nadal na marginalnym poziomie

Nadal na bardzo niskim poziomie utrzymują się pobyty gości zagranicznych - 85 proc. hoteli odnotowało ich udział poniżej 10 proc.
Niestety, podobnie jak we wrześniu, w drugim po wakacjach miesiącu biznesowym nadal nie widać oznak wzrostu popytu z segmentu tzw. przemysłu spotkań (MICE). Aż 89 proc. hoteli zadeklarowało, że jego udział w przychodach października nie był większy niż 10 proc.

Dane dotyczÄ…ce przyjÄ™tych rezerwacji na kolejne miesiÄ…ce potwierdzajÄ… dotychczasowe obserwacje, tzn. nadal dużą niepewność na rynku usÅ‚ug hotelowych, tendencjÄ™ odkÅ‚adania do ostatniej chwili decyzji zakupowych usÅ‚ug turystycznych, ale przede wszystkim pogÅ‚Ä™biajÄ…cy siÄ™ brak perspektyw odbudowania ruchu biznesowego i MICE, typowych w poprzednich latach segmentów dla miesiÄ™cy jesiennych. Aż 80 proc. hoteli podaje stan rezerwacji na listopad nieprzekraczajÄ…cy 10 proc. posiadanych pokoi. Odpowiednio dla grudnia jest to 83 proc. hoteli, a dla stycznia 92 proc. Należy zaznaczyć, że decyzja dotyczÄ…ca ograniczenia od 7 listopada dziaÅ‚alnoÅ›ci hoteli tylko dla pobytów sÅ‚użbowych zostaÅ‚a podana do wiadomoÅ›ci publicznej dwa dni po wysÅ‚aniu ankiety IGHP.

Więcej zwolnień pracowników w hotelach

PogorszyÅ‚a siÄ™ również sytuacja z zatrudnieniem pracowników. Dane ankietowe wskazujÄ…, że w październiku 28 proc. hoteli (ponad dwa razy wiÄ™cej niż we wrzeÅ›niu) dokonaÅ‚o wypowiedzeÅ„ umów o pracÄ™, a jednoczeÅ›nie aż 58 proc. planuje takie dziaÅ‚ania przed koÅ„cem roku.

Aż 82 proc. ankietowanych hoteli ma lub deklaruje, że w najbliższym czasie bÄ™dzie miaÅ‚o trudnoÅ›ci zwiÄ…zane z utrzymaniem pÅ‚ynnoÅ›ci finansowej. 80 proc. hoteli nie przewiduje osiÄ…gniÄ™cia zysku z dziaÅ‚alnoÅ›ci operacyjnej wczeÅ›niej niż na koniec 2021 roku. 97 proc. hoteli prognozuje powrót do poziomu przychodów z lat 2018-19 nie wczeÅ›niej niż w roku 2022 i z tym rokiem zwiÄ…zane sÄ… najwiÄ™ksze oczekiwania: 48 proc. obiektów.
Po raz pierwszy w ankiecie zostaÅ‚o umieszczone pytanie otwarte. DotyczyÅ‚o propozycji dziaÅ‚aÅ„ ratowania swojego hotelu w obliczu dalszej, trudnej sytuacji epidemicznej. Wszystkie propozycje dziaÅ‚aÅ„ można podzielić na 5 głównych opcji: pomoc paÅ„stwa, dziaÅ‚ania restrukturyzacyjne, dziaÅ‚ania marketingowe i prosprzedażowe, zmiana profilu dziaÅ‚alnoÅ›ci oraz rezygnacja / zawieszenie dziaÅ‚alnoÅ›ci. Zdecydowana wiÄ™kszość hoteli, bo 52 proc., wskazaÅ‚o na pomoc paÅ„stwa. DrugÄ… najliczniejszÄ… opcjÄ… byÅ‚a restrukturyzacja kosztów (18 proc). 15 proc. hoteli wskazaÅ‚o jako trzeciÄ… opcjÄ™ rezygnacji / zawieszenia dziaÅ‚alnoÅ›ci. Propozycje marketingowe oraz zmiany profilu dziaÅ‚alnoÅ›ci byÅ‚y na zbliżonym poziomie - odpowiednio 9 proc. i 7 proc.

IGHP przeprowadziÅ‚a ankietÄ™ online wÅ›ród hotelarzy w dniach 2-6 listopada. UdziaÅ‚ w badaniu wzięła rekordowa liczba 306 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. PrzeważajÄ… hotele miejskie - ponad 65 proc. Obiekty sieciowe stanowiÄ… 24 proc. WiÄ™kszość ankietowanych (82 proc.) to hotele liczÄ…ce do 150 pokoi, a Å›rednia wielkość obiektu wynosi 88 pokoi. Podobne liczbowo grupy stanowiÄ… hotele, w których przeważa ruch biznesowy (37 proc.) oraz Å‚Ä…czÄ…ce segment biznesowy z turystycznym (39 proc.). Hotele specjalizujÄ…ce siÄ™ w turystyce wypoczynkowej stanowiÄ… 24 proc. DominujÄ…cymi formami biznesu hotelowego wÅ›ród ankietowanych obiektów sÄ… mikro, maÅ‚e i Å›rednie przedsiÄ™biorstwa (84 proc.).



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com