TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2023-03-24 - IGHP - luty nie był zły

Satysfakcjonującą frekwencję, czyli powyżej 50 proc. obłożenia, osiągnęła w lutym ponad połowa hoteli, w tym 17 proc. obiektów - powyżej 70 proc. Zmniejszyła się różnica pomiędzy wynikami hoteli wypoczynkowych i biznesowych - to jeden z wniosków płynących z najnowszej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, przeprowadzonej na początku marca. Wkrótce wydłużony weekend wielkanocny, jednak na razie hotele odnotowują niski stan rezerwacji. Oznacza to, że branża wciąż boryka się z tzw. krótkim oknem rezerwacyjnym.

reklama


W lutym, po kilku miesiÄ…cach spadkowego trendu, nastÄ…piÅ‚a wyraźna poprawa w stosunku do stycznia br. ZmalaÅ‚a grupa hoteli z frekwencjÄ… mniejszÄ… niż 30 proc. i jednoczeÅ›nie istotnie zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ z obÅ‚ożeniem powyżej 50 proc. Nie byÅ‚o także, jak w ubiegÅ‚ych miesiÄ…cach, dużych dysproporcji w wynikach obiektów wypoczynkowych / pozamiejskich w stosunku do hoteli biznesowych / miejskich - w tych kategoriach odnotowano zbliżone wyniki, do czego przyczyniÅ‚ siÄ™ okres peÅ‚nego miesiÄ…ca ferii zimowych w lutym.

W caÅ‚ej grupie hoteli uczestniczÄ…cych w ankiecie, 24 proc. (o 10 pp. mniej niż w styczniu) nie przekroczyÅ‚o frekwencji 30 proc., a satysfakcjonujÄ…cy poziom obÅ‚ożenia powyżej 50 proc. uzyskaÅ‚a ponad poÅ‚owa hoteli (51 proc. - odpowiednio o 19 pp. wiÄ™cej niż w styczniu), w tym 17 proc. obiektów - powyżej 70 proc.

WÅ›ród hoteli miejskich 57 proc. (19 pp. wiÄ™cej niż w styczniu) uzyskaÅ‚o frekwencjÄ™ powyżej 50 proc. Z kolei 19 proc. hoteli nie przekroczyÅ‚o obÅ‚ożenia 30 proc. W grupie hoteli pozamiejskich 40 proc. obiektów (aż o 22 pp. wiÄ™cej niż w styczniu) zanotowaÅ‚o frekwencjÄ™ powyżej 50 proc. a dokÅ‚adnie 1/3 (14 pp. mniej niż w styczniu) stanowiÅ‚a grupa, która uzyskaÅ‚a obÅ‚ożenie poniżej 30 proc.

Zbliżone relacje zanotowaÅ‚y obiekty w podziale na obsÅ‚ugujÄ…ce goÅ›ci z segmentów biznesowego oraz wypoczynkowego. Niemal poÅ‚owa hoteli biznesowych (48 proc.) uzyskaÅ‚a obÅ‚ożenie powyżej 50 proc. Z kolei frekwencji 30 proc. nie osiÄ…gnęło 21 proc. hoteli. WÅ›ród obiektów wypoczynkowych 52 proc. (aż o 25 pp. wiÄ™cej niż w styczniu) odnotowaÅ‚o frekwencjÄ… powyżej 50 proc., a 23 proc. (o 21 pp. mniej niż w styczniu), uzyskaÅ‚o obÅ‚ożenie poniżej 30 proc.

Dane dotyczÄ…ce Å›redniej ceny wciąż Å›wiadczÄ… o tendencji wzrostowej. Odpowiedzi wskazujÄ…, że wzrost cen w stosunku do lutego 2022 roku odnotowaÅ‚a zdecydowana wiÄ™kszość hoteli, bo aż 82 proc. Dwie najliczniejsze grupy wskazaÅ‚y na wzrosty do 10 proc. i w przedziale 11-20 proc. - odpowiednio 25 proc. i 37 proc. hoteli. Kolejne dwie grupy z przedziaÅ‚ami wzrostów 21-30 proc. i powyżej 30 proc. stanowiÅ‚y odpowiednio 11 proc. i 9 proc. Konieczność podnoszenia cen przez hotele wynika z wciąż rosnÄ…cych kosztów towarów i usÅ‚ug, w tym przede wszystkim żywnoÅ›ci, wynagrodzeÅ„ oraz gazu i energii elektrycznej.

Dane dotyczÄ…ce przyjÄ™tych rezerwacji na kolejny miesiÄ…c także Å›wiadczÄ… o poprawie w stosunku do prognoz z poprzedniego miesiÄ…ca, jeÅ›li chodzi o odsetek obiektów z obÅ‚ożeniem poniżej 30 proc. JednoczeÅ›nie jednak także mniej jest hoteli z aktualnÄ… frekwencjÄ… powyżej 50 proc. Nie ma istotnych różnic pomiÄ™dzy hotelami biznesowymi i wypoczynkowymi.

Na marzec poÅ‚owa hoteli wskazuje aktualnÄ… frekwencjÄ™ (na dzieÅ„ wypeÅ‚nienia ankiety) poniżej 30 proc. (miesiÄ…c temu dla lutego byÅ‚o to 57 proc.). Z kolei obÅ‚ożenie powyżej 50 proc. posiada 15 proc. hoteli (tu pogorszenie o 4 pp. w stosunku do lutego). W hotelach biznesowych również poÅ‚owa obiektów nie przekracza frekwencji 30 proc. (poprawa o 16 pp.), a powyżej 50 proc. wskazuje 11 proc. (tyle samo, co prognozowano miesiÄ…c temu dla lutego). Wskaźniki aktualnego obÅ‚ożenia dla obiektów wypoczynkowych to także poÅ‚owa hoteli (51 proc.) z frekwencjÄ… poniżej 30 proc. i 19 proc. z obÅ‚ożeniem powyżej 50 proc. (pogorszenie o 11 pp. w stosunku do prognozy sprzed miesiÄ…ca dla lutego - efekt zakoÅ„czonych ferii zimowych).

WÅ›ród wszystkich hoteli uczestniczÄ…cych w ankiecie 20 proc. (poprawa o 8 pp. w stosunku do prognozowanych danych z ankiety sprzed miesiÄ…ca) nie przekroczyÅ‚o w czasie ferii zimowych obÅ‚ożenia 30 proc. Do tego należy jednak dodać 32 proc. obiektów (ale to także poprawa o 12 pp. do ankiety sprzed miesiÄ…ca), które w ogóle nie sprzedawaÅ‚y oferty specjalnej. Obiektów, które uzyskaÅ‚y frekwencjÄ™ w zakresie 30-70 proc., byÅ‚o 36 proc., natomiast hoteli wypeÅ‚nionych wiÄ™cej niż w 70 proc. byÅ‚o 12 proc. (9 pp. wiÄ™cej niż prognozy sprzed miesiÄ…ca). Hotele biznesowe, jak przewidywaÅ‚y prognozy, w czasie ferii wypadÅ‚y gorzej niż wypoczynkowe. 55 proc. nie sprzedawaÅ‚o oferty, a obÅ‚ożenie poniżej 30 proc. zanotowaÅ‚o 18 proc. obiektów. W hotelach wypoczynkowych byÅ‚o wyraźnie lepiej niż wskazywaÅ‚y prognozy miesiÄ…c temu, ale nadal trudno uznać te wyniki za w peÅ‚ni satysfakcjonujÄ…ce. 19 proc. nie sprzedawaÅ‚o oferty i także 19 proc. (poprawa o 22 pp. w stosunku do prognoz z ankiety sprzed miesiÄ…ca) nie przekroczyÅ‚o obÅ‚ożenia 30 proc. Obiektów zapeÅ‚nionych w ponad 50 proc. byÅ‚o jednak tylko 40 proc., w tym z frekwencjÄ… powyżej 70 proc. 13 proc.

Przed nami wydÅ‚użony weekend zwiÄ…zany ze ÅšwiÄ™tami Wielkanocnymi. Jednak stan rezerwacji w tym okresie, przynajmniej na razie, jest na niskim poziomie. Dla caÅ‚ej grupy hoteli uczestniczÄ…cych w ankiecie 33 proc. posiada aktualnie obÅ‚ożenie poniżej 30 proc. Do tego należy dodać grupÄ™ 27 proc. obiektów, które nie sprzedajÄ… oferty specjalnej w tym okresie. Hoteli wypeÅ‚nionych wiÄ™cej niż w 50 proc. jest 22 proc. Hotele biznesowe, podobnie jak w czasie ferii zimowych, wypadajÄ… wyraźnie gorzej niż wypoczynkowe. PoÅ‚owa nie sprzedaje oferty, a obÅ‚ożenie poniżej 30 proc. notuje 36 proc. obiektów. W hotelach wypoczynkowych 10 proc. nie sprzedaje oferty, a 23 proc. posiada aktualnie obÅ‚ożenie poniżej 30 proc. PoÅ‚owa obiektów jest już jest zapeÅ‚niona w ponad 50 proc., w tym z frekwencjÄ… powyżej 70 proc. jest 17 proc. hoteli.

W przestrzeni medialnej pojawiÅ‚y siÄ™ informacje dotyczÄ…ce wstÄ™pnych analiz możliwoÅ›ci wydÅ‚użenia okresu wakacji letnich, na wzór ferii zimowych, o dodatkowe 2 tygodnie w czerwcu i 2 tygodnie we wrzeÅ›niu. Opinia branży na ten temat, na podstawie danych ankietowych, jest nastÄ™pujÄ…ca: dla 26 proc. hoteli nie ma to znaczenia, a 16 proc. nie ma zdania, 35 proc. obiektów jest za takim rozwiÄ…zaniem i jednoczeÅ›nie 23 proc. jest przeciwna. Jak siÄ™ należaÅ‚o spodziewać, odsetek hoteli za i przeciw takiemu rozwiÄ…zaniu jest wyraźnie różny w grupach hoteli wypoczynkowych i biznesowych. Te pierwsze popierajÄ… pomysÅ‚ wydÅ‚użenia wakacji w 56 proc., 13 proc. jest przeciwnych, dla 15 proc. nie ma to znaczenia, a 17 proc. nie ma zdania. Dla hoteli biznesowych odpowiednio 37 proc. jest przeciwna, tylko 3 proc. popiera wydÅ‚użenie wakacji, dla 42 proc. nie ma to znaczenia, a 18 proc. nie ma zdania.

W ankiecie przeprowadzonej w dniach 6-9 marca 2023 roku wzięło udziaÅ‚ 168 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. SpoÅ›ród nich 64 proc. poÅ‚ożonych jest w miastach. 24 proc. to obiekty sieciowe. WiÄ™kszość ankietowanych (85 proc.) to hotele liczÄ…ce do 150 pokoi, 67 proc. hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a Å›rednia wielkość obiektu wyniosÅ‚a 85 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiÅ‚y 37 proc., 29 proc. specjalizujÄ…ce siÄ™ w turystyce wypoczynkowej a Å‚Ä…czÄ…ce segment biznesowy z turystycznym 34 proc. DominujÄ…cymi formami biznesu hotelowego wÅ›ród ankietowanych obiektów sÄ… mikro, maÅ‚e i Å›rednie przedsiÄ™biorstwa (95 proc.).



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com