TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2021-02-09 - KLM odbył pierwszy lot z wykorzystaniem syntetycznego paliwa lotniczego

Linie lotnicze KLM wykonały pierwszy na świecie lot pasażerski z wykorzystaniem syntetycznego paliwa lotniczego, które zostało wyprodukowane bez użycia surowców kopalnych, ale na bazie dwutlenku węgla (pochodzącego z przemysłu i rolnictwa), wody i energii ze źródeł odnawialnych - z wiatru i słońca.

reklama


500 litrów takiego paliwa wykorzystano (w postaci mieszanki) podczas lotu KLM na trasie z Amsterdamu do Madrytu, który odbył się 22 stycznia b.r. Przedsięwzięcie zostało zaprezentowane przez koncern paliwowy Shell (producent syntetycznej nafty) oraz Linie Lotnicze KLM podczas konferencji poświęconej zrównoważonym paliwom lotniczym (SAF), która odbyła się 8 lutego 2021 w Hadze, z inicjatywy Cory van Nieuwenhuizen - Minister Infrastruktury i Gospodarki Wodnej Królestwa Niderlandów. W konferencji wzięli udział między innymi politycy struktur europejskich, decydenci, przedstawiciele biznesu, przemysłu lotniczego i organizacji pozarządowych, a także europejskie media.

Syntetyczna nafta lotnicza wykorzystana przez KLM, powstaje z odnawialnej energii (słonecznej i wiatrowej), wody i dwutlenku węgla. Ten ostatni jest pobierany z atmosfery i pochodzi z emisji zakładów przemysłowych i rolnictwa. Podczas spalania takiej kerozyny w locie, wyrównuje się ilość szkodliwych składników w powietrzu, zatem paliwo pozostaje neutralne klimatycznie. Aktualnie przepisy pozwalają na tworzenie mieszanki z wykorzystaniem maksymalnie do 50% alternatywnego paliwa z tradycyjną kerozyną z ropy.

Jestem dumny, że KLM mógł wykonać pierwszy w branży lot pasażerski przy użyciu syntetycznej nafty lotniczej, wyprodukowanej z zasobów odnawialnych. Przejście od paliw kopalnych do zrównoważonych alternatyw jest jednym z największych wyzwań w lotnictwie. Modernizacja floty znacząco przyczyniła się do redukcji emisji CO2, ale to za mało. Znaczące efekty osiągniemy poprzez szersze zastosowanie zrównoważonego paliwa lotniczego w samolotach obecnej generacji, możliwe dzięki zwiększeniu skali jego produkcji. Dlatego już jakiś czas temu nawiązaliśmy współpracę z różnymi partnerami, aby stymulować rozwój zrównoważonej nafty syntetycznej. Pierwszy lot na syntetycznej nafcie dowodzi, że jest to możliwe w praktyce i że możemy dalej działać na tym polu.- powiedział Pieter Elbers, Prezes KLM.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com