TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
9 listopada przypada 30. rocznica otwarcia granicy NRD do Republiki Federalnej Niemiec. Z tej okazji Niemiecka Centrala Turystyki (DZT) rozpoczyna światową kampanię, której partnerem premium jest Hanse Merkur.
reklama
Kampania "Niemcy jako cel podróży - 30 lat po upadku Muru Berlińskiego" ma umożliwić reprezentatywne rozeznanie w możliwościach turystycznych w Niemczech, ponieważ kraj w ciągu ostatnich 30 lat zyskuje coraz większą popularność wśród turystów zagranicznych.
Niemiecka oferta turystyczna bogatsza dzięki zjednoczeniu
Zlikwidowanie wewnątrzniemieckiej granicy 9 listopada 1989 roku nie tylko pozwoliło na swobodne podróżowanie po świecie mieszkańcom wschodniej części Niemiec; otworzyło także milionom turystów z zagranicy szereg możliwości poznawania i doświadczania natury i kultury dawnej NRD.
W latach następujących po zburzeniu Muru nastąpił gwałtowny rozwój turystyki, która stała się znaczącą gałęzią gospodarki. Obecnie branża generuje przychody przekraczające 105 miliardów euro, co stanowi 4% PKB i zapewnia trzy miliony miejsc pracy w Niemczech.
Krajowe i międzynarodowe spółki hotelarskie oraz wielu niezależnych biznesmenów mają swój udział w rozwoju hotelarstwa i gastronomii, które dzisiaj w niczym nie ustępują pod względem standardu świadczonych usług i zróżnicowania oferty starym krajom związkowym. W ponad 20000 hoteli do dyspozycji gości znajduje się 800000 pokoi i blisko 1,5 miliona łóżek, a ponad 300 lokali gastronomicznych posiada prestiżowe wyróżnienia.
W "nowych" Niemczech znajdują się także liczne unikatowe zabytki i atrakcje turystyczne o dużym znaczeniu dla historii i kultury, które w okresie pozjednoczeniowym poddano kosztownej renowacji i udostępniono do zwiedzania turystom. Znaczenia turystycznego nabrały metropolie kulturalne, jak chociażby centrum Drezna z odbudowanym kościołem NMP i zamkiem, czy Berlin, Lipsk, Halle, Magdeburg i wiele innych prężnie rozwijających się miast.
Mocne impulsy dla niemieckiej turystyki przyjazdowej
Upadek Muru Berlińskiego w listopadzie 1989 r. i zjednoczenie Niemiec w następnym roku stały się najsilniejszymi motorami wzrostu niemieckiej turystyki przyjazdowej.
Zaraz po upadku komunizmu (od 1993 istnieje wspólna statystyka) w starej Republice Federalnej notowano 31 milionów noclegów gości z zagranicy rocznie, a w byłej NRD 3,4 miliona. Od roku 1993 do 2018 liczba noclegów gości zagranicznych w Niemczech wzrosła ponad dwukrotnie, z 34,7 do 87,7mln.
W ubiegłym roku został z kolei zanotowany dziewiąty z rzędu rekord w niemieckiej turystyce przyjazdowej. Jednocześnie, od czasu zjednoczenia, niemiecka turystyka przyjazdowa rozwija się w dłuższej perspektywie szybciej niż turystyka europejska i światowa.
W rywalizacji kierunków turystycznych zjednoczone Niemcy zajmują również wysoką pozycję. W 2006r., bezpośrednio po mistrzostwach świata w piłce nożnej, GfK Roper Nation Brands Index, który odzwierciedla wartość marki danego kraju, umieścił Niemcy na pierwszym miejscu pośród 50 porównywalnych krajów. Od tego czasu Niemcy zawsze zajmują miejsce w pierwszej trójce.
World Economic Forum postrzega Niemcy jako kraj wysoko rozwinięty gospodarczo, umieszczając jena 3. miejscu w ogólnoświatowym zestawieniu 140 państw. Znajduje to również odzwierciedlenie po stronie podaży: 3. miejsce w Travel & Tourism Competitiveness Index.
Zjednoczone Niemcy osiągnęły również pierwsze miejsce jako cel wyjazdów kulturalnych Europejczyków, pierwsze miejsce na świecie jako cel dla międzynarodowych targów branżowych, pierwsze miejsce w Europie jako kierunek dla konferencji i kongresów, pierwsze miejsce jako cel podróży miejskich Europejczyków, drugie miejsce jako cel międzynarodowych podróży luksusowych oraz pierwsze miejsce jako cel podróży dla młodych Europejczyków w wieku 15 -24 lat.
Szczególnie silne efekty widoczne we wschodnich krajach związkowych
Wschodnioniemieckie kraje związkowe zyskiwały szczególnie z dynamicznego rozwoju turystyki w Niemczech. W samych tylko nowych krajach związkowych (w tym w Berlinie) liczba międzynarodowych noclegów w okresie 1993-2018 wzrosła sześciokrotnie,z 3,4 mln do 20,5 mln.
Berlin dominuje w turystyce przyjazdowej w nowych krajach związkowych z 15,1 mln noclegów turystów zagranicznych. W rankingu wszystkich 16 krajów związkowych Saksonia zajęła w 2018 r. 9. miejsce z 2,2 mln noclegów zagranicznych, następnie Brandenburgia i Meklemburgia-Pomorze Przednie z 1,1 mln noclegów na 11. i 12. miejscu, Turyngia i Saksonia Anhalt z 0,6 mln noclegów na 13. i 14. miejscu.
Podczas gdy udział wszystkich nowych krajów związkowych, w tym Berlina w niemieckim rynku turystyki przyjazdowej w 1993 r. wynosił tylko10 procent, to do 2018 r. liczba ta podwoiła się do ponad 23 procent.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami