TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2018-07-16 - Komisja Europejska zarzuca Airbnb Å‚amanie prawa

Komisja Europejska i unijne organy ochrony konsumentów domagają się od Airbnb dostosowania warunków działania do unijnych przepisów konsumenckich oraz przejrzystości w prezentacji cen.

reklama


Coraz wiÄ™cej konsumentów rezerwuje swoje wakacyjne zakwaterowanie on-line, a sektor ten utworzyÅ‚ wiele nowych możliwoÅ›ci dla turystów. Popularność nie może być wymówkÄ… dla nieprzestrzegania unijnych przepisów konsumenckich. Konsumenci muszÄ… z Å‚atwoÅ›ciÄ… rozumieć za co i w jaki sposób pÅ‚acÄ… za usÅ‚ugi, a także uzyskać jasne wytyczne, dotyczÄ…ce np. anulowania rezerwacji przez gospodarza. OczekujÄ™, że Airbnb szybko podejmie odpowiednie dziaÅ‚ania. - powiedziaÅ‚a V ra Jourová, komisarz do spraw sprawiedliwoÅ›ci, konsumentów i równouprawnienia pÅ‚ci.

Zdaniem Komisji Europejskiej, obecny sposób prezentowania cen przez Airbnb oraz szereg warunków są niezgodne z dyrektywą o nieuczciwych praktykach handlowych, dyrektywą w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich, a także rozporządzeniem w sprawie jurysdykcji, prawa właściwego, uznawania i wykonywania orzeczeń. Z tego względu, europejskie organy ochrony konsumentów i Komisja zażądały od Airbnb szeregu zmian.

Przedsiębiorstwo ma czas do końca sierpnia, aby zaproponować swoje rozwiązania. Następnie Komisja i europejskie organy ochrony konsumentów rozpatrzą proponowane zmiany. Jeżeli nie będą one satysfakcjonujące, Airbnb może podlegać działaniom w zakresie egzekwowania przepisów.

Przejrzystość cen i innych nieuczciwych praktyk handlowych

Prezentacja cen oraz obecne rozróżnienie między prywatnymi a profesjonalnymi gospodarzami nie są zgodne z wymogami prawa UE, w szczególności z dyrektywą o nieuczciwych praktykach handlowych. Według unijnych urzędników, Airbnb powinno:



Doprecyzowanie warunków umów i skreślenie niezgodnych z prawem postanowień

Regulaminy korzystania z Airbnb powinny zostać dostosowane do europejskiego prawa ochrony konsumenta. Dyrektywa w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich wymaga standardowych warunków umownych, które nie mogą powodować znaczącej nierównowagi między prawami i obowiązkami stron, ze szkodą dla konsumenta. Przepisy dyrektywy zobowiązują także do tego, by warunki były sporządzone prostym i zrozumiałym językiem, aby konsumenci otrzymywali jasną i czytelną informację o swoich prawach.W odniesieniu do Airbnb oznacza to, na przykład:


Ponadto Airbnb powinno zamieścić łatwo dostępny link do platformy internetowego rozstrzygania sporów (ODR) oraz wszystkie niezbędne informacje dotyczące rozstrzygania sporów, zgodne z rozporządzeniem w sprawie ODR, na swojej stronie internetowej.

Airbnb ma obecnie czas do końca sierpnia, aby przedstawić dokładne rozwiązania dotyczące postępowania w sposób zgodny z unijnymi przepisami prawa ochrony konsumentów. Komisja oraz organy ochrony konsumentów spotkają się, w razie konieczności, z Airbnb we wrześniu, aby rozwiązać wszelkie problematyczne kwestie. Jeżeli propozycje przedsiębiorstwa nie zostaną uznane za satysfakcjonujące, urzędy ochrony konsumentów mogą zadecydować o zastosowaniu środków egzekwowania.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com