TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Skuteczne egzekwowanie praw podróżnych wymaga lepszego i spójnego prawodawstwa - twierdzi Organizacja Związków Biur Podróży Unii Europejskiej (ECTAA).
reklama
Pandemia COVID-19 była dla branży turystycznej zdecydowanie najgorszym z dotychczasowych kryzysów. Zdaniem ECTAA, kryzys ten również uwypuklił również niedociągnięcia istniejących przepisów unijnych regulujących sprzedaż usług turystycznych i transportowych. W 2021 r. Komisja Europejska ogłosiła, że dokona przeglądu obowiązującej dyrektywy turystycznej i rozważy ewentualną zmianę jej tekstu. Mając to na uwadze, ECTAA opublikowała swoje stanowisko w sprawie zbliżającego się przeglądu dyrektywy w sprawie podróży zorganizowanych.
ECTAA podkreśla, iż podczas pandemii organizatorzy/sprzedawcy detaliczni nie mogli zwracać pieniędzy swoim klientom ze względu na niemożność odzyskania pieniędzy od usługodawców, a w szczególności od linii lotniczych. Sytuacja ta była szkodliwa dla całego łańcucha wartości, a szczególnie dla podróżnych korzystających z usług biur podróży. Organizacja przekonuje o pilnej potrzebie wzmocnienia praw podróżnych w obszarach, które nie zostały jeszcze uwzględnione w dyrektywie turystycznej.
Stanowisko ECTAA ma na celu zajęcie się dwoma głównymi wnioskami wyciągniętymi z pandemii. Po pierwsze, dostosowanie standardów ochrony innych przepisów dotyczących pasażerów (w szczególności rozporządzenia w sprawie praw pasażerów linii lotniczych) do tych zawartych w dyrektywie turystycznej, co miałoby rozwiązać problem sprzecznych przepisów. Po drugie, znaczenie, jakie ma prawodawstwo dotyczące
stosunków między przedsiębiorstwami, aby umożliwić dalsze funkcjonowanie ekosystemu podróży w przypadku zakłóceń.
ECTAA zwraca się zatem do Komisji o dokonanie przeglądu dyrektywy w sprawie zorganizowanych podróży. Zdaniem przedstawicieli organizacji, KE powinna ustanowić ochronę przed niewypłacalnością linii lotniczych oraz nałożyć na usługodawców pobierających przedpłaty obowiązek szybkiego zwrotu pieniędzy wpłaconych przez organizatora imprezy turystycznej, aby mógł on z kolei zwrócić je swoim klientom.
Kryzys pokazał, że ochrona podróżnych może być lepsza tylko wtedy, gdy cały ekosystem będzie działał w sposób zharmonizowany. Dlatego właśnie ochrona pasażerów linii lotniczych oraz relacje między firmami muszą odpowiadać standardom podróży pakietowych - powiedział prezes ECTAA, Paweł Niewiadomski.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami