TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
2025-07-01 - Jakie są preferencje Polaków w tym roku?
Polacy podróżują coraz częściej i ciekawiej - stawiamy na objazdówki, rodzinne wakacje, aktywny wypoczynek i klasyczne all-inclusive. Jeździmy za granicę zarówno z biurami podróży, jak i na własną rękę. Wyjazdy planujemy przez strony internetowe, aplikacje, a nawet z pomocą sztucznej inteligencji, ale rezerwować je lubimy też u agentów.
reklama
Do zorganizowanych wyjazdów przekonuje nas komfort, bezpieczeństwo i oszczędność czasu. Ostateczny wybór konkretnego wyjazdu zależy jednak od ceny i kierunku. Taki obraz polskich turystów rysuje się w Raporcie "Turystyka 2030: Nowe potrzeby i oczekiwania Klientów biur podróży", który wspólnie z ekspertami branży ubezpieczeniowej i turystycznej opracowała Europa Ubezpieczenia.
Raport "Turystyka 2030: Nowe potrzeby i oczekiwania Klientów biur podróży" pokazuje, jakie są obecnie priorytety podróżnych w Polsce oraz jakie czynniki wpływają na wybór formy i miejsca wypoczynku. To kompleksowe podsumowanie aktualnych trendów i postaw polskich turystów, przygotowane w oparciu o badanie przeprowadzone przez firmę badawczą ARC Rynek i Opinia w maju br. na grupie ponad 600 osób wyjeżdżających turystycznie za granicę.
Jak wynika z Raportu badani najczęściej wyjeżdżają na krótkie wyjazdy 3-4 razy w roku (48%), najczęściej w granicach Polski (68%). Takie podróże są w zdecydowanej większości organizowane samodzielnie (80%). Długie wyjazdy organizujemy najczęściej 1-2 razy w roku (72%). W przypadku tych wyjazdów 56% badanych korzysta z biur podróży.
Rodzinne wakacje cieszą się największą popularnością - aż 48% badanych deklaruje, że najchętniej spędza urlop z najbliższymi. Niewiele mniej osób - 41% - wybiera objazdówki, a 38% decyduje się na city break, czyli krótkie wypady do miast pełnych atrakcji. Podobną popularność mają wakacje typu
all-inclusive, które wybiera 37% badanych. Aż 26% respondentów stawia na aktywne wyjazdy sportowe, organizowane samodzielnie. Zdecydowanie rośnie popularność turystyki aktywnej, gdzie podróżni szukają wyzwań związanych z wypoczynkiem połączonym z uprawianiem sportów, jak np. wędrówki, jazda na rowerze czy sporty wodne. Podróże przygodowe wskazuje 21% badanych, co sugeruje niemałe zainteresowanie wyjazdami w bardziej nietypowe i odległe miejsca, które oferują niezapomniane przeżycia. Na popularności zyskują także bardziej wyspecjalizowane formy wypoczynku - 14% Polaków wybiera wyjazdy typu well-being i spa, a 8% stawia na kulinarne podróże w poszukiwaniu lokalnych smaków.
Patrząc na preferencje turystyczne Polaków wyraźnie widać, że coraz więcej osób korzysta z różnych form turystyki aktywnej obejmującej zarówno zwiedzanie jak i aktywności sportowe. Dostosowanie ochrony ubezpieczeniowej do zmieniających się form podróżowania Polaków stanowi wyzwanie zarówno dla biur podróży jak i ubezpieczycieli. Warto pamiętać, że turysta wymaga ochrony ubezpieczeniowej dostosowanej do miejsca, w którym planuje wypoczywać, sposobu spędzania wolnego czasu jak i stanu zdrowia. komentuje Katarzyna Szepczyńska, Dyrektor Departamentu Sprzedaży Ubezpieczeń Turystycznych Europa Ubezpieczenia.

Cyfrowe narzędzia odgrywają coraz większą rolę w planowaniu zagranicznych wyjazdów. Połowa Polaków korzysta z serwisów rezerwacyjnych, a 40% przegląda strony internetowe i aplikacje biur podróży. Co trzeci turysta zagląda do porównywarki ofert, co pokazuje rosnącą wagę nowych technologii w procesie decyzyjnym. Coraz większe znaczenie zyskują ponadto media społecznościowe. Niemal 1/3 badanych korzysta z nich podczas planowania urlopu, a 21% sprawdza opinie na forach turystycznych. Co ciekawe, aż 11% respondentów przyznaje, że przy organizacji wyjazdu wspiera się sztuczną inteligencją. Mimo cyfrowej rewolucji, nie rezygnujemy jednak z tradycyjnych źródeł informacji - aż 40% Polaków ufa rekomendacjom rodziny i znajomych.
W ramach Raportu Europa Ubezpieczenia sprawdziła również, jakie są motywacje Polaków do korzystania z biur podróży. Jak pokazują wyniki badania konsumenci korzystający z biur podróży szukają nie tylko atrakcyjnych warunków finansowych, ale także zaufania, komfortu i szeroko pojętego wsparcia w podróżowaniu. Decyzja o skorzystaniu z usług biura podróży często opiera się na potrzebie wygody i ograniczeniu wysiłku związanego z organizacją wyjazdu. Wspomniane czynniki, czyli wygoda (53%) i oszczędność czasu (44%) - przeważają nad względami finansowymi czy ofertowymi. W dalszej kolejności Klienci wskazują na chęć korzystania z ofert all-inclusive (43%) oraz korzystne ceny (30%), które oferują biura podróży. Klienci chętnie korzystają z wyjazdów zorganizowanych również z uwagi na poczucie bezpieczeństwa, które te zapewniają. Bezpieczeństwo to rozumiane jest zarówno jako opieka podczas podróży (39%), jak i pewność co do jakości usług (30%). Polscy turyści korzystają również z biur podróży, ponieważ są one polecane przez bliskich (18%) oraz z uwagi na potrzebę podróżowania w grupie (16%).
Preferencje i motywacje Polaków korzystających z usług biur podróży wskazują na silną orientację na wygodę, bezpieczeństwo i oszczędność czasu. Choć cena i atrakcyjność ofert pozostają bardzo ważne, to właśnie zminimalizowanie wysiłku organizacyjnego oraz poczucie bezpieczeństwa zapewniane przez organizatorów w trakcie wyjazdu są bardzo ważne dla wielu klientów. Elementem bezpieczeństwa zapewnianego podczas podróży są również ubezpieczenia turystyczne, które postrzegane są jako element standardowej oferty, dający dodatkowe zabezpieczenie w razie nieprzewidzianych sytuacji. dodaje Katarzyna Szepczyńska.

Wyniki badania jednoznacznie wskazują, że cena (66%) oraz kierunek wyjazdu (63%) są najważniejszymi czynnikami decydującymi o wyborze wycieczki z biura podróży. Wysoka jakość zakwaterowania (53%) oraz odpowiednia lokalizacja hotelu (47%) również mają duże znaczenie, co podkreśla potrzebę zapewnienia komfortu i wygody podczas pobytu. Istotny wpływ na decyzję ma również rodzaj wyżywienia (43%), wskazując na preferencje dotyczące kompleksowości usług. Bezpieczeństwo transportu (35%) oraz obsługa klienta (34%) to aspekty, które mają znaczenie dla turystów w dalszej kolejności. Dla części respondentów istotne są także takie czynniki jak dostępność wycieczek dodatkowych (28%), opinie o biurze (28%) czy elastyczność oferty (26%).

Klienci biur podróży korzystają z różnych kanałów kontaktu przy dokonywaniu rezerwacji. Coraz więcej osób rezerwuje wycieczki online, za pośrednictwem stron internetowych (49%) lub aplikacji mobilnych. najpopularniejszym kanałem rezerwacji jest strona internetowa biura, na co wskazało ją 49% badanych. Niewiele mniej, bo 48%, lubi też jednak osobistą wizytę u agenta turystycznego. Coraz większą rolę odgrywają także nowe technologie - 21% respondentów korzysta z aplikacji mobilnych, a 11% wybiera kontakt telefoniczny z konsultantem. Różnorodność preferowanych kanałów kontaktu wskazuje na potrzebę oferowania zróżnicowanych form obsługi klienta, dostosowanych do różnych grup odbiorców.

Ubezpieczenia podróżne stały się ważnym elementem planowania wyjazdu dla znacznej części zainteresowanych wyjazdami turystycznymi Polaków. Na zakup polisy przed wyjazdem decyduje się niemal 80% badanych. W tej grupie 33% osób kupuje ją na każdy wyjazd, a 46% uzależnia zakup od długości wyjazdu lub destynacji. Jedynie 11% ankietowanych kupuje polisę tylko w sytuacji, kiedy jest w pakiecie wyjazdu turystycznego, a 10% w ogóle rezygnuje z tego typu ochrony.
Wróć do strony głównej
Pełna wersja
© 2025 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami