TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2021-10-21 - Hotelarze obawiają się wzrostu kosztów i braku pracowników

Najważniejsze wyzwania stojÄ…ce przed branżą hotelowÄ… w najbliższych latach to wzrost kosztów (94 proc. odpowiedzi) i brak pracowników (92 proc.) - wynika z najnowszej ankiety branżowej przeprowadzonej od 6 do 12 października przez IzbÄ™ GospodarczÄ… Hotelarstwa Polskiego.

reklama


WedÅ‚ug ankietowanych, wrzesieÅ„ byÅ‚ miesiÄ…cem nadal dobrych wyników w hotelach, choć sÅ‚abszych niż w sierpniu.

We wrześniu hotelarze osiągnęli dobre wyniki operacyjne, choć były one słabsze niż w poprzednim miesiącu. 36 proc. hoteli odnotowało średnią frekwencję powyżej 70 proc. (w sierpniu blisko połowa hoteli). Ale z drugiej strony duża grupa, bo 50 proc. hoteli zanotowało obłożenie pomiędzy 40 a 70 proc. Hoteli zamkniętych praktycznie nie było (2 obiekty spośród ankietowanych).

Różnice między obiektami miejskimi a pozamiejskimi wyrównują się

Na koniec 3. kwartaÅ‚u 2021 roku obiekty pozamiejskie nadal notowaÅ‚y lepsze wyniki od hoteli miejskich i na tle caÅ‚ej grupy ankietowanych, ale różnice byÅ‚y już wyraźnie mniejsze niż w sierpniu. FrekwencjÄ™ powyżej 70 proc. uzyskaÅ‚o 40 proc. obiektów (hotele miejskie 33 proc.). Jednak w zakresie obÅ‚ożenia pomiÄ™dzy 40 a 70 proc. lepiej wypadÅ‚y hotele miejskie z udziaÅ‚em 53 proc. (pozamiejskie odpowiednio 48 proc.).
Bardzo zbliżone do powyższych byÅ‚y wyniki hoteli obsÅ‚ugujÄ…cych goÅ›ci segmentów wypoczynkowego i biznesowego. W tej pierwszej grupie obÅ‚ożenie powyżej 70 proc. zanotowaÅ‚o 38 proc. obiektów, a w drugiej 34 proc. Z kolei w zakresie obÅ‚ożenia pomiÄ™dzy 40 a 70 proc. lepiej wypadÅ‚y hotele biznesowe z równym udziaÅ‚em 50 proc., a wypoczynkowe odpowiednio 44 proc.

Podobnie jak w przypadku frekwencji, dane dotyczÄ…ce Å›redniej ceny także wskazujÄ… na dobry miesiÄ…c, praktycznie na poziomie sierpnia. 67 proc. hoteli odnotowaÅ‚o Å›rednie ceny wyższe niż we wrzeÅ›niu 2019 r., przy czym ponad 30 proc. odnotowaÅ‚o wzrosty o wiÄ™cej niż 10 proc. W przypadku 12 proc. obiektów ceny nie zmieniÅ‚y siÄ™, a spadek Å›redniej ceny zanotowaÅ‚o 19 proc. hoteli. Wzrosty cen sÄ… w dużej mierze koniecznÄ… reakcjÄ… na rosnÄ…ce koszty prowadzenia dziaÅ‚alnoÅ›ci, przede wszystkim w obszarze mediów oraz wynagrodzeÅ„. Z kolei znaczny wzrost kosztów energii i gazu przekÅ‚ada siÄ™ także na wzrost wielu innych grup kosztów, tak materiałów (w tym żywność, napoje) jak i usÅ‚ug (np. outsourcing pracowniczy).
Podsumowując, wrzesień to kolejny miesiąc dobrych przychodów, jednak z wyrównanym już poziomem między hotelami wypoczynkowymi i miejskimi, co potwierdza zakończenie okresu wakacji i wyraźne zmniejszenie ruchu turystów wypoczynkowych.

Problem tzw. krótkiego okienka rezerwacyjnego

Dane dotyczÄ…ce przyjÄ™tych rezerwacji na nastÄ™pne trzy miesiÄ…ce sÄ…, podobnie jak w poprzednich ankietach, zróżnicowane, a prognozy pogarszajÄ… siÄ™ z każdym kolejnym miesiÄ…cem. W październiku 42 proc. hoteli wskazuje na obÅ‚ożenie powyżej 40 proc., w tym 24 proc. obiektów deklaruje stan rezerwacji powyżej 50 proc. frekwencji. PoÅ‚owa hoteli mieÅ›ci siÄ™ w przedziale obÅ‚ożenia od 10 do 40 proc. W listopadzie i grudniu sytuacja jest już wyraźnie gorsza - odpowiednio 80 proc. i 84 proc. hoteli posiada rezerwacje na poziomie nie wyższym niż 30 proc. frekwencji. W listopadzie obÅ‚ożenia 10 proc. nie przekracza 43 proc. obiektów, a w grudniu odpowiednio aż 58 proc. Widoczny jest dalszy spadek udziaÅ‚u goÅ›ci wypoczynkowych oraz nadal krótkie okienko rezerwacyjne, zarówno dla ruchu biznesowego, jak i goÅ›ci konferencyjnych.

Segment spotkań biznesowych (MICE) w okresie jesiennym bez większych zmian

WyÅ‚Ä…czajÄ…c hotele nieposiadajÄ…ce odpowiedniej infrastruktury (ponad 7 proc.), zapytania o możliwość organizowania konferencji w październiku i listopadzie otrzymuje 83 proc. obiektów, w tym 17 proc. dużo i 30 proc. umiarkowanie. JednoczeÅ›nie Å›rednio 19 proc. zapytaÅ„ odrzucanych jest przez hotele z uwagi na utrzymany limit organizacji konferencji, tj. 1 osoby na 10 mkw. Relatywnie niedużą część ofert, bo do 20 proc. zapytaÅ„, zmuszone jest lub bÄ™dzie odmawiać dominujÄ…ca grupa hoteli stanowiÄ…ca 57 proc. ankietowanych. Z drugiej strony, 70 proc. i wiÄ™cej zapytaÅ„ odmawia tylko 4 proc. obiektów.

Wyzwania na najbliższe lata

Ostatnie pytanie wrzeÅ›niowej ankiety dotyczyÅ‚o najważniejszych wyzwaÅ„ stojÄ…cych przed branżą hotelowÄ… w najbliższych miesiÄ…cach i postcovidowych latach. Zdecydowanie za najpoważniejsze zostaÅ‚y uznane: wzrost kosztów i brak pracowników - odpowiednio 94 proc. i 92. proc. odpowiedzi. Kolejne dwie trudnoÅ›ci hotelarze widzÄ… w obszarach zwiÄ…zanych z odbudowaniem popytu, tj. przede wszystkim goÅ›ci korporacyjnych, MICE, zagranicznych oraz zmiany zachowaÅ„ / profilu klienta - odpowiednio 70 proc. i 42 proc. odpowiedzi. Na dalszych pozycjach uplasowaÅ‚y siÄ™: edukacja zawodowa - 22 proc. odpowiedzi oraz cyfryzacja i automatyzacja branży - 16 proc. Stosunkowo najmniej obaw hotelarze wiążą z obszarem spoÅ‚ecznej odpowiedzialnoÅ›ci biznesu (CSR) - 5 proc. odpowiedzi. Spoza zamkniÄ™tego katalogu odpowiedzi na to pytanie, hotele wskazaÅ‚y na nieprzewidywalność możliwych nowych ograniczeÅ„ w okresie pandemii oraz brak równej konkurencji wynikajÄ…cy z tzw. najmu krótkoterminowego, szarej strefy oraz rosnÄ…cej pozycji OTA - byÅ‚y to jednak pojedyncze wskazania.

W ankiecie online przeprowadzonej w dniach 6-12 października 2021 roku wzięło udziaÅ‚ 165 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. SpoÅ›ród nich 62 proc. poÅ‚ożonych jest w miastach. 27 proc. to obiekty sieciowe. WiÄ™kszość ankietowanych (78 proc.) to hotele liczÄ…ce do 150 pokoi, 60 proc. hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a Å›rednia wielkość obiektu wyniosÅ‚a 99 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiÅ‚y 34 proc., Å‚Ä…czÄ…ce segment biznesowy z turystycznym 36 proc., a specjalizujÄ…ce siÄ™ w turystyce wypoczynkowej 30 proc. DominujÄ…cymi formami biznesu hotelowego wÅ›ród ankietowanych obiektów sÄ… mikro, maÅ‚e i Å›rednie przedsiÄ™biorstwa (95 proc.). Wszystkie powyższe statystyki sÄ… praktycznie niezmienne od poczÄ…tku przeprowadzania przez IzbÄ™ ankiet, niezależnie od zmieniajÄ…cej siÄ™ liczby respondentów.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com