TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Wirtualna Polska Holding S.A. w 2024 roku zanotowała przychody ze sprzedaży przekraczające 1,568 mld zł. To oznacza wzrost o 9% w porównaniu do 2023 roku.
reklama
Rok 2024 był kolejnym okresem wyjątkowo dynamicznego wzrostu przychodów w segmencie turystycznym. W skali całego roku ten wzrost przekroczył 20%, a w czwartym kwartale, w którym sprzedaż jest zazwyczaj niższa, sięgnął aż 24%. Przychody z segmentu turystyki wyniosły w 2024 595,1 mln złotych wobec 494,7 mln złotych w 2023. Natomiast zysk (EBITDA) wyniósł 162,3 mln złotych w 2024 wobec 132,5 mln zł we wcześniejszym roku, co dało wzrost do 22%, większy niż wzrost przychodów (20%).
To właśnie w obszarze turystyki zagranicznej Grupa WP dokonała pod koniec roku akwizycji o wartości 1 mld zł - największej w swojej historii. WP podpisała ramową umowę nabycia 100% akcji Invia Group - firmy działającej głównie w Niemczech, ale posiadającej również serwisy w Austrii, Szwajcarii, Czechach, Słowacji, na Węgrzech oraz w Polsce. Po sfinalizowaniu nabycia Grupy Invia (transakcja oczekuje na zgody regulacyjne) segment travel Grupy WP będzie stanowił jedną z największych grup turystycznych w Europie.
Na 30-lecie swojego istnienia Wirtualna Polska zmieni swój profil zarówno branżowo, jak i geograficznie. I co najważniejsze, będzie to zmiana wynikająca wprost z naszej oczywistej potrzeby biznesowej. Potrzeby skokowego zwiększenia skali.[ ] Mamy wzajemne, oczywiste synergie produktowe w rejonie Europy Środkowej, a rynek niemiecki, gdy się do niego dobrze przygotujemy marketingowo i znajdziemy w sobie wystarczające ambicje, podwoi skalę naszej działalności. Nie możemy się doczekać, aby położyć obie ręce na tej kierownicy pisze Jacek Świderski, prezes zarządu Wirtualna Polska Holding S.A., w corocznym liście do akcjonariuszy.
Konsekwentne inwestowanie w rozwój własnych technologii, wspieranych sztuczną inteligencją, przynosi wymierne efekty również w segmencie reklamowo- subskrypcyjnym. Dzięki wdrożonym technologiom rekomendacyjnym od października liczba odsłon w portalach WP wzrosła o 25%. W WP Ads, platformie umożliwiającej reklamodawcom - w tym małym i średnim firmom - łatwe planowanie, targetowanie i emisję reklam w serwisach WP oraz w sieci partnerskiej, zarejestrowało się już prawie 3 tys. klientów. WPartner to platforma SSP (Supply-Side Platform), która pozwala wydawcom z całej Europy na skuteczne monetyzowanie swoich powierzchni reklamowych, dzięki unikatowej, autorskiej technologii WP opartej na modelu programmatic.
Sroce spod ogona nie wypadliśmy. Dzisiaj to Polacy i inni Europejczycy pracujący dla amerykańskich firm, współtworzą bigtechy i ich technologiczne rozwiązania. To jednak nie znaczy, że środkowoeuropejskie firmy takich rozwiązań nie są w stanie stworzyć, czy że ich już nie mają. [ ] Sponsorujemy rozwój cudzych technologii i firm, zamiast inwestować we własne. Wiele polskich firm, w tym Wirtualna Polska Holding ma własne rozwiązania chmurowe, które z powodzeniem rozwija od lat i stanowią one serce przewagi technologicznej naszej grupy. Naiwnością jest nazywanie w Polsce "chmurą krajową" rozwiązania, które jest po prostu kupowane od firm, które - poza zatrudnianiem polskich informatyków - z naszym krajem wiele wspólnego nie mają. A amerykańscy dostawcy do "inwestycji w Polsce" zaliczają kupno biurowca w Warszawie dodaje w liście prezes Jacek Świderski.
Wirtualna Polska co roku inwestuje około 150 mln zł w rozwój własnych technologii, a część tych rozwiązań udostępnia innym podmiotom na rynku, wzmacniając krajowy ekosystem reklamowy, mediowy i e-commerce.
Wybrane pozycja ze sprawozdania finansowego Wirtualna Polska Holding SA.
© 2025 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami