TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
W przypadku odwołanych lotów przewoźnicy zwracają cenę biletów pasażerom. A co z prowizją pobraną przez agenta? Na to pytanie odpowiadał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
reklama
Dirk Harms zakupił dla siebie i członków swojej rodziny na stronie internetowej opodo.de bilety na lot z Hamburga (Niemcy) do Faro (Portugalia), który to lot miała obsłużyć spółka Vueling Airlines.
Jako że lot został odwołany, pasażer wystąpił do Vueling Airlines o zwrot ceny biletów, mianowicie kwoty 1108,88 EUR, którą uiścił na rzecz Opodo przy zakupie biletów. Vieling Airlines uwzględniła żądanie zwrotu kwoty, którą otrzymała od Opodo, mianowicie 1031,88 EUR, odmówiła natomiast zwrotu pozostałych 77 EUR, które Opodo pobrała jako prowizję.
Rozpoznający spór Amtsgericht Hamburg (sąd rejonowy w Hamburgu) wniósł do Trybunału Sprawiedliwości o dokonanie w tym kontekście wykładni rozporządzenia dotyczącego praw pasażerów w transporcie lotniczy.
Amtsgericht Hamburg zmierza do ustalenia, czy cena biletu, którą należy uwzględnić w celu określenia kwoty zwrotu należnej od przewoźnika lotniczego pasażerowi w przypadku odwołania lotu, obejmuje różnicę między kwotą zapłaconą przez tego pasażera a kwotą otrzymaną przez tego przewoźnika lotniczego, która to różnica odpowiada prowizji pobranej przez osobę działającą w charakterze pośrednika między nimi.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej odpowiedział na wspomniane pytanie twierdząco, formułując zastrzeżenie dotyczące przypadku, gdyby prowizja ta została określona bez wiedzy przewoźnika. Ocena tej okoliczności należy do sądu krajowego. Sędziowie uznali, że taka wykładnia rozporządzenia jest zgodna z realizowanymi przez nie celami polegającymi na zapewnieniu wysokiego poziomu ochrony pasażerów przy jednoczesnym zapewnieniu równowagi pomiędzy interesami pasażerów a interesami przewoźników lotniczych.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami