TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Ponad dwieście milionów złotych to kwota, która trafiła już do podróżnych z tytułu zwrotu środków wpłaconych przez nich na imprezy turystyczne odwołane z powodu pandemii. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny podsumowuje działalność Turystycznego Funduszu Zwrotów i zapowiada dalsze prace nad połączeniem wniosków podróżnych i organizatorów turystyki oraz skierowaniem ich do wypłaty. Środków przeznaczonych na zwroty wystarczy dla wszystkich zainteresowanych i uprawnionych, a UFG podkreśla, że wypłaty trafiły już do zdecydowanej większości podróżnych.
reklama
Do dnia ustawowego zamknięcia systemów informatycznych Funduszu, czyli do 31 grudnia ubiegłego roku, organizatorzy turystyki złożyli wnioski zawierające informacje dotyczące ponad 90 tysięcy podróżnych, z którymi zawarli umowy o udział w imprezie turystycznej. Rzadko zdarzało się, aby umowa wskazywała tylko jedną osobę, zatem procedura zwrotu środków przez UFG według szacunków dotyczyła kilkuset tysięcy podróżnych, tj. osób i podmiotów zawierających umowę o imprezę turystyczną oraz podróżujących z nimi członków rodziny, partnerów, pracowników czy znajomych.
O zwrot środków dla swoich klientów wystąpiło 298 organizatorów turystyki, odpowiadających za lwią część rynku rozumianego jako organizacja imprez turystycznych dla polskich turystów w kraju i za granicą. Łączna kwota wynikająca z wniosków złożonych przez organizatorów to prawie 280 milionów złotych. Jak jednak wyjaśniają przedstawiciele UFG, wnioski nieopłacone i niezdublowane przez organizatorów opiewają łącznie na ok. 260 mln zł.
Z tej ostatniej kwoty UFG wypłacił do dzisiaj ponad 208 milionów zł, co oznacza zwrot środków turystycznych dla setek tysięcy podróżnych, a jednocześnie stanowi prawie 80% wypłat z wniosków organizatorów, które zostały opłacone i nie dublują się. To było trudne zadanie dla Funduszu, przede wszystkim z powodu czasu wyznaczonego nam przez okoliczności i ustawę. Dlatego bardzo dziękuję wszystkim zaangażowanym stronom za ogromny wysiłek włożony w uruchomienie i prowadzenie wypłat z TFZ. Wypłaciliśmy olbrzymią część środków i niedługo będziemy mogli powiedzieć, że wszystkie należne wypłaty trafiły do podróżnych - podkreśla Małgorzata Ślepowrońska, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
Marek Niechciał, członek zarządu UFG, odpowiedzialny w Funduszu za kwestie związane ze wsparciem branży turystycznej, podkreśla, że środków wystarczy dla wszystkich, a organizacje skupiające przedsiębiorców turystycznych od początku współpracowały z UFG iMinisterstwem Rozwoju, Pracy i Technologii w eliminacji rozbieżności pojawiających się między wnioskami składanymi przez organizatorów imprez i wnioskami podróżnych. Trzeba docenić ciągły i intensywny kontakt z przedstawicielami branży i ministerstwa, co w połączeniu z naszą otwartą komunikacją do podróżnych pozwoliło na wprowadzanie poprawek umożliwiających połączenie się wniosków dwóch zainteresowanych stron - organizatorów i podróżnych. Przypomnijmy, że zgodnie z ustawą takie połączenie jest wymogiem skierowania środków pieniężnych do wypłaty na rachunek podróżnego. Z kolei dla przedsiębiorcy taka wypłata dla podróżnego rodzi zobowiązanie w postaci kredytu udzielonego na sześć lat. To dlatego musieliśmy mieć pewność, że wypłacamy właściwej osobie właściwą sumę na podstawie właściwych informacji - powiedział Marek Niechciał.
Pozostała część wniosków, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Funduszu, ma zostać wypłacona w ciągu najbliższych tygodni. Jak podkreślają przedstawiciele Funduszu, pieniądze wypłacane są ciągle, skala wypłat w ciągu jednego dnia jest różna i wynosi od kilkuset tysięcy złotych do nawet kilku milionów. Podróżni zainteresowani statusem wniosków powinni zatem sprawdzać saldo rachunku bankowego wskazanego do zwrotu i zapoznawać się z komunikatami na swoich kontach w Portalu TFG, za pomocą którego złożyli swoje wnioski. Wnioski, które pozostały w chwili obecnej do wypłaty to m. in. takie, w których występują różnice w informacjach na temat liczby i wysokości wpłat poczynionych przez podróżnych, a danymi raportowanymi przez organizatorów. Siłą rzeczy takie wnioski nie mogą się połączyć, a UFG nie ma na to wpływu, ponieważ nie posiada wiedzy na temat szczegółów i faktycznych okoliczności zawarcia umowy i wpłat. Fundusz wdrożył jednak rozwiązania umożliwiające korektę informacji złożonych w takich wnioskach i deklaruje, że wciąż pracuje nad łączeniem takich wniosków, aby móc je skierować do weryfikacji w zewnętrznym systemie potwierdzającym realizację płatności.
Część połączonych wniosków, nad którymi trwają intensywne prace, to wnioski, które zgodnie z ustawą trafiły do weryfikacji do zewnętrznego i niezależnego od Funduszu systemu potwierdzającego realizację płatności. Pozytywny wynik takiej weryfikacji oznacza skierowanie wniosku
na kolejny etap, którym jest wypłata środków. Podróżny dowie się o tym dzięki zmianie statusu swojego wniosku widocznej na koncie po zalogowaniu się do Portalu TFG albo bezpośrednio dzięki pojawieniu się zwrotu na koncie. W przypadku braku pozytywnej weryfikacji we wspomnianym zewnętrznym systemie termin rozpatrywania wniosku ulega wydłużeniu niekiedy do maksymalnego terminu przewidzianego
w ustawie. Mając na uwadze całkowity czas oczekiwania przez podróżnych na zwrot wpłaconych przez nich środków, Fundusz kontaktuje się na bieżąco z organizatorami imprez turystycznych celem potwierdzenia przez nich płatności otrzymanych od podróżnych.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami