TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2024-04-10 - Hotelarze i kwaterodawcy z nowymi obowiÄ…zkami

Nowelizacja kodeksu rodzinnego i opiekuńczego potocznie znana jako Lex Kamilek, nakłada nowe obowiązki na obiekty noclegowe i obowiązuje od połowy lutego. Już za cztery miesiące mogą posypać się pierwsze kary, a tymczasem właściciele obiektów noclegowych nie bardzo wiedzą, jak mają dostosować się do nowych przepisów. Aż co trzeci nadal nie wie, że powinien wdrożyć Standardy Ochrony Małoletnich. Potrzebne są konkretne wytyczne i więcej informacji - wynika z ankiety Nocowanie.pl.

reklama


Biura turystyczne zajmujące się turystyką przyjazdową, powinny także zwrócić szczególną uwagę swoim klientom, aby podchodzić do sprawy poważnie, gdyż bariera językowa / kulturowa może sprawiać, że hotelarz przy meldunku wykonując zalecenia prawne i spotykając się z oporem stworzy na wstępie niemiłą atmosferę lub doprowadzi do wezwania służb, gdy nie będzie potrafił potwierdzić pokrewieństwa itp.

Nowe przepisy dotyczÄ…ce przeciwdziaÅ‚ania zagrożeniom przestÄ™pczoÅ›ciÄ… na tle seksualnym i ochrony maÅ‚oletnich, wprowadzone przez tzw. "Lex Kamilek" obowiÄ…zujÄ… od 15 lutego. WymagajÄ… one od hotelarzy opracowania i wdrożenia procedur zapewniajÄ…cych bezpieczne relacje miÄ™dzy dziećmi a personelem oraz zasady interwencji w przypadku podejrzenia zagrożeÅ„.

Na wprowadzenie zmian i zastosowanie się do standardów wynikających z "Lex Kamilek" zarządzający obiektami noclegowymi mają cztery miesiące. Jeżeli tego nie zrobią, muszą się liczyć z karami. Tyle że nie wszyscy o nowych obowiązkach wiedzą. Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez Nocowanie.pl wśród 502 przedstawicieli obiektów noclegowych, aż co trzeci z nich (34%) nie jest w ogóle świadomy obowiązku stosowania Standardów Ochrony Małoletnich.

Część uczestników badania dowiedziaÅ‚a siÄ™ o nowych przepisach i naÅ‚ożonych na nich obowiÄ…zkach wÅ‚aÅ›nie z naszej ankiety mówi Agnieszka Rzeszutek i dodaje, że sprawy nie uÅ‚atwia brak szczegółowych wytycznych, które doprecyzowaÅ‚yby narzÄ™dzia dostÄ™pne dla hotelarzy, czy schematy wymaganych procedur. To ważne przede wszystkim dla mniejszych podmiotów, które w przeciwieÅ„stwie do dużych sieci hotelowych nie dysponujÄ… kompleksowÄ… opiekÄ… prawnÄ… i machinÄ… szkoleniowÄ…. Widzimy ogromny głód informacji. Zamierzamy wykorzystać wÅ‚asne narzÄ™dzia komunikacji i wyposażyć w wiedzÄ™ naszych partnerów, czyli wÅ‚aÅ›cicieli ponad 22 tysiÄ™cy obiektów noclegowych w bazie naszego serwisu deklaruje Agnieszka Rzeszutek.

Ci z ankietowanych, którzy już coÅ› sÅ‚yszeli, albo nawet rozpoczÄ™li wdrażanie wÅ‚asnych procedur dowiedzieli siÄ™ o nowych przepisach z mediów (38%), mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych (23%), portali branżowych (15%) od kolegów z branży (10%) czy stron urzÄ™dowych (8%).
W grupie "poinformowanych" 37% deklaruje wprowadzenie procedur reagowania na przypadki przemocy wobec dzieci, a 14% szkolenia dla personelu z zakresu ochrony maÅ‚oletnich. WiÄ™cej - 39% zapewnia, że wprowadziÅ‚o procedury identyfikacji dziecka i jego relacji z osobÄ… dorosÅ‚Ä…, z którÄ… przebywa w obiekcie. Jednak to wÅ‚aÅ›nie ten wymóg budzi wÄ…tpliwoÅ›ci pozostaÅ‚ych. Aż 75% ankietowanych przyznaje, że od czasu wejÅ›cia w życie "Lex Kamilek" jeszcze nie legitymowaÅ‚o goÅ›ci z dziećmi.

Nie mam pojÄ™cia jak można formalnie ustalić czy osoba przyjeżdżajÄ…ca z dzieckiem jest jego prawnym opiekunem, dzieci w dowodzie nie ma. Wiem, że powinienem, ale nie wiem jak to robić pisali ankietowani, chociaż rola "identyfikacji relacji" miÄ™dzy dziećmi a dorosÅ‚ymi przebywajÄ…cymi w obiekcie noclegowym zostaÅ‚a szczególnie podkreÅ›lona w nowych przepisach. W praktyce zapisy ustawy wymagajÄ…, by pracownicy obiektu zadawali pytania dotyczÄ…ce relacji miÄ™dzy dorosÅ‚ymi a dziećmi, upewniali siÄ™ co do pokrewieÅ„stwa i obserwujÄ…c relacje sprawdzali, że nie dzieje siÄ™ nic niepokojÄ…cego.

Gospodarze obawiają się, że stosowanie takich procedur będzie stanowić niedogodność dla ich gości. Jednak z prawnego punktu widzenia nawet agresywna reakcja gościa hotelowego nie może stanowić powodu do odstąpienia od procedur, a w przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do bezpieczeństwa dziecka pracownicy obiektu mają obowiązek podjąć kroki, w tym powiadomienie odpowiednich organów.

Ci, którzy próbują wdrażać procedury często spotykają się z oporem gości. Potrzebna jest więc również kampania informacyjna skierowana bezpośrednio do turystów, która wyjaśni im, że to nie wścibstwo recepcjonisty, a wymogi przepisów nastawionych na bezpieczeństwo małoletnich mówi ekspertka Nocowanie.pl. Tu również zamierzamy wykorzystać własne możliwości, by przekazać informacje do ponad miliona subskrybentów serwisu, ale działań w przestrzeni publicznej przyda się więcej podkreśla. Jak dodają ankietowani, jasnych wytycznych oczekiwaliby między innymi od nadzorujących ich działalność samorządów.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com