TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Nowelizacja kodeksu rodzinnego i opiekuńczego potocznie znana jako Lex Kamilek, nakłada nowe obowiązki na obiekty noclegowe i obowiązuje od połowy lutego. Już za cztery miesiące mogą posypać się pierwsze kary, a tymczasem właściciele obiektów noclegowych nie bardzo wiedzą, jak mają dostosować się do nowych przepisów. Aż co trzeci nadal nie wie, że powinien wdrożyć Standardy Ochrony Małoletnich. Potrzebne są konkretne wytyczne i więcej informacji - wynika z ankiety Nocowanie.pl.
reklama
Biura turystyczne zajmujące się turystyką przyjazdową, powinny także zwrócić szczególną uwagę swoim klientom, aby podchodzić do sprawy poważnie, gdyż bariera językowa / kulturowa może sprawiać, że hotelarz przy meldunku wykonując zalecenia prawne i spotykając się z oporem stworzy na wstępie niemiłą atmosferę lub doprowadzi do wezwania służb, gdy nie będzie potrafił potwierdzić pokrewieństwa itp.
Nowe przepisy dotyczące przeciwdziałania zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochrony małoletnich, wprowadzone przez tzw. "Lex Kamilek" obowiązują od 15 lutego. Wymagają one od hotelarzy opracowania i wdrożenia procedur zapewniających bezpieczne relacje między dziećmi a personelem oraz zasady interwencji w przypadku podejrzenia zagrożeń.
Na wprowadzenie zmian i zastosowanie się do standardów wynikających z "Lex Kamilek" zarządzający obiektami noclegowymi mają cztery miesiące. Jeżeli tego nie zrobią, muszą się liczyć z karami. Tyle że nie wszyscy o nowych obowiązkach wiedzą. Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez Nocowanie.pl wśród 502 przedstawicieli obiektów noclegowych, aż co trzeci z nich (34%) nie jest w ogóle świadomy obowiązku stosowania Standardów Ochrony Małoletnich.
Część uczestników badania dowiedziała się o nowych przepisach i nałożonych na nich obowiązkach właśnie z naszej ankiety mówi Agnieszka Rzeszutek i dodaje, że sprawy nie ułatwia brak szczegółowych wytycznych, które doprecyzowałyby narzędzia dostępne dla hotelarzy, czy schematy wymaganych procedur. To ważne przede wszystkim dla mniejszych podmiotów, które w przeciwieństwie do dużych sieci hotelowych nie dysponują kompleksową opieką prawną i machiną szkoleniową. Widzimy ogromny głód informacji. Zamierzamy wykorzystać własne narzędzia komunikacji i wyposażyć w wiedzę naszych partnerów, czyli właścicieli ponad 22 tysięcy obiektów noclegowych w bazie naszego serwisu deklaruje Agnieszka Rzeszutek.
Ci z ankietowanych, którzy już coś słyszeli, albo nawet rozpoczęli wdrażanie własnych procedur dowiedzieli się o nowych przepisach z mediów (38%), mediów społecznościowych (23%), portali branżowych (15%) od kolegów z branży (10%) czy stron urzędowych (8%).
W grupie "poinformowanych" 37% deklaruje wprowadzenie procedur reagowania na przypadki przemocy wobec dzieci, a 14% szkolenia dla personelu z zakresu ochrony małoletnich. Więcej - 39% zapewnia, że wprowadziło procedury identyfikacji dziecka i jego relacji z osobą dorosłą, z którą przebywa w obiekcie. Jednak to właśnie ten wymóg budzi wątpliwości pozostałych. Aż 75% ankietowanych przyznaje, że od czasu wejścia w życie "Lex Kamilek" jeszcze nie legitymowało gości z dziećmi.
Nie mam pojęcia jak można formalnie ustalić czy osoba przyjeżdżająca z dzieckiem jest jego prawnym opiekunem, dzieci w dowodzie nie ma. Wiem, że powinienem, ale nie wiem jak to robić pisali ankietowani, chociaż rola "identyfikacji relacji" między dziećmi a dorosłymi przebywającymi w obiekcie noclegowym została szczególnie podkreślona w nowych przepisach. W praktyce zapisy ustawy wymagają, by pracownicy obiektu zadawali pytania dotyczące relacji między dorosłymi a dziećmi, upewniali się co do pokrewieństwa i obserwując relacje sprawdzali, że nie dzieje się nic niepokojącego.
Gospodarze obawiają się, że stosowanie takich procedur będzie stanowić niedogodność dla ich gości. Jednak z prawnego punktu widzenia nawet agresywna reakcja gościa hotelowego nie może stanowić powodu do odstąpienia od procedur, a w przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do bezpieczeństwa dziecka pracownicy obiektu mają obowiązek podjąć kroki, w tym powiadomienie odpowiednich organów.
Ci, którzy próbują wdrażać procedury często spotykają się z oporem gości. Potrzebna jest więc również kampania informacyjna skierowana bezpośrednio do turystów, która wyjaśni im, że to nie wścibstwo recepcjonisty, a wymogi przepisów nastawionych na bezpieczeństwo małoletnich mówi ekspertka Nocowanie.pl. Tu również zamierzamy wykorzystać własne możliwości, by przekazać informacje do ponad miliona subskrybentów serwisu, ale działań w przestrzeni publicznej przyda się więcej podkreśla. Jak dodają ankietowani, jasnych wytycznych oczekiwaliby między innymi od nadzorujących ich działalność samorządów.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami