TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Przewoźnik może odpowiadać finansowo, jeśli pasażer na granicy nie będzie miał dokumentów uprawniających go do wjazdu do Polski - uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny.
reklama
W trakcie kontroli granicznej okazało się, że jeden z pasażerów nie miał ważnej wizy uprawniającej go do wjazdu do Polski. Straż Graniczna odmówiła mu wjazdu, a na przewoźnika nałożył karę administracyjną w wysokości 3 tys. euro, za przywiezienie do granicy cudzoziemca nie posiadającego dokumentów uprawniających do jej przekroczenia.
Odwołanie do Komendanta Głównego Straży Granicznej nie przyniosło efektów. Organ uznał, iż sprawdzenie czy przewożony cudzoziemiec posiada dokumenty uprawniające go do przekroczenia granicy mieści się wymaganiach należytej staranności o której mowa w ustawie o cudzoziemcach. Nie zwalnia go z tej odpowiedzialności fakt, iż kierowca , pomimo poinformowania go o ciążących na przewoźniku obowiązkach, nie dopełnił ich z własnego zaniedbania. Fakt znajdowania się zatem w autokarze przewoźnika, cudzoziemca nie posiadającego ważnej wizy w dniu przekraczania granicy RP, świadczył o braku skutecznej weryfikacji dokumentów pasażerów, za co odpowiada przewoźnik.
Przewoźnik zaskarżył tę decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Sąd oddalił skargę. W zakres obowiązków przewoźnika wchodzi żądanie od podróżnego przedstawienia dokumentów uprawniających do wjazdu i pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustalenie, czy okazane dokumenty są ważne w dacie przekroczenia granicy. Warunek ważności dokumentów, wynika jak wskazano powyżej z art. 23 ustawy o cudzoziemcach. Skarżący się jak wynika z akt sprawy, jest profesjonalnym przewoźnikiem, posiadającym zezwolenie na wykonywanie regularnych przewozów osób w międzynarodowym transporcie drogowym. Skoro przewoźnikowi znane są regulacje prawne dotyczące wymierzania kar za dostarczenie do odprawy granicznej pasażera bez ważnych dokumentów, sprawdzenie faktu samego posiadania takiego dokumentu mieści się w wymagania należytej staranności przy prowadzeniu działalności gospodarczej. W przypadku dostarczenia odprawy przez przewoźnika osoby, której brak dokumentów uprawniających do przekroczenia granicy jest w sposób prosty do stwierdzenia przez osobę posiadająca wiedzę w tym zakresie nie zwalnia przewoźnika z odpowiedzialności. Tym samym okoliczność, że kierowca autobusu nie zorientował się, że wiza, którą posiadał cudzoziemiec nie uprawnia do wjazdu na terytorium RP, pomimo tego, iż jak stara się dowieść skarżący został on należycie przeszkolony, nie świadczy o dochowaniu należytej staranności. Skoro bowiem w autokarze przewoźnika znalazła się osoba posiadająca bilet przejazd do Polski niespełniająca jednocześnie określonych w przepisach warunków wjazdu (co było możliwe do stwierdzenia w przypadku dochowania należytej staranności przy weryfikacji posiadany przez nią dokumentów), to oznacza, że weryfikacja dokumentów cudzoziemca był nieprawidłowa a tym samym przewoźnik (w tym przypadku zatrudniony przez niego kierowca) nie wywiązał się z obowiązków określonych we wskazanej ustawie. Tym samym słusznie organ odwoławczy uznał, że nie można przystać na argument pełnomocnika, że dochowanie należytej staranności przez przewoźnika ogranicza się do przeprowadzenia odpowiednich szkoleń dla pracowników wykonujących przewóz osób i dokonujących kontroli dokumentów pasażerów w jego imieniu - uznał sąd w uzasadnieniu wyroku o sygnaturze IV SA/Wa 2968/16. Z wyrokiem można zapoznać się pod adresem orzeczenia.nsa.gov.pl
Jak wskazał sąd w uzasadnieniu wyroku, zakresem norm ustanowionych w art. 459 oraz art. 462 ustawy o cudzoziemcach nie zostali objęci natomiast wszyscy przewoźnicy prowadzący przewóz osób w ruchu drogowym, tylko ci z nich, którzy prowadzą przewozy regularne w międzynarodowym transporcie drogowym, z wyłączeniem odpowiedzialności przewoźników w ramach ruchu przygranicznego.
© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami