TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2022-05-11 - Air France obniża emisję prawie o połowę podczas dwóch lotów specjalnych

W ostatnich dniach linie Air France i KLM zrealizowały cztery specjalne loty, podczas których zastosowano wszystkie aktualnie dostępne środki i narzędzia w celu maksymalnej redukcji emisji dwutlenku węgla i minimalizacji wpływu na środowisko. Dwa rejsowe loty Air France - do Montrealu i Lizbony oraz dwa połączenia KLM - do Edmonton i Porto odbyły się w ramach projektu "Skyteam Sustainable Flight Challenge", w którym bierze udział szesnastu członków sojuszu SkyTeam.

reklama


W pierwszej połowie maja b.r. linie zrzeszone w aliansie podejmują wyzwanie przeprowadzenia możliwie najbardziej ekologicznych operacji lotniczych, aby stymulować innowacje oraz wspólnie gromadzić wiedzę i dzielić się doświadczeniami. Projekt ma także na celu przyspieszenie transformacji branży lotniczej, aby przeciwdziałać skutkom kryzysu klimatycznego.
Poprzez udział w akcji, Air France i KLM mają zamiar mierzyć skuteczność dostępnych już rozwiązań, takich jak np. stosowanie zrównoważonych paliw lotniczych, badać nowe, innowacyjne metody, takie jak np. szerokie wykorzystanie sztucznej inteligencji do optymalizacji trasy lotu czy bezzałogowy transport bagażu na lotnisku, zaangażować pasażerów i tworzyć usługę lotniczą w poszanowaniu środowiska, zgodnie z oczekiwaniami klientów.

Pomysłodawcą "Skyteam Sustainable Flight Challenge" jest grupa pracowników KLM, zainspirowanych słynnym wyścigiem lotniczym Londyn-Melbourne, który odbył się w 1934 roku. Podobnie jak kiedyś wyzwaniem były loty dalekiego zasięgu i globalny dostęp do świata, teraz głównym zadaniem całej branży lotniczej jest obniżenie emisji dwutlenku węgla. Pod koniec czerwca wyniki uczestniczących w tym projekcie linii lotniczych zostaną ocenione przez niezależną komisję w czterech kategoriach: wpływ, innowacyjność, skalowalność i współpraca, a cała zgromadzona wiedza zostanie udostępniona partnerom SkyTeam.

W ramach projektu "Skyteam Sustainable Flight Challenge" linie Air France zrealizowały dwa loty, które odbyły się 3 i 4 maja b.r.: z Paryża (CDG) do Lizbony (Portugalia) oraz Montrealu (Kanada). Podczas tych lotów Air France zastosował szereg działań i narzędzi na różnych etapach podróży, mających na celu redukcję emisji dwutlenku węgla i zmniejszenie wpływu operacji lotniczej na środowisko naturalne.

  1. Energooszczędne samoloty - dwa komercyjne loty zrealizowano aktualnie najbardziej energooszczędnymi samolotami we flocie Air France: Airbusem A350 (lot do Kanady) oraz Airbusem A220 (lot do Lizbony). Oba samoloty zużywają do 25 procent mniej paliwa niż samoloty poprzedniej generacji. Dodatkowo są o jedną trzecią cichsze. Do 2030 roku te typy samolotów mają stanowić 70 procent floty Air France, w porównaniu z 7 procentami obecnie, dzięki inwestycji rzędu miliarda Euro rocznie, zaplanowanej na okres 2022 - 2025 r.
  2. Zrównoważone paliwo lotnicze - podczas wspomnianych lotów, zastosowano mieszankę z wykorzystaniem zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) w wysokości 16 procent w przypadku lotu do Montrealu oraz 30 procent przy locie do Lizbony. (Aktualnie zgodnie z francuskimi przepisami Air France stosuje 1-procentową domieszkę SAF podczas wszystkich lotów z Francji). Paliwa te powstają z biomasy, takiej jak zużyty olej spożywczy w ramach gospodarki o obiegu zamkniętym i nie konkurują z łańcuchem dostaw żywności. Ich wykorzystanie pozwala obniżyć emisję CO2 średnio o 80 procent w całym cyklu życia.
  3. Eko-pilotaż - podczas startu i samego lotu zastosowano rozwiązania w zakresie efektywnego realizowania operacji lotniczych i innowacyjnych procedur ograniczających zużycie paliwa, jak np. kołowanie na jednym silniku, optymalizacja ścieżek lotu oraz wznoszenia się i schodzenia do lądowania. Wspomniane działania pozwalają obniżyć zużycie paliwa średnio o 3-4 procent podczas każdego lotu.
  4. Obniżenie wagi całkowitej samolotu poprzez:

  5. Zrównoważony catering i serwis pokładowy bez plastiku

  6. Bezemisyjna obsługa naziemna - operacje naziemne odbyły się z wykorzystaniem wyłączenie napędu elektrycznego, m.in. elektryczne wypychanie samolotów, transport załóg między bazą, a stanowiskiem postojowym samolotu autobusem elektrycznym, zastosowano też zasilaną elektrycznie infrastrukturę lotniskową do załadunku cargo.


Zastosowanie powyższych działań umożliwiło obniżenie emisji CO2 podczas każdego z dwóch lotów o blisko 45 procent.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com