TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2022-02-21 - Styczeń nie był łaskawy dla hotelarzy

W styczniu hotele notowaÅ‚y nadal sÅ‚abe wyniki. Ponad 50 proc. obiektów nie przekroczyÅ‚o frekwencji 30 proc. - wynika z najnowszej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego na temat sytuacji branży hotelarskiej w pierwszym miesiÄ…cu 2022 roku.

reklama


Początek zimowych ferii sprawił, że hotele pozamiejskie i wypoczynkowe uzyskały nieco lepsze wyniki obłożenia od obiektów zlokalizowanych w miastach oraz obsługujących segment biznesowy.

Ponad poÅ‚owa obiektów (53 proc.) nie przekroczyÅ‚a w styczniu frekwencji 30 proc., a poziom powyżej 50 proc. obÅ‚ożenia uzyskaÅ‚o tylko 13 proc. Dużą grupÄ™ (31 proc. ankietowanych) stanowiÅ‚y hotele, które odnotowaÅ‚y frekwencjÄ™ w zakresie 31-50 proc.

Hotele pozamiejskie uzyskaÅ‚y nieco lepsze wyniki obÅ‚ożenia od obiektów zlokalizowanych w miastach. Co prawda, w obydwu grupach udziaÅ‚ hoteli, które nie przekroczyÅ‚y frekwencji 30 proc., byÅ‚ wysoki i jednoczeÅ›nie identyczny (56 proc. w każdej grupie), ale w górnej części wyników, obÅ‚ożenie powyżej 50 proc. odnotowaÅ‚o 20 proc. obiektów pozamiejskich i tylko 10 proc. poÅ‚ożonych w miastach.

Jeszcze wiÄ™ksza różnica zarysowaÅ‚a siÄ™ w relacji hoteli obsÅ‚ugujÄ…cych goÅ›ci segmentów biznesowego i wypoczynkowego, na korzyść tych drugich, choć generalnie wyniki byÅ‚y dalekie od satysfakcjonujÄ…cych. ObÅ‚ożenie poniżej 30 proc. odnotowaÅ‚o 52 proc. hoteli wypoczynkowych i 57 proc. biznesowych. Natomiast frekwencjÄ™ powyżej 50 proc. odnotowaÅ‚o 28 proc. obiektów wypoczynkowych, i tylko 4 proc. biznesowych. Takie różnice w osiÄ…gniÄ™tej frekwencji wynikaÅ‚y z koÅ„czÄ…cego siÄ™ na poczÄ…tku stycznia okresu przerwy noworocznej oraz pierwszych dwóch tygodni ferii szkolnych w drugiej poÅ‚owie miesiÄ…ca, generujÄ…cych pobyty prywatne w miejscowoÅ›ciach wypoczynkowych.

Ceny w hotelach nadal rosną, choć nie we wszystkich

Dane dotyczÄ…ce Å›redniej ceny nadal wskazujÄ… na ciÄ…gÅ‚Ä… tendencjÄ™ wzrostowÄ…. Konieczność podnoszenia cen przez hotele wynika z dynamicznie rosnÄ…cych kosztów towarów i usÅ‚ug, w tym przede wszystkim kosztów gazu, energii elektrycznej, a także wynagrodzeÅ„. Ponad poÅ‚owa hoteli (52 proc.) uzyskaÅ‚a Å›rednie ceny wyższe niż w styczniu 2020 r., przy czym 25 proc. odnotowaÅ‚o wzrosty o wiÄ™cej niż 10 proc. W przypadku 16 proc. obiektów ceny nie zmieniÅ‚y siÄ™, a spadek Å›redniej ceny zanotowaÅ‚o 25 proc. hoteli.

Słabe prognozy pogarszają się z każdym kolejnym miesiącem

Dane dotyczÄ…ce przyjÄ™tych rezerwacji na kolejne trzy miesiÄ…ce niezmiennie powielajÄ… niekorzystny schemat poprzednich okresów: prognozy sÄ… sÅ‚abe i pogarszajÄ… siÄ™ z każdym kolejnym miesiÄ…cem. Mimo, że caÅ‚y luty to okres szkolnych ferii zimowych, widoczny jest brak goÅ›ci segmentu wypoczynkowego. Również nadal ma miejsce krótkie okienko rezerwacyjne. W lutym 3/4 hoteli prognozuje obÅ‚ożenie poniżej 30 proc., w tym najliczniejsza grupa 25 proc. spodziewa siÄ™ frekwencji w przedziale 11-20 proc. Ponad 85 proc. hoteli posiada rezerwacje na marzec na poziomie nie wyższym niż 20 proc. frekwencji, w tym dwie dominujÄ…ce grupy (po 30 proc. obiektów każda) z obÅ‚ożeniem do 5 proc. oraz w zakresie 11-20 proc. W kwietniu prognozy sÄ… zbliżone do marca, tj.: również 85 proc. hoteli nie przekracza obÅ‚ożenia 20 proc., a dwie dominujÄ…ce grupy to: 34 proc. obiektów z frekwencjÄ… poniżej 5 proc. oraz 27 proc. hoteli z frekwencjÄ… w zakresie 6-10 proc.

Wyższy podatek od nieruchomości

StyczeÅ„ to tradycyjnie okres skÅ‚adania deklaracji na podatek od nieruchomoÅ›ci na kolejny rok. W zwiÄ…zku z tym IGHP zapytaÅ‚a hotelarzy o poziom wzrostu kosztów tej daniny publicznej. Z udzielonych odpowiedzi wynika, że Å›redni wzrost podatku wyniósÅ‚ 11 proc. Dla 10 proc. hoteli podatek pozostaÅ‚ na tym samym poziomie, co w roku ubiegÅ‚ym. Z drugiej strony, aż w 25 proc. obiektów wzrost podatku wynosi 15 proc. i wiÄ™cej. NajliczniejszÄ… grupÄ™ (55 proc.) stanowiÅ‚y hotele, które wskazaÅ‚y na wzrost w przedziale 4-10 proc.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com