TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) opublikowało najnowsze wydanie Światowych Statystyk Transportu Lotniczego (WATS) zawierające kompleksowe dane statystyczne za rok 2024.
reklama
Baza danych WATS, aktualizowana corocznie danymi z ponad 240 międzynarodowych linii lotniczych, zapewnia pełny przegląd wskaźników linii lotniczych związanych z popytem, podażą i wynikami. Raport zawiera szczegółowe zestawienie popytu na regularny ruch pasażerski i cargo, przepustowość regularnych przewozów pasażerskich i cargo, przegląd globalnej floty linii lotniczych oraz zestawienie najważniejszych par lotnisk.
Kluczowy wniosek z tegorocznego raportu pokazał, że międzynarodowe podróże w klasie premium - biznes i pierwszej klasie - wzrosły o 11,8%, przewyższając wzrost w globalnej klasie ekonomicznej o 11,5%. Łączna liczba podróżujących w klasie premium w 2024 roku wyniosła 116,9 miliona (6% całkowitej liczby pasażerów międzynarodowych).
Liderem regionów pod względem wzrostu procentowego był region Azji i Pacyfiku, który odnotował wzrost rok do roku o 22,8%, z 21 milionami pasażerów klasy premium - choć pod względem wzrostu wyprzedziła go liczba pasażerów klasy ekonomicznej, która wzrosła o 28,6% do 500,8 miliona. Wzrost liczby podróży premium przewyższył wzrost liczby podróży klasą ekonomiczną w Europie, Ameryce Łacińskiej, na Bliskim Wschodzie i w Ameryce Północnej. Europa pozostała największym rynkiem międzynarodowych podróży premium z 39,3 milionami pasażerów premium, podczas gdy odsetek podróżnych premium w stosunku do wszystkich podróżnych był najwyższy na Bliskim Wschodzie i wynosił 14,7%.
Azja i Pacyfik zdominowały ranking najbardziej ruchliwych par lotnisk na świecie, a najpopularniejszą trasą na świecie była Jeju-Seul (CJU-GMP), z 13,2 milionami pasażerów latających między tymi dwoma lotniskami w 2024 roku. W pierwszej dziesiątce tylko jedna para lotnisk - Dżudda-Rijad (JED-RUH) - nie znajdowała się w regionie Azji i Pacyfiku.
Bogota-Medellin (BOG-MDE) była najbardziej ruchliwą trasą w Ameryce Łacińskiej z 3,8 milionami pasażerów, podczas gdy Kapsztad-Johannesburg (JNB-CPT) była najbardziej ruchliwą trasą w Afryce z 3,3 milionami pasażerów. Międzynarodowy Port Lotniczy im. Johna F. Kennedy'ego w Nowym Jorku (JFK-LAX) był najbardziej ruchliwą trasą w Ameryce Północnej z 2,2 milionami pasażerów, a Barcelona-Palma de Mallorca (BCN-PMI) była najbardziej ruchliwą trasą w Europie z 2 milionami pasażerów.
Samoloty wąskokadłubowe Boeinga i Airbusa należały do najczęściej używanych samolotów w 2024 roku. Boeing 737 (wliczając wszystkie warianty) wykonał 10 milionów lotów ze zdolnością przewozową 2,4 biliona ASK w 2024 roku. Na kolejnym miejscu znalazł się Airbus A320 z 7,9 miliona lotów i 1,7 biliona ASK oraz Airbus A321 z 3,4 miliona lotów i 1,1 biliona ASK.
Stany Zjednoczone pozostają największym rynkiem lotniczym na świecie z 876 milionami pasażerów w 2024 roku, dzięki sile krajowego rynek, rosnąc o 5,2% rok do roku. Chiny były drugim co do wielkości rynkiem pasażerskim z 741 milionami pasażerów, co oznacza wzrost o 18,7% w porównaniu z rokiem 2023.
© 2025 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami