TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2019-02-20 - Ile zarobiła Grupa Novaturas w 2018 roku?

2018 rok okazał się łaskawy dla Grupy Novaturas. Mimo trudnych warunków rynkowych odnotowała ona bardzo dobre wyniki finansowe.

reklama


Przychody Grupy Novaturas w 2018 r. sięgnęły prawie 182 mln euro i były o 29% wyższe niż w 2017 r. Ubiegłoroczna EBITDA wyniosła 8 mln euro w porównaniu do 10,6 mln rok wcześniej, askonsolidowany zysk netto wyniósł 5,4 mln euro wobec 8,2 mln euro w 2017r. Rentowność Grupy była pod wpływem wyjątkowo upalnego lata we wszystkich krajach bałtyckich oraz dodatkowych kosztów poniesionych w IV kwartale ub.r. związanych zzastąpieniem borykającego się z problemami przewoźnika lotniczego - Small Planet Airlines, z którym Grupa współpracowała na Litwie.

W 2018 r. Grupa Novaturas, której akcje notowane są na GPW w Warszawie i Nasdaq w Wilnie, obsłużyła 305660 klientów, tj. o 31% więcej niż w 2017 r. Przełożyło się to na 29-proc. wzrost przychodów r/r do 181,8 mln euro.

"W 2018 r. liczba klientów Grupy Novaturas wzrosła o ponad 30% na wszystkich naszych głównych rynkach, tj. na Litwie, Łotwie i w Estonii, a w Białorusi, gdzie sprzedajemy nasze produkty poprzez lokalne biura podróży, wzrost przekroczył 100%. W pełni zorganizowane wczasy lotnicze niezmiennie są głównym produktem Grupy i stanowią ponad 85% łącznej sprzedaży. Najpopularniejszymi kierunkami podróży wśród mieszkańców krajów bałtyckich wsezonie letnim są Turcja, Grecja, Hiszpania i Bułgaria, a zimą - Egipt. Każdego roku wprowadzamy do oferty nowe kierunki. W ramach oferty Lato 2018 dodaliśmy wczasy w Tunezji, a w sezonie Zima 2018/2019 - Jordanię i Kubę. Dzięki dużej różnorodności oferowanych produktów jesteśmy w stanie odpowiadać na zróżnicowane potrzeby naszych klientów" - powiedziała Audron Keinyt , prezes zarządu idyrektor generalna GrupyNovaturas.

Grupa Novaturas wykorzystuje różne, uzupełniające się kanały dystrybucji, czyniąc sprzedaż bardziej efektywną. Największa cześć oferty Novaturas jest sprzedawana za pośrednictwem biur podróży. W 2018 r. ten kanał dystrybucji odpowiadał za 72,7% łącznej sprzedaży Grupy. Zamiast skupiać się na rozwoju własnych biur, Novaturas inwestuje w rozwój kanału e-commerce.

"Zgodnie z planem, w ubiegłym roku uruchomiliśmy nową wersję naszej strony internetowej wkilku wersjach językowych we wszystkich krajach, w których działamy. W2018r. nasza sprzedaż w kanale e-commerce wzrosła o ponad 26% do 26,7 mln euro" - podkreśliła Audron Keinyt .

Po bardzo dobrych rezultatach i wysokiej rentowności zanotowanej w pierwszej połowie 2018 r., wsezonie letnim wyniki Grupy Novaturas znalazły się pod wpływem wyjątkowo upalnego isuchego lata we wszystkich krajach bałtyckich, co przełożyło się na mniejsze zainteresowanie wyjazdami zagranicznymi. "Aby pobudzić popyt, musieliśmy skorygować nasze ceny, godząc się na obniżenie rentowności, szczególnie w III kwartale, a także - w mniejszym zakresie - w IV kwartale ub.r. Ponadto, w ostatnim kwartale 2018 r. z powodu problemów finansowych Small Planet Airlines musieliśmy zmienić przewoźnika lotniczego na Litwie. Wiązało się to z odpisami w wysokości 0,4 mln euro i wyższymi kosztami usług lotniczych, co dodatkowo obciążyło wynik EBITDA i zysk netto za IV kwartał oraz cały ubiegły rok" - wyjaśnił Tomas Stak nas, dyrektor finansowy Grupy Novaturas.

Ostatecznie EBITDA Grupy Novaturas w 2018 r. wyniosła 8 mln euro w porównaniu do 10,6 mln rok wcześniej, a skonsolidowany zysk netto wyniósł 5,4 mln euro wobec 8,2 mln euro w 2017 r.






Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com