TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2022-07-13 - IATA: Powrót zasady 80-20 przedwczesny

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) obawia się, że przedwczesny powrót do przedpandemicznych zasad wykorzystania przydziałów czasu na start lub lądowanie w UE tej zimy grozi ciągłymi zakłóceniami dla pasażerów.

reklama


Komisja Europejska ogłosiła, że zamierza powrócić do obowiązującej od dawna zasady 80-20 wykorzystania przydziałów czasu na start lub lądowanie, która wymaga od linii lotniczych obsługi co najmniej 80% każdej zaplanowanej sekwencji przydziałów. Zasady dotyczące przydziału slotów stanowią skuteczny system zarządzania dostępem do ograniczonej przepustowości portów lotniczych i jej wykorzystaniem. System ten przetrwał próbę czasu i choć linie lotnicze chętnie wznawiają usługi, to brak możliwości zaspokojenia popytu w kilku kluczowych portach lotniczych, w połączeniu z rosnącymi opóźnieniami kontroli ruchu lotniczego, oznacza, że przedwczesny powrót do zasady 80-20 może doprowadzić do dalszych zakłóceń dla pasażerów.

Dotychczasowe dane z tego lata nie były zachęcające. Porty lotnicze dysponowały harmonogramami na sezon letni 2022 oraz ostatecznymi rezerwacjami slotów w styczniu i nie oceniły, jak sobie z tym poradzić na czas. Lotniska deklarujące, że pełna przepustowość jest dostępna, a następnie wymagające od linii lotniczych cięć tego lata, pokazują, że system nie jest gotowy na ożywienie "normalnego" wykorzystania slotów w tym sezonie zimowym (który rozpoczyna się pod koniec października).

Chaos, który widzieliśmy na niektórych lotniskach tego lata, miał miejsce przy progu wykorzystania slotów na poziomie 64%. Obawiamy się, że porty lotnicze nie będą gotowe na czas do obsługi progu 80% do końca października. Istotne jest, aby państwa członkowskie i Parlament dostosowały wniosek Komisji do realistycznego poziomu i pozwoliły na elastyczność zasad wykorzystania przydziałów czasu na start lub lądowanie. Porty lotnicze są równoprawnymi partnerami w procesie przyznawania przydziałów czasu na start lub lądowanie, pozwólmy im wykazać się zdolnością do zadeklarowania i zarządzania swoją przepustowością w sposób dokładny i kompetentny, a następnie przywróćmy wykorzystanie przydziałów latem przyszłego roku - powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com