TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2020-12-22 - Branża gastronomiczna wydała swój manifest

Manifest dla gastronomii polskiej powstał w celu wyrażenia poparcia klientów dla restauratorów, szefów kuchni, kucharzy, kelnerów, barmanów, menedżerów lokali i wszystkich zatrudnionych w sektorze gastronomii, których w Polsce jest ponad milion osób.

reklama


Jego treść jest rezultatem wspólnej pracy 16 organizacji branżowych zrzeszonych w ramach Sztabu Kryzysowego Gastronomii Polskiej i przedstawicieli branży. Można go przeczytać i poprzeć na stronie www.manifestgastro.pl

Sektor gastronomii, w którym w naszym kraju pracuje około miliona osób to branża najbardziej - obok kultury i turystyki - poszkodowana w związku z pandemią COVID-19. Szacuje się, że do końca listopada zamkniętych zostało około 8 tysięcy lokali, a pracę w gastronomii straciło nawet 150 tysięcy osób. Dziś, kiedy sytuacja z trudnej staje się dramatyczna, a "gastro" pogrąża się w bezprecedensowym kryzysie, potrzebne jest wsparcie wszystkich tych, którzy czekają na ponowne spotkanie przy stole.

"Manifest dla polskiej gastronomii" trafi do wÅ‚adz rzÄ…dowych, samorzÄ…dowych a przede wszystkim ustawodawczych, mediów i opinii publicznej - wszystkich tych, od których zależy dziÅ› los restauracji, kawiarni, barów i innych firm gastronomicznych. Trafi do tych, którzy sÄ… nadziejÄ… na powrót do normalnoÅ›ci, czyli bezpieczne rozmrożenie sektora i wspieranie go w nadchodzÄ…cych miesiÄ…cach za pomocÄ… różnych narzÄ™dzi - od programowego obniżania czynszów, zniesienia niepotrzebnych barier, po pomoc finansowÄ… czy regulacje pÅ‚atnoÅ›ci kredytowych. O wadze inicjatywy Å›wiadczy fakt, iż w jej poparcie zaangażowaÅ‚y siÄ™ wszystkie liczÄ…ce siÄ™ organizacje branżowe polskiej gastronomii (ich peÅ‚nÄ… listÄ™ można znaleźć na www.manifestgastro.pl), a także wiodÄ…ce firmy sektora HoReCa, wÅ›ród nich MAKRO Polska - CzÅ‚onek Izby Gospodarczej Gastronomii Polskiej.

Manifest dla Gastronomii Polskiej to jeden silny głos naszej branży, która szczególnie w tych czasach musi być zintegrowana w gronie właścicieli i pracowników lokali gastronomicznych, dostawców do gastronomii, wypożyczalni i dystrybutorów. Wszyscy jesteśmy potrzebni dla rozwoju polskiej sztuki kulinarnej na świecie i promocji naszej wyjątkowej polskiej gościnności. Jak po każdym kryzysie, nadejdą dobre dni i chwile. Dlatego w każdym czasie integracja przedsiębiorców jest ważnym elementem współpracy i realizacji marzeń i ambicji zawodowych. Sztab i Izba Gospodarcza Gastronomii Polskiej integruje przedsiębiorców, gastronomów i dostawców. Jesteśmy dumni, że wspólnie możemy pełnić rolę rzecznika interesu gastronomów, który posiada poparcie największych organizacji i stowarzyszeń branży. - mówi Jacek Czauderna, prezes Izby Gospodarczej Gastronomii Polskiej i lider Sztabu Kryzysowego Gastronomii Polskiej.

Od początku epidemii, czyli od marca konsekwentnie wspieramy naszych partnerów: restauracje, bary, kawiarnie i wszystkie inne podmioty działające w sektorze gastronomii. Na bieżąco reagujemy na ich potrzeby. Uruchomiliśmy "Niezbędnik dla gastronomii", czyli specjalny portal wiedzy o sztuce przetrwania tego trudnego czasu. Prowadzimy akcje specjalne, służące zwiększeniu liczby zamówień na wynos w restauracjach: listopadowy "Tydzień Kuchni Polskiej" i obecną, "Zamów na świąteczny stół". Wiosną bieżącego roku wystosowaliśmy apel do premiera rządu o szybkie i bezpieczne rozmrożenie sektora gastronomicznego. Naturalną kontynuacją naszych działań jest Manifest dla gastronomii polskiej. Czujemy, że nadszedł moment, w którym wszyscy musimy stanąć dla niej razem: pracownicy sektora, ale także jego klienci - mówi Dominik Branny, prezes zarządu Makro Polska

"Manifest dla gastronomii" może wesprzeć każdy, któremu leży na sercu dobro branży gastronomicznej. Wystarczy wejść na www.manifestgastro.pl, przeczytać zamieszczoną tam treść apelu i poprzeć go wpisując swój adres e-mail. Im więcej będzie podpisów, tym mocniejsze wsparcie otrzymają organizacje walczące o przyszłość gastronomii polskiej.

W czasie pandemii pojawiło się wiele gorących spraw, o których mówimy w naszym Sztabie Kryzysowym Gastronomii Polskiej jednym, wspólnym głosem. Tworzymy i proponujemy rządowi realne programy pomocowe dla lokali gastronomicznych, także tych nowo otwartych. Uzupełniamy brakujące PKD firm pominiętych w tarczach antykryzysowych. Po ponownym otwarciu lokali zamierzamy wprowadzić ogólnopolski program reżimu sanitarnego oraz jednolitą stawkę 8% VAT na napoje i żywność, które będą doskonałym stymulatorem rozwoju sprzedaży i dystrybucji. Odroczenie kas fiskalnych on - line na koniec 2021 r. to kolejny palący temat branży gastronomicznej, która w pierwszym rzędzie musi zapewnić środki finansowe na wynagrodzenia dla pracowników i zapłatę czynszów najmu. Z listą petycji wysyłanych przez Izbę Gospodarczą Gastronomii Polskiej można się zapoznać na stronie www.iggp.pl. Gastronomia zawsze była komentowana jako rozdrobniony segment rynku, nieułożony kanał dystrybucji. Dlatego musimy jako branża prowadzić dialog z przedstawicielami samorządów i rządu, jednym, silnym i merytorycznym głosem. Nadszedł czas rzeczywistej integracji branży i spraw ważnych dla naszego rozwoju i przetrwania światowego kryzysu, który bardzo dotkliwie zaatakował konsumpcję poza domem, czyli gastronomię. - mówi Jacek Czauderna.

"Manifest dla gastronomii" wpisuje się w akcję łączącą przedstawicieli sektora z wielu krajów Europy. Podobna inicjatywa, wspierana przez grupę METRO (właściciela MAKRO Polska) powstała także w Niemczech, planowane jest jej rozszerzenie na kolejne kraje. Dramat gastronomii to problem ogólnoeuropejski, dlatego tym bardziej warto, aby i głos wsparcia z Polski został w nim mocno wyrażony.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com