TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2021-07-07 - Wakacje.pl: Zainteresowanie wyjazdami większe, niż się spodziewaliśmy

JeÅ›li zagraniczne wakacje to najczęściej basen Morza Åšródziemnego - wynika z najnowszego raportu Wakacje.pl. Po ponad roku restrykcji i zwiÄ…zanych z nimi ograniczeÅ„ wyjazdów turyÅ›ci sÄ… spragnieni wypoczynku w miejscach, które znajÄ… i kochajÄ….

reklama


Polacy ruszyli do biur podróży po swoje wakacje. Zainteresowanie wyjazdami zagranicznymi jest bardzo duże, wyższe niż początkowo się spodziewaliśmy. Podobnie jak przed pandemią olbrzymią popularnością cieszy się Grecja, analogiczny trend obserwujemy przy Turcji. Tak jak w 2019 roku, trzecia pozycja należy do Egiptu - mówi Krzysztof Zych, VP Sales w Wakacje.pl.

W trzecim kwartale tego roku najwięcej klientów Wakacje.pl wyjedzie do Grecji, Turcji i Egiptu. Te trzy kierunki odpowiadają za 69,5 proc. sprzedaży wyjazdów, które rozpoczynają się w okresie od lipca do września. Kolejne miejsca należą do Hiszpanii i Bułgarii. Pozycje od szóstej do dziesiątej zajmują odpowiednio: Cypr, Polska, Chorwacja, Tunezja i Malta. Gdy porównamy to zestawienie do dziesiątki najpopularniejszych krajów z analogicznego okresu 2019 roku, okaże się, że podczas gdy pierwsze pięć pozycji nie zmieniło się, to w drugiej piątce widać pewne przesunięcia. W tym roku Tunezja spadła z miejsca szóstego na dziewiąte, Cypr awansował z siódmego na szóste, Polska z dziesiątego na siódme, Malta zeszła o oczko niżej z dziewiątego na dziesiąte.

Bardziej szczegółowa analiza pokazuje, jak zmieniły się upodobania klientów w porównaniu z okresem sprzed pandemii. I tak przy Grecji, która jest liderem rankingu, udział w całkowitej sprzedaży jest niższy o 4 pkt. proc. wobec 2019 roku. Z kolei przy Turcji i Egipcie obserwujemy trend odwrotny - tu zwyżka wyniosła odpowiednio 5 pkt. proc. oraz 1,1 pkt. proc.

Warto zatrzymać siÄ™ też przy Å›rednich wartoÅ›ciach rezerwacji dla poszczególnych kierunków. Ceny ksztaÅ‚tujÄ… siÄ™ różnorodnie. Wielu klientów wydaje na wyjazdy wiÄ™cej niż przed pandemiÄ…. Zainteresowaniem cieszÄ… siÄ™ hotele o wysokim standardzie, czÄ™sto sÄ… to obiekty piÄ™ciogwiazdkowe. Kiedy jednak spojrzymy na sprzedaż, widzimy, że Å›rednia wartość rezerwacji przy niektórych kierunkach spadÅ‚a w porównaniu z analogicznym okresem 2019 roku. Klienci przeciÄ™tnie przeznaczajÄ… trochÄ™ mniej pieniÄ™dzy na wycieczki do Grecji (-3,7 proc.), Turcji (-13,9 proc.), czy BuÅ‚garii (-15,3 proc.), za to wiÄ™cej przy Hiszpanii (+6,4 proc.), Chorwacji (+18,8 proc.) i Malcie (+6,4 proc.). WzrosÅ‚y też wydatki na pobyty w Polsce (+28,1 proc.), co jednak zwiÄ…zane jest z tym, że w ofercie Wakacje.pl pojawiÅ‚o siÄ™ wiÄ™cej propozycji wypoczynku krajowego, które sÄ… mocno zróżnicowane, zarówno pod wzglÄ™dem rodzaju zakwaterowania, jak i standardu oraz wyżywienia.

Do czerwca najwiÄ™ksza sprzedaż dotyczyÅ‚a wyjazdów lipcowych - na siódmy miesiÄ…c przypada 54,1 proc. zamówieÅ„ podróży rozpoczynajÄ…cych siÄ™ w trzecim kwartale tego roku. 32,1 proc. przypada na wycieczki z wyjazdem w sierpniu, a pozostaÅ‚e 13,7 proc. we wrzeÅ›niu. W przypadku zamówieÅ„ na lipiec Å›rednia wartość rezerwacji wyniosÅ‚a 8 293 zÅ‚, na sierpieÅ„ 8 463 zÅ‚, a na wrzesieÅ„ 6 708 zÅ‚.

Tradycyjnie klienci Wakacje.pl najczęściej kupujÄ… wycieczki lotnicze - ten rodzaj transportu odpowiada za 94,7 proc. wszystkich zarezerwowanych wyjazdów. UdziaÅ‚ pobytów z dojazdem wÅ‚asnym to 4,6 proc., a imprez autokarowych 0,66 proc.

Choć na trzeci kwartaÅ‚ roku przypadajÄ… wakacje letnie, klienci Wakacje.pl w tym czasie najchÄ™tniej podróżujÄ… we dwoje - takie rezerwacje odpowiadajÄ… za 39,4 proc. sprzedaży na analizowany okres. Åšrednia cena zamówienia to 6 462 zÅ‚. Na drugim miejscu w tym zestawieniu znalazÅ‚y siÄ™ rodziny z dwójkÄ… dzieci (20,2 proc., Å›rednia cena 10 052 zÅ‚), na trzecim dwoje dorosÅ‚ych z dzieckiem (17,2 proc., 7 988 zÅ‚).

Pozycja czwarta to zamówienia dla trójki dorosÅ‚ych (7,1 proc., 8 415 zÅ‚), piÄ…ta dla trzech osób dorosÅ‚ych i dziecka (3,2 proc., 10 648 zÅ‚). W tych dwóch ostatnich przypadkach część zamówieÅ„ to nadal wyjazdy z dziećmi, ale nastoletnimi, które ukoÅ„czyÅ‚y 12. rok życia - to wÅ‚aÅ›nie od tego momentu dzieci traktowane sÄ… przez wiele linii lotniczych i hoteli jak osoby dorosÅ‚e.

Wyjazdy rodzinne stanowią 48 proc. całkowitej sprzedaży na okres od lipca do września tego roku, a 84,1 proc. turystów wybiera wyżywienie w formie all inclusive. Najpopularniejsze kierunki w tej grupie podróżnych to Grecja, Turcja, Egipt, Bułgaria i Hiszpania.

W 2021 roku turyÅ›ci najchÄ™tniej wybierajÄ… tygodniowe wakacje - takich rezerwacji jest zdecydowanie najwiÄ™cej, bo aż 59,03 proc. tych, które rozpocznÄ… siÄ™ w trzecim kwartale roku. Na drugim miejscu znalazÅ‚y siÄ™ pobyty 14-dniowe (13 proc.), na trzecim 10-dniowe (8,66 proc.), na czwartym 11-dniowe (6,59 proc.), pierwszÄ… piÄ…tkÄ™ zamykajÄ… wyjazdy na 8 dni (3,96 proc.). PamiÄ™tajmy jednak, że analizujemy okres typowo wakacyjny, na który nie przypadajÄ… dÅ‚uższe weekendy (15 sierpnia - ustawowo dzieÅ„ wolny od pracy wypada w tym roku w niedzielÄ™).
Klienci Wakacje.pl decydują się zazwyczaj na pobyt z opcją all inclusive - ta forma wyżywienia przypada na 79,71 proc. rezerwacji. Dwa posiłki dziennie zamawia 11,91 proc. podróżnych, na same śniadania decyduje się 3,11 proc. osób.

All inclusive zyskał w Polsce na popularności już wiele lat temu. To wygodna oferta, która sprawdza się szczególnie dobrze wśród osób, które wyjeżdżają z dziećmi, bo przekłada się na wymierne oszczędności. Nie dość, że zapewnione są trzy posiłki dziennie, to w cenę wliczone są przekąski, napoje, a często także lody i inne smakołyki. Z kolei dorośli mogą wybierać spośród drinków alkoholowych. Decydując się na tę formę wyżywienia, warto wykupić ubezpieczenie od kosztów leczenia i NNW na wypadek, gdyby doszło do nieszczęśliwego zdarzenia po wypiciu alkoholu - podpowiada Krzysztof Zych.

Mimo pandemii i utrzymujÄ…cych siÄ™ w dalszym ciÄ…gu restrykcji widać, że Polacy w pierwszym półroczu tego roku planowali wyjazdy letnie z wiÄ™kszym wyprzedzeniem niż poczÄ…tkowo można byÅ‚o siÄ™ spodziewać. Wycieczki last minute wcale nie dominowaÅ‚y w sprzedaży, choć wielu ekspertów rynkowych obawiaÅ‚o siÄ™, że w tym roku turyÅ›ci bÄ™dÄ… podejmować decyzjÄ™ o zakupie w ostatniej chwili.
Klienci zamawiali letnie wojaże już w styczniu, w tym czasie sprzedanych zostało 4,9 proc. imprez na bieżący sezon wakacyjny. Także w lutym, marcu i kwietniu klienci kupowali podróże, które się zaczynały za 91-180 dni (odpowiednio 3,2 proc., 4 proc. i 7,5 proc. sprzedaży na Lato 2021), w czwartym miesiącu roku pojawiły się też zamówienia na wycieczki zaczynające się za 61-90 dni (3,1 proc.).

W maju dominowały rezerwacje z terminem rozpoczęcia za 61-90 dni (12,7 proc.) oraz za 31-60 dni (9,9 proc.), a w czerwcu największa sprzedaż przypadła na podróże, na które klienci wybiorą się za 31-60 dni (19,9 proc.), 16-30 dni (9,5 proc.) i za 61-90 dni (8,3 proc.).

W szczycie sezonu, który rozpoczyna się po zakończeniu roku szkolnego, udział last minute w całkowitej sprzedaży tradycyjnie rośnie. Ten trend już zaczynamy powoli obserwować, choć nadal widzimy zainteresowanie wyjazdami za kilka tygodni - mówi Krzysztof Zych.

Tegoroczne wakacje będą już mocno zbliżone do tych z 2019 roku, oczywiście pod warunkiem, że sytuacja epidemiczna pozwoli realizować wyjazdy przynajmniej w takim zakresie, jak to ma miejsce obecnie. Polacy chcą wypoczywać za granicą, a ułatwienia dla osób zaszczepionych, podobnie jak dopuszczenie przez niektóre kraje testów antygenowych jako wystarczającego warunku wjazdu, powodują, że apetyt na wycieczki zagraniczne rośnie. Warto jednak zauważyć, że wiele osób spędzi wakacje w Polsce. Pandemia spowodowała, że z jednej strony touroperatorzy wprowadzili do sprzedaży krajowe imprezy turystyczne lub poszerzyli tę ofertę, z drugiej klienci zaczęli takie pobyty kupować w biurach podróży- zauważa Krzysztof Zych.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com