TUR-INFO.PL
Serwis Informacyjny Branży Turystycznej


2019-01-07 - Nowy rok przynosi nowe plany dla touroperatorów

Rok 2018 już przeszedł do historii. Jak będą go wspominać touroperatorzy? Zapytaliśmy kilku biur, jakie wspomnienia zostawił po sobie miniony rok i jakie mają plany na następny.

reklama


Wiceprezes zarządu Itaki, Piotr Henicz zaznacza, że rok rozpoczął się optymistycznie. Przedsprzedaż oferty Lato 2018 była niezwykle dynamiczna i zdecydowanie wyższa niż w latach ubiegłych. Niestety, szybko okazało się, że podaż przewyższa popyt, co skutkowało bardzo niskimi cenami, dodatkowo zaniżanymi na skutek ekspansywnej polityki TUI. Ucierpieli wszyscy touroperatorzy, ale problem najbardziej dotknął niedużych organizatorów turystyki wyjazdowej - komentuje wiceprezes Itaki, podkreślając, że był to rok własnych rekordów sprzedażowych. W 2018 r. z Itaką wyjechało ponad milion klientów: 915 000 to sprzedaż Itaki, 120 00 - Cedok, 10 000 - ITAKA Lietuva. W 2018 rozpoczęły działalność biura Itaki na Litwie i Łotwie. Sprzedajemy nasz produkt w czterech krajach, w związku z czym rosną nasze możliwości negocjacyjne. Dla wielu kontrahentów jesteśmy numerem jeden, gdyż kontraktujemy duże kontyngenty miejsc hotelowych i usług dodatkowych, a także otwieramy dla nich nowe rynki jakimi są właśnie Polska, Czechy, Litwa i Łotwa - dodaje Henicz.

Mieszane uczucia, co do zakończonego roku ma Grecos. To był dla Grecosa rok mieszanych wrażeń - z jednej strony 220 tysięcy ludzi, którym zorganizowaliśmy wakacje, czyli kolejny rok z rzędu z rekordem. Z drugiej - wiemy, że rok 2018 nie przyniósł firmie takiego zysku jak w latach poprzednich. Jesteśmy jednak zadowoleni ze skali, którą osiągnęliśmy i planujemy ją utrzymać - komentuje rzecznik prasowy Grecosa Adam Górczewski.

Rok 2018 nie był jednoznaczny także dla biura Selva Tour. Z uwagi na szeroki wachlarz proponowanych usług, trudno jednoznacznie ocenić rok 2018 z perspektywy naszego biura. Na pewno był to rok, w którym wiele czynników zmieniających się w krótkim okresie czasu nie pozwoliły na choćby chwilową utratę tzw. czujności rynkowej. - przekonywał jego prezes, Marcin Wzorek.

Szefowa biura Rego-Bis, Gabriela Mańka-Sokullu wskazuje, że dla jej biura był to dobry rok. Sezon Lato 2018 był bardzo dobrym czasem prawdopodobnie dla wszystkich touroperatorów, którzy rozsądnie rozłożyli swoje siły sprzedażowe i kontraktowe. Dla nas był to wzrost w stosunku do sezonu 2017, o prawie 50%. To świetny wynik na 25-tą rocznicę istnienia firmy. Na szczęście gospodarka i polityka były w tym roku względnie łaskawe a klienci zainteresowani podróżami za granicę - przekonuje.

Miniony rok był spokojny także dla Biura Usług Turystycznych BUT. Nie można zauważyć znaczących spadków czy też wzrostów jeśli chodzi o sprzedaż ofert kolonii i obozów. Nieznacznie wzrosła sprzedaż wyjazdów w Polsce, a pogoda w naszym kraju była bardzo przyjemna, nieznacznie spadła sprzedaż wyjazdów zagranicznych. Rok 2018 można ocenić jako dobry dla turystyki młodzieżowej - mówi Magdalena Mazińska z biura BUT. Dla organizatorów wyjazdów krajowych, pogoda była atutem, natomiast jeśli chodzi o wyjazdy zagraniczne, to niekoniecznie. Ważnym czynnikiem była w tym roku także pogoda. Wyjątkowo długie i upalne lato nie pomogło sprzedaży. - dodaje Piotr Henicz

Jednym z problemów, z jakimi zmagali się organizatorzy turystyki, były wojna cenowa, nadpodaż ofert, o czym dyskutowano także na targach TT Warsaw, o czym pisaliśmy w artykule Touroperatorzy nie chcą wojny cenowej. Już wtedy Piotr Henicz przyznawał, że zwiększanie allotmentów i liczby miejsc w samolotach było błędem. Na zjawisko nadpodaży, która przyniosła dużą liczbę ofert last minute, czy last second zwraca uwagę Adam Górczewski. Gabriela Mańka-Sokullu podkreśla dużą konkurencję na rynku, która powodowała, że walka cenowa była zacięta i trwała do ostatniej chwili, a Marcin Wzorek dodaje,że rynek wczasowy z uwagi na znaczną nadpodaż ofert opartych o transport lotniczy wymagał dużej czujności. Jego zdaniem najbezpieczniejsze są wycieczki i obozy młodzieżowe, oparte na własnym transporcie.

Dużym problemem dla branży turystyki wyjazdowej był upadek linii Small Planet Airlines. Najpierw Niemiecki Small Planet złożył wniosek o ogłoszenie niewypłacalności, a potem to samo dotknęło polską spółkę, o czym pisaliśmy w aktualności Sąd rozpoczął postępowanie w sprawie Small Planet Airlines. Na obecną chwilę możemy stwierdzić, że największym problemem, z którym zmierzył się cały rynek turystyczny- był upadek linii lotniczych. Szczęście w nieszczęściu, że sytuacja miała miejsce dopiero po sezonie letnim i wszystkie nasze operacje zostały wykonane - uważa właścicielka biura Rego-Bis. Turystyka jest branżą bardzo wrażliwą na wiele czynników. Przykładem są kłopoty ze Small Planet, na początku i pod koniec sezonu. Przypomnijmy, że jeszcze nie tak dawno był to największy przewoźnik czarterowy na polskim rynku. Rozwiązanie linii spowodowało poważne problemy operacyjne, które rozwiązaliśmy dzięki dużemu zaangażowaniu sił i środków. Najważniejszy był dla nas komfort podróży naszych klientów, koszty liczymy teraz - dodaje Piotr Henicz.

Ważna, nie tylko dla nas, była informacja o końcu Small Planet Airlines. Jeden z największych na polskim rynku przewoźnik czarterowy w przyszłym roku już nie będzie latał. Jego problemy pojawiły się, na nasze szczęście, dopiero w końcówce bieżącego sezonu i zdążyliśmy z innymi partnerami zapewnić transport na i z wakacji dla wszystkich naszych klientów - komentuje Adam Górczewski.

W nowym roku Itaka zamierza się skupić na inwestycjach w biura przyjazdowe, w wybranych destynacjach. Po biurach w Hiszpanii i Turcji kolejne otwarcia planujemy w Grecji. Będziemy stabilizować działalność w krajach ościennych. Nadal będziemy inwestować w nowoczesne technologie. Jesteśmy blisko zakończenia negocjacji 3-letniego kontraktu na statek, który obsłuży kolejne odsłony "Rejsów pod żaglami Itaki". W 2019 r. obchodzimy 30-lecie firmy i przez cały rok będą specjalne oferty i wydarzenia podkreślające nasz jubileusz - zapowiada Piotr Henicz.

Grecos chce przynajmniej utrzymać tegoroczną ilość obsłużonych turystów. Skupiamy się na Grecji i Cyprze nie oferując już innych kierunków. Rok 2019 będzie czasem optymalizacji - skupiamy się na tych destynacjach, które najchętniej wybierają nasi klienci. Utrzymujemy współpracę z najlepszymi hotelami w Grecji, w tym rozwijamy ofertę największej greckiej sieci Mitsis Hotels, oferując ją jako jedyny polski touroperator. Podnosimy poziom serwisu i usług dodatkowych. Stawiamy na doświadczonych i zafascynowanych Grecją rezydentów, wykwalifikowanych animatorów i instruktorów oraz bogatą listę wycieczek. W promocji F!RST DEAL! klienci mogą też korzystać z gwarancji cen, atrakcyjnych ofert dla rodzin czy atrakcyjnych dodatkowych ubezpieczeń - przekonuje Adam Górczewski.

Rego-Bis zapowiada nowe hotele w dotychczas obsługiwanych destynacjach, jak i powrót Turcji do oferty. W roku 2019 powiększamy swoją ofertę nie tylko o nowe hotele w dotychczasowych destynacjach, ale również zaplanowaliśmy nowe operacje- tym razem postanowiliśmy powrócić do korzeni i znów wprowadzić do oferty wyjazdy do Turcji. Bierzemy oczywiście pod uwagę fakt, że rok 2019 może być trudniejszy niż poprzednich kilka sezonów, szczególnie, że nie wysyłamy klientów do kierunków które przeżywają renesans jak Egipt czy Tunezja, a także dlatego, że turyści nie są tak chętni do podejmowania wcześniejszych decyzji zakupowych i ciężko przewidzieć jak oferta będzie się sprzedawała. Liczymy jednak na to, że nasza oferta jest na tyle urozmaicona, a nasi klienci tak kochają Bałkany i Turcję, że nasze propozycje obronią się same - zapowiada Gabriela Mańka-Sokullu.

Nowy rok przyniósł nowe kierunki w ofercie biura BUT.Oferta na Lato 2019 jest już w sprzedaży, poza standardami zachowanymi w ofercie dla młodzieży takimi jak Złote Piaski, Lloret de Mar czy też Rimini, mamy także nowości: Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, a do tego sporo atrakcji poznawczych. Natomiast w Polsce mamy także nowości, a mianowicie Piecki na Mazurach. Poza tym stawiamy na kolonie z youtuberami między innymi Nanami Chan spotka się z fanami w Ustce, a Inaryif poprowadzi warsztaty minecraftowe na Mazurach. Z okazji 20 lecia naszej firmy przygotowaliśmy dla agentów nowe stawki prowizyjne oraz atrakcyjne promocje. Jedno miejsce gratis na 20 sprzedanych - informuje Magdalena Mazińska.

Dla biura Selva Tour celem już od lat jest utrzymanie dobrych relacji z agentami oraz dostarczenie na rynku turystycznym ofert ze średniej półki cenowej w dobrej jakości. Plan ten jest realizowany skutecznie, co pozwoliło nam na poszerzenie chociażby oferty lotniczej do Bułgarii na wylot z Warszawy i Katowic dwa razy w tygodniu. W przypadku wyjazdów autokarowych utrzymujemy miejsca wyjazdowe z większości województw w Polsce - komentuje Marcin Wzorek.



Wróć do strony głównej


Pełna wersja

© 2024 TUR-INFO.PL Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kontakt z nami

stat24.com